Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 1623 ggr
piggie
0

Filippa har fått sina ungar!!!

igår vid 22.30-tiden hörde jag ett konstigt läte från buren. Jag hade aldrig hört ett marsvin låta så där förut, så jag skyndade mig fram till buren och fick syn på Filippa med värkar. Det var så himla häftigt att se de små liven komma ut till världen och det gick så smidigt och fort. Filippa var så otroligt duktig och fixade allt som om hon hade gjort det minst hundra gånger förut. Jag hann att ta några kort under förlossningen, men jag vet inte om de blev så bra för det var så dåligt med ljus i rummet och jag ville inte störa för mycket med kameran och blixten.

Nu undrar ni väl hur många det blev. Det blev 3 st :) Samtliga med en matchvikt på ca 100g. Vad det är för sort (tjej/kille)har jag ingen aning om, men jag ska få hjälp med detta av en uppfödare som ska komma och kolla på underverken. Färgen kan jag inte bestämma heller, men dom är jättelika Filippa, alltså golden,  en har en vit bläs och en liten vit fläck i nacken. Ja, det är svårt att förklara så här, jag återkommer med bilder när jag har kommit hem från jobbet. Det blir nog ungefär vid sex-sju ikväll.

Kram på er!

*är sååå stolt och lycklig!!!*

Mari
0

Grattis vad kul!
Ser fram emot bilderna ikväll :D

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

piggie
0

Tack, finns det något sötare än nyfödda marsvinsbebbar? Jag är helt kär i dom allihop, ha,ha! Vet inte om jag har någon lust att sälja någon alls :)

CamillaS
0

Grattis till bebisarna! :D
*Väntar på bilder*

Sandra-B
0

Grattis till bebbarna!
Skönt att allt gick bra:-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Mari
0

#2 Nä de finns nog inge sötare :P Var nog därför som jag inte kunde sälja mina när jag tog ungar första gången ;)
Har inte vågat ta fler ungar för de kommer antagligen aldrig att få flytta härifrån xD

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Abico
0

Grattis till bebisarna, både till dig och Filippa ^^
Och vad skönt att allt gick så bra, hoppas nu att inget annat går fel på vägen.

Hanna 

Wiizy
0

grattis till kullen.

Denna kommentar har tagits bort.
luneas
0

Jättegrattis! Vad skönt att det gick så bra! :) 3 bebisar var precis vad jag gissade på, vilket öga för dräktiga marsvinsmagar man har. ;)

TRASAN
0

grattis till ungarna. :) lycka till med dom. :)

Systertt
0

Roligt med ungar! Längtar efter o få se bilderna=)

FeliciaS
0

Åh, vad roligt :) Vad är mysigare än marsvinsungar? <3

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Bella-R
0

Grattis!! :D

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

piggie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer bilder…

unge 1 har blivit tvättad, unge 2 har precis kommit ut…

piggie
0

Bild uppifrån…

piggie
0

Nyfiken unge :)

AmandaF
0

Vilka söta och fina bilder , grattis ! :)

piggie
0

Framifrån.

Ungen längst bak, kom först och vägde 96g

Ungen till höger, kom 2:a, vägde 103g

Ungen längst fram med bläs, kom sist, vägde 104g

Jag tror "minstingen" är en hane och de andra är honor, men jag ska fråga en expert :)

piggie
0

Undrar hur pappan ser ut, han måste väl vara ganska lik Filippa eller? Kan inget om marsvinsgenetik :) Spännande att se om dom är långhåriga! När märker man det?

Abico
0

Oh, så söta ^^ Kan ju visa en bild på en av mina bebbar som blev långhåring. Bilden togs i samband med försäljning så han måste ju vart ett par veckor iaf… Men man ser ju tydligt att han inte är korthårig ;P

Hanna 

piggie
0

# 20 näe det syntes tydligt, vilka sötingar :) vi får väl se med mina om några veckor då, men jag tror nog att dom är korthåriga iallafall.

piggie
0

Bara en fråga, ska man ha vattenskål till bebisarna? För dom når ju inte upp till vattenflaskan…eller räcker det med det dom diar?

Skrotan
0

Jag hade rätt:) 3 bebbar blev det:) och vilka bebbar sen! vilka sötingar:)

Cissilini
0

Helt sjukt söta! Hade gärna köpt en krabat om ni fanns nämare ^^,  

Men tur att ni bor en bit bort kanske, haha, måste ju begränsa sig lite ibland :-P

CamillaS
0

Jätte söta! :)

piggie
0

Tack allihopa! Som det känns nu så vill jag inte alls sälja dom, hi,hi, men till ett garanterat superkärleksfullt och varaktigt hem så kanske…ååhh, det kommer att bli så svårt. Vi får väl se om ett par veckor när dom har åldern inne ;)

Bella-R
0

Gud, så fina dom e! Särskilt ungen med bläs :)

Bella-R
0

Lite ot kanske, men varför ligger denna tråd i OT kategorin? :S

Abico
0

#28 - Inlägget är nu flyttat :) Tack för att du uppmärksammade det.

Hanna 

piggie
0

# 28- jag satt på jobbet och skrev ett snabbinlägg, jag kunde inte vänta med att berätta tills jag kom hem. Jag valde OT av bara farten. "bäst att vara på säkra sidan", tänkte jag ;)

piggie
0

#27 jaa, han/hon(?) är jättesöt. Den kom sist och jag blev så förvånad när jag såg det vita, jag var övertygad om att de skulle bli enfärgade allihop.

Jag har studerat Filippa nu under kvällen och hon är jätteduktig. Hon ser till att alla ungar får dia lika mycket, det verkar som om hon väljer ut vilka som får dia vid matdags. Jag har sett att hon varvar mellan ungarna. Hon väljer faktiskt den mindre ungen lite oftare.

Abico
0

#30 - OT kategorin är för allt förutom marsvin ^^ Så vet du det i framtiden :P Har för mig att det funnits en artikel eller tråd om hur man ska lägga sina trådar men jag hittar den inte nu…

Hanna 

Sandra-B
0

Vad söta bebisarna är:-)
Gillar speciellt den som ser lite mörkare ut:-P

**Om det inte finns så skulle det kanske vara en idé att skriva en?

**SMF 237 Sweet Dream's 

Lottar8
0

Helt gudasöta!

piggie
0

#32 okej, ehum…jag hade nog inte fattat vad OT var till för egentligen :)

#33 kul att du också ser den där nyansskillnaden. Det syns faktiskt bättre på korten än vad det gör i verkligheten. Jag trodde att jag inbillade mig först :)

Mari
0

Sjukt söta! :D
Än en gång grattis :D

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Sandra-B
0

**Jag tycker det syns väldigt tydligt på bilderna, speciellt på den första.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Creation
0

Grattis! :D Vilka älsklingar ^^

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

CamillaS
0

#32 Här är den ^^,

Artikel om forum kategorierna

lomsen
0

"22 när de kan börja dricka vatten når de upp till den, det gör iaf mina, men bäst är flaska med lång pip då, som når in o ner en bit liksom!

Wiizy
0

så söta! :)

FeliciaS
0

Söta! :) Grattis igen ^^,

Mvh Felicia

Systertt
0

Så söta;)

Cuyi
0

Grattis! ;D

Glader
0

Grattis, ska du sälja dom små bebbarna?

piggie
0

#45, Tack! oooh…vet inte, det är sååå svårt! Jag tycker så mycket om dom allihopa. Jag har funderat på att ställa ut dem i framtiden men jag har ingen aning om någon har utställningskvalitéer, eller om alla "bara" är kelmarsvin? Kan inte bedöma detta själv.

Creation
0

Kan du gissa könen än? ;) Behåll alla honor ifall du har platsen nog till dem :p Då slipper du fundera på vem som är mest utställningsbar och så är det bara att testa ställa ut istället Oskyldig hehe x)

Om du bara har plats för en, kan du ju kolla med uppfödare om utställningsbar, samtidigt som du kollar kön(vilket du skulle göra?). ^^

piggie
0

Vikt 14/5

"minstingen" (ettan) 146g

Tvåan (den mörkare) 154g

trean (m bläs) 153g

Är detta en bra ökning på en vecka?

piggie
0

#47 hon som skulle komma och kolla har inte kunnat göra detta än, men jag tror att det är två tjejer och en kille. "bläsen" o "den ljusa" är tjejer och "den mörke" är en liten kille :)

Det var väl så att tjejerna hade som ett Y och killarna har mer som ett streck med en liten "plupp"?

Creation
0

#49 Japp :) Tror du att du skulle kunna behålla båda flickorna(om det nu är det), eller måste du göra det svåra och välja? ;)

piggie
0

#50 Jag vill helst ha allihopa, men då blir det ju fyra honor och en hane. Då blir han ju ensam, men man kan ju kastrera honom (aj,aj)

piggie
0

Uppdaterar med lite nya bilder på bebbarna, som för fem minuter sen fick sina namn :)

Först ut är…

SUNE :)

piggie
0

Sen kommer Elvira!

piggie
0

och sist och faktiskt minst, är…

…Irma!

Creation
0

Åh, vilka sötingar! :D
De har växt lite, ser det ut som :)

Skrotan
0

vilka fina namn:) hanna gillar nog namnet Sune starkt…;)

Creation
0

#50 Så det blir 4 honor "bara" då? ;P

piggie
0

# 55. mmm, man vill bara pussa på dom hela tiden:) Ja, dom har vuxit.  Vägde dem igår:

Irma: 169g

Sune:181g

Elvira:177g

är det en bra ökning på marsvin som igår blev 10 dagar gamla?

piggie
0

#56 Har hon en Sune? det har jag inte tänkt på, har ju inte varit här sååå länge:) Det var det första namn som dök upp i huvudet för en stund sen, när jag bestämde att dom inte kunde gå namnlösa längre. Sune är ju jättegulligt, lite fulsnyggt på nåt sätt. Det hette min tekniklärare i gymnasiet förresten, hi, hi!

piggie
0

#57 Åh, det är jättesvårt att bestämma sig. "Tyvärr" så har jag nog favoriserat Sune lite…och jag som tyckte bäst om honor ^^ Kan man ställa ut Sune om han är kastrerad?

Creation
0

#60 Ja, jag tror det. Men kastrera bör du nog inte göra på en sån liten grabb. ;/ De kan ju bli könsmogna redan vid 4v ålder..

piggie
0

#61 nä gud nej, Sune får växa till sig lite innan jag kastrerar isåfall. Tyvärr blir han ju då ensam fram tills dess…

Men det finns en hake i det hela…när Filippa var dräktig så lovade jag grannungen att hon skulle få en bebbe som sällskap till sin stackars ensamma hangris därhemma. Sune är väl den som ligger närmast till att få flytta, men grannungens mamma sa att hon även kunde tänka sig att kastrera deras gris. Då kan ju en hona gå bra, men vem ska jag välja av irma och elvira då? Svårt!!! Det som är plus är att jag kan träffa Sune när jag känner för det, för vi bor vägg i vägg och min dotter är bästis med grannungen, och att deras gris får sällskap, men det känns ändå lite sorgligt, för då är ju inte Sune MIN gris längre :/

Creation
0

#62 Jag tycker inte att du ska ha honom ensam, så att ge honom till grannen är nog bättre. Det blir ju enklare på så sätt också, då kastrering ändå är väldigt riskfyllt.

Annars kan du ju alltid skaffa en till hane(det bästa alternativet egentligen), men har du platsen för det?

piggie
0

#63 jo plats (och pengar) har jag, men jag vill kunna hinna med alla lika mycket också. Jag jobbar heltid och har småbarn, så det blir nog alldeles lagom att ha de fyra honorna kvar. Det funkar jättebra med de fem grisar vi har nu, så det blir nog ännu bättre med fyra :) Sex stycken blir lite saftigt för mig :D

Jag får försöka acceptera att Sune trots allt måste flytta. Finns det terapi för marsvinsseparationsångest ;) ?

FeliciaS
0

Åh vad söta! :)

Mvh Felicia

Abico
0

Åh, så fina dom blivit ^^ Och själklart diggar jag namnet Sune ;P

Hanna