Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 820 ggr
Ireth
0

Bråk mellan hanar

Jag har storbråk här hemma mellan två kullbröder på 6 mån snart. De har gått tillsammans sen de föddes och ända fram till före lite drygt en månad sedan. Då skaffade jag två småkillar till på ungefär 6-7 veckor och tanken var att de skulle bilda en liten flock. Och då tänkte jag att om något går åt skogen så är det väl att "de stora" inte accepterar "de små", men icke. Jag byggde en ny stor bokhyllebur åt dem och det funkade i drygt en vecka och då small det mellan de två äldre. Så nu går de i varsin bur med varsin av nykomlingarna. Idag har jag badat allihopa och tog ut dom äldre på golvet ikväll för att se hur läget är såhär ett tag efteråt. Men det tog bara några sekunder så började de hacka tänder mot varandra osv. Tröstlöst. Det funkar ju i och för sig bra som det är nu, men det skulle ju vara en bonus om de kunde sluta fred och vara kompisar istället ;) Har någon några erfarenheter kring detta? Är det "småbarnen" de bråkar om, som har gjort dem till rivaler? Kan de växa ifrån det? De äldre är ju trots allt bara 6 mån :)

elinpelin96
0

Jag tycker att du ska sätta tillbaka hanarna tillsammans eftersom att jag tror att dom bara bestämmer vem som e högst i rang och så men så länge det inte blir blodbad så kan du ha dom tillsammans ..:).. det går nog över sedan när dom vet vem som bestämmer i flocken!

[findusen]
0

2 av mina killar har oxå vatt så mot varann (o e fortfarande inte bästa kompisar men går tisammans utan större bråk) d e iofs en äldre hane o en på 1,5 men det gick superbra me dom 2 tills ja skaffade en tredje…….. då bärjade oxå dom 2 första bråka… men ja har haft dom i dsanmma bur fast avskilt me kompostnät så dom kunnat sniffa på varann osv. dom har fått träffas på golvet o på handduken när vi kelar osv. nu har d iaf lugnat sig o dom går ihopa nu med en minsting oxå (nu 6 månader) ja tror att d e dom andra två marsvinen som e fredsmäklare mellan dom bråkande typ :) hoppas d löser sig för dig :)

btw ja håller med elinpelin att sålänge d bara e tandhack o inte blodbad (mina hackar oxå om dom kommer för nära varann) men dom ska göra upp o så länge d inte blir blodbad så låt dom hållas…. min äldsta har fått hack både i örat o i läppen som vatt ganska illa men nu funkar d ju som sagt :)

Abico
0

Något liknande hände här. Jag har en gammelgubbe (7 år i höst) som nästan alltid gått själv eftersom att han tuggar i sig andra marsvin… Men så flyttade lilla El Dorado in till honom och efter lite kurr och små tjafs så slöt dom fred och det mesta var bra. Sen flyttade en lite 6 veckors bebis in till dom, de tre hann faktiskt aldrig in i buren alla tre utan det var storbråk redan vid ihop släppet, och bråk var i full gång mellan gamlingen och El Dorado. Det slutade med att El Dorado tog ett rejält bett utav gamlingen. Sedan dess kan dom inte vara i närheten av varran för då börjar dom hacka tänder.

Visst vore det jättekul om alla funkade i en stor flock, men jag har insett att det är ganska svårt att få ihop en större grupp hanar. Då måste man hitta individer som matchar varandras temprament och rang - två ranghöga hanar och bråk är ett faktum. Så jag tycker att du kan ju prova att sätta ihop de äldre om du orkar och vågar. Men annars så går det ju bra med de små nu och då skulle jag nog låta en äldre + en liten gå ihop och inte röra till det mera.

Hanna 

FeliciaS
0

Du har fått bra svar, kan inte mer än hålla med om att du får försöka igen. Att de hackar tänder, jagar varann eller likn. är ju inte direkt "storbråk" och gör de inte mer än så kan de gå ihop om det inte blir värre. Men trivs de inte ihop är det väl ingen idé att försöka få dem att gå ihop, de har ju varsinn kompis? Det är ju dumt att riskera att de senare kanske inte går ihop med den nuvarande burkompisen heller..

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Ireth
0

Tack för svaren allihopa :) Jag kanske var lite otydlig i inlägget, de rök faktiskt ihop då för en månad sedan så att båda fick varsitt bett över nosen. Men vi får se om det går  bättre när de är äldre, annars får det vara som det är :)