Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettmånadens-marsvin
Läst 3366 ggr
Abico
0

Månadens marsvin - Maj

Månadens marsvin 2008 - Maj

Då var det dags för Månadens marsvin igen! Denna månaden vill vi se många bidrag, alla medlemmar är välkomna - barn som vuxna! :)

Först och främst kommer tävlingarna annordnas endast av Medarbetare eller värd då det flera gånger har hänt att vinnaren (nästkommande tävlingsannordnare) inte har dykt upp vid rätt tillfälle eller helt och hållet försvunnit från iFokus. Tävlingsannordnaren får inte delta i tävlingen utan är den som dömer (vid över 20 bidrag) och avgör tävlingen.

-> Regler:

• Max 2 bilder, inte på samma marsvin, per person och månad.

• Det får endast finnas 1 marsvin på bilden (det marsvinet som är med och tävlar).

• Bilder som tidigare har deltagit i Månadens marsvin får inte delta igen.

• Det ska finnas med en liten, enkel beskrivning om marsvinet (den bedöms också!)

• Vinnande marsvin får inte delta igen (dvs. samma marsvin får inte delta fler än 1 gång under året).

-> **Övrig information:

-** Runt den 20:onde påbörjas en röstning (för medlemmarna) där de 20 bästa bidragen tävlar i finalen.

- Tävlingen (röstningen) avgörs runt den 30:onde samma månad som marsvinet vinner, dvs. Månadens marsvin april koras i slutet av april osv. 

- Efter varje deltävling skrivs en artikel om det vinnande marsvinet.

- I decemberröstas en utav vinnarna av Månadens marsvin fram till Årets marsvin 2008.

-> Föregående vinnare: (får inte ställa upp under året):

Februari - Tweeny, ägare CamillaS
Mars - Kozzan, ägare PixelMollan
April - Cavatina's Buena Sera, ägare Xtanlover

Så välkomna med era bidrag och stort lycka till!_
(Man kan skicka in bidrag t.o.m. 20 maj)_ 

//Medarbetarna & värden på Marsvin.ifokus

Hanna 

Thea-Cazzy
0

Nu ska jag ladda in bilder från kameran…. Haha ;D

Denna kommentar har tagits bort.
elinpelin96
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bidrag nr 1

Vanezza är ungefär 2 månader . Hon älskar att äta maskrosblad och att få vara med sin burkompis My … Vanezza är välldigt kelig och go :) . om det är någon som ställt till med lite bus i buren vet man alltid vem det är :)

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=39c20c98-37e7-4d4c-8293-e6876fa9fc7c&Filename=Picture 144.jpg)

elinpelin96
0

Bidrag nr 2 

Harry är ungifär 8 månader gammal . Han älskar att bli kelad med … Väldigt pratglad och go grabb :)… Det bästa han vet är att få vara ute på golvet och leka med sin burkompis Theo :)

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=dc9bb96b-8dab-4493-81b8-00ee663806e6&Filename=Picture 033.jpg)

Flodins
0

Bidrag nr 3 

En bild på mitt marsvin Pepzi Cola Lemon Light (kallas Pepzi). Han är 3 år och han har en tuff personlighet :D När man ropar 'Gyyyyrka' så piper han och blir helt tokig och ställer sig vid bur-öppningen. Så söt. Han är svart och har en brun tuppkam (:
Älskar den där bilden (=

Emma-U
0

Bidrag nr 4

Här är Enzo, en vild liten kille på ungefär fem månader. Här är han i full gång med att fixa sin pedikyr :)

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Emma-U
0

Bidrag nr 5 

Detta är Douglas, den gosigaste grisen matte vet :)
Här hjälper han matte att tvätta handen.
Hon lär sig tydligen aldrig ^^

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Skrotan
0

#9 oj vilken fin bild:D

Thea-Cazzy
0

Bidrag nr 6

Thea är en matglad liten tjej Hon gillar de flesta grönsaker, men det hon gillar mest är nog hö! Thea är lite mer än ett år, och hon älskar att kela =)

[starlights]
0

Bidrag nr 7

Denna bild är på min fina Liza! Heter egentligen SCH Guldpet Starlight's Strawberry Girl. Hon är av rasen satin och har fägen de.golden.
Liza är en dam med rättså mycket vilja och lite speciell personlighet. Hon är ofta väldigt snabb med att charma människor i sin omgivning, inte minst domarna på de utställningar hon deltagit på!;)
Hennes favorit mat är helt klart den berömda bladpersiljan.

Thea-Cazzy
0

Bidrag nr 8 

Cazzy är mest busig, men när hon själv vill tycker hon om att kela. Hon är också lite mer än ett år gammal, precis som syrran Thea. Cazzy äter det mesta, men en av favoriterna är melon =)

Systertt
0

Bidrag nr 9 

Min lilla flicka Esmira som älskar färskt gräs och att bråka lite om parikan XD
Hon är nyfiken och en riktig kelgris!! Esmira blir 1 år i Juli.

jossan-pt
0

Bidrag nr 10 

Det här är min fina hona Trassla! Hon är ca 1 år gammal, och den som låter högst i buren när det är matdags!:) Hon har en jättefin lockig päls, som matte måste klippa ner alltjämt för Trassla är lite kinkig när det kommer till pälsvård!:)

jossan-pt
0

Bidrag nr 11

Nästa bidrag blir peruanhonan (Paradiset's) Impossible, kallas Iris till vardags! Hon fyller 8 månader i maj, och är ett otroligt nyfiket marsvin! Allting måste kollas på och luktas på! Hon är också väldigt matglad och äter nästan allt som läggs i matskålen…:)

luneas
0

Bidrag nr 12 

Bidrar med en gammal bild på min älskade pettis Nangijalas Greta som tyvärr inte längre finns hos oss. Greta var, tillsammans med sin syster Elsie, de första grisarna jag skaffade i vuxen ålder. Elsie gick bort alldeles för tidigt i samband med dräktighet men Greta blev över fem år innan hon somnade in av ålderdom. Det var tack vare Greta (och hennes syster) som jag halkade in på utställning och uppfödning och det är jag mycket glad för idag.

Min pappa sa alltid att Greta såg så klok ut och det hade han nog rätt i, hon var en stor personlighet som utstrålade lugn och värdighet och hon kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta. Jag hoppas att du lever ett härligt liv på evigt gröna ängar nu, Gretisen!

Creation
0

(Äsch, syrrans kamera var mycket sämre…
min kamera kan man iaf få någorlunda bra bilder med)

**Bidrag nr 13
**
_
Så evinnerligt snäll.
Så gosig som få.
Så glad hela tiden.
Dig blir jag lycklig av att titta på.

Din mysiga päls.
Dina söta små ögon.
Din vita coronet.
Du är min älskling på alla sätt.

---

En fotogenisk och vacker älskling, det måste jag säga.
Om bara kameran nått upp till hans klass…

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=993625bf-4cd3-4520-8b57-3b9a6447d8f0&Filename=Fina Cinno.JPG)_

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Creation
0

Bidrag nr 14

_Så makalöst go´.
Så otroligt rar.
Så gladlynt och pigg.
Dig vill jag så länge jag kan ha kvar.

Din lena, blanka päls.
Dina nätta små tassar.
Din söta lilla nos, så fin.
Du är sötnosen min.

---

Jag råkade jämt darra på handen, tyvärr.
Kameran är heller inget bra.
Men han är fortfarande jättefin.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=71f6e077-928e-496a-b859-26f82baa9712&Filename=Dinno fiiin =D.JPG)_

svampi
0

Bidrag nr 15 

Alma du är min lilla tös, alltid lika sockersöt. Du är busig men också go, gillar att ganaga på min sko! Hoppas du lever länge, för min kärlek till dig är evig! Skrattande  

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=85505329-a969-462e-999b-27605f4cd6a6&Filename=Picture 094.jpg)

Skrotan
0

30# Underbar bild! måste bara fråga, vilken kamera använder du?:)

NikitaOMichellin
0
FeliciaS
0

#34 Det är fotografen som gör jobbet, inte kameran ;) Du kan pm:a henne och fråga istället för att ta det i tävlingstråden, är du snäll ^^,

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Skrotan
0

36# jag vet, men det hjälper ju att ha en bra kamera än en mobilkamera;) förlåt jag blev bara så nyfiken *ska skärpa mig*

Wiizy
0

Bidrag nr 16

Asta är en mysig sötnos på 2 år (snart 3) som kom 19 April 08, tillsammans med Sally. Hon har ett bra temprament och är rätt nyfiken av sig. Hon älskar persilja.

Hon står också gärna på 2 ben och tigger när hon vill ha någonting extra mycket. Asta är även min äldsta gris här hemma. :)

Sandra-B
0

Bidrag nr 17 

Aztrid, Sweet Dream's Madicken på Junibacken är ett av de marsvinen som betyder absolut mest för mig.
Hon är dotter till min väldigt fina och oerhört saknade Lily-Anne som tyvärr inte finns med oss längre och den väldigt speciella Alfonz.

Aztrid har ett väldigt trevligt temperament, även om hon är lite skygg i buren. Ligger gärna uppe på min axel, tryckt mot halsen och gosar när jag sitter framför datorn.

På bilden har Aztrid precis fått lukt på att det finns gräs och maskrosor i rummet och det fick hon självklart smaska i sig när jag hade fotograferat klart:-)
Observera hur gulligt hon står med tassarna, en riktig posering:-P

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Wiizy
0

#39 - Haha… nu kom jag och tänka på din A linje… *s*

Sandra-B
0

**:-P Astas barnbarnsbarn

**SMF 237 Sweet Dream's 

Wiizy
0

#41 - Hahhaha! så rörigt! xD

Är Asta mamma till Lily-Anne alltså?

Sandra-B
0

**Nej, Asta är mamma till Agnez som är mamma till Alfonz som är pappa till Aztrid:-P

Men nu får vi sluta snacka släktskap här, det blir för OT:-)

**SMF 237 Sweet Dream's 

lomsen
0

**Bidrag nr 18

**Kotten, som flyttade från oss men har kommit tillbaka, njuter av att få komma ut första gången och somnade sött i "huset" efter att ha smakat gräs och skuttat runt!

Cuyi
0

Bidrag nr 19

Miranda är en gosegris & rex på 3 år. Hon är lite småfet, men får gå upp och springa varje dag med sin burkompis Big Wiggie/Biggan. På bilden leker hon modell.. ingen aning om hon gillar det xD Vi säger att hon gör det! Miranda är urgosig och söt, tyvärr har hon tandproblem :( Miranda älskar även att slickas!

Det är självklart 100% © av Cuyi/Karro

Creation
0

#44 Vilket sött namn på en söt gris ;) Hihi, Kotten ^^

FeliciaS
0

Bidrag nr 20

Sira är en väldigt charmig Teddytös precis under året. Hon är full av livsglädje och bus! Särskilt när det är matdags blir hon extra lycklig och gör popcornskutt och springer för glatta livet runt, runt, runt i hela buren :)
Hon är förtjust i allting som har med mat att göra och har än så länge inte tvekat att äta någonting utan sitter snällt och knaprar på allt från basilika till potatis och palsternacka, och alltid med en tass på maten. Efter maten brukar hon vila, och gärna platt på magen med framtassarna lååångt utsträckta framför sig ;) Sira, du är…  

Sprallig
Ivrig
Rolig
Alltid glad

Mvh Felicia

FeliciaS
0

Bidrag nr 21

Även idag ut i hagen det bar,
hjälp vad matte med oss far!
Efter en lång tids betande i solen,
ville jag helst bara ner i poolen,
dock fanns det ingen sådan,
så jag tog mig en liten siesta,
och började strax därpå att gäspa :)

Mvh Felicia

Swea
0

Vilka söta bilder det är här!!!

FeliciaS
0

#50 Speciellt de 2 sista va? ;-) haha

Mvh Felicia

Emma-U
0

#49 Åh, jag älskar den bilden :)
Du verkar vara beredd med kameran typ alltid ^^

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

svampi
0

Bidrag 22 

Alva min andra lilla tjej, gör alltid sin egen grej.

Rymma, äta och mumsa är det bästa du vet,  hon kommer nog aldrig bli fet!

Love u AlvaSkrattande

Bella-R
0

Bidrag 23 

Bidrar med en ny bild på bustrollet Hugo.

Hugo är buset och smajlet själv, han är alltid lika go och glad, alltid lika charmig och har alltid buset i ögonen! Hugo älskar livet och det märks verkligen på honom. Att äta och att charma matte är det han gör bäst. Tomat är en klockren favorit! När brorsan Hubbe inte vågar, så vågar Hugo åt honom, för Hugo är alltid den som försvarar brorsan, trots att han själv e lillebror ^^

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

destroytheantx
0

Bidrag nr 24

Detta är Filur, en söt kille som är så snäll så.
Han håller just nu på att tränas att bli tamare, men annars världens sötaste! Han är född 15 januari, så han är strax 4 månader. Han älskar att äta hö & att få springa ute på gräsmattan med sin kompis Rufus. Puss på dig sötis.

Creation
0

#49 :O Ännu en gäspbild på henne ;)
Jisses, vad hon måste vara trött :P

elinpelin96
0

ÅÅh alla har så bra och fina bilder på marsvinen .. men inte jag :( … jag kommer inte kommas vidare den här gången heller :(

Skrotan
0

vilka fina bilder alla har:) nu blir det ju jätte svårt^^

FeliciaS
0

#63 Jodå, men ett gott självförtroende underlättar ;) Jag tycker dina bilder var fina, men för att få "det lilla extra" och få marsvinen att främställa på ett visst sätt krävs lite övning med fotograferingen. Läs artikeln "Lär dig fotografera marsvin" som finns på startsidan.

Mvh Felicia

FeliciaS
0

#52 Tack :) Visst är hon charmig <3 Alltid redo sir!

#62 Haha, nejdå, matte tar bara tillfället i akt :)

Mvh Felicia

elinpelin96
0

#65 jag har redan läst den .. men jag har ingen bra kamera .. men jag har tagit andra foton nu som e mycket bättre en dom som jag lagt ut här … det e på samma marsvin … :).. men man får välll inte byta ?

Abico
0

#67 - Nej, sålänge bidraget är korrekt från början så får du inte lov att byta. Spara dom till nästa månads tävling :)

Hanna 

elinpelin96
0

#68 okeeej då får jag väll göra det då :) men jag kan ju iaf hoppas att svinen går vidare :)

Sandra-B
0

**Bidrag nr 25
**

Sweet Dream's A Taste of Honeyär en supersöt liten kille som föddes här den 29 april i år.
Han och en av hans bröder fattade inte hur (och var) man skulle dia. De båda rasade i vikt så jag började handmata dem på heltid, en till två timmar mellan dygnet runt, när de var ett par dygn gamla.

Nu kommer de två små pojkarna springande och piper så fort de hör min röst. De kravlar upp över burkanten och ner i min hand när jag öppnar burdörren. Det är verkligen lycka.

Den andra passerade sin födelsevikt häromdan men det har "Tastey" ännu inte gjort men jag känner att det är hoppfullt och att han är på god väg:-)

På bilden är den lille killen på väg upp i min hand (han ska vara glad att jag fångar honom varje gång…..;-P)

**SMF 237 Sweet Dream's 

FeliciaS
0

#70 Naw, vad ynklig han ser ut ;)

Mvh Felicia

Sandra-B
0

**Ja, det är han verkligen.
Är över två veckor gammal nu och har ännu inte passerat sin födelsevikt:-/

**SMF 237 Sweet Dream's 

FeliciaS
0

#72 Oj… *håller tummarna för en stor stark pojk*

Mvh Felicia

Sandra-B
0

**Tack:-)
Det gör jag också.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Abico
0

Nu är det inte lång tid kvar att anmäla sig, passa på :)

Hanna 

FeliciaS
0

#75 Ja, men bidragen ökar i antal i alla fall :) Det är bra, i februari hade vi väl bara 18 st eller ngt…

Kom igen nu, det finns många som håller på fina bilder! Paronskrutten, Hatasallad, Idipidi, Parsley, Cavia? :)

Mvh Felicia

Stormviskaren
0

Bidrag 26

Min söta Peruan, Merian. När jag ska rulla dig snurrar du runt och tillslut ser du ut som ett litet troll. Så söt och go.

[PixelMollan]
0

Bidrag 27 

Loppan!
Ett av mina underbara marsvin, Loppan.
Han är en riktig kelgris som älskar att bli ruggad i pälsen :) Han är dock lite lite blyg, men det jobbar vi på.
Hans bästa vän och största stöttare/idol är Kozzan!

Stormviskaren
0

Bidrag 28

Tiden var inte inne,_
Det var inte dags 
Som en blomma som har brutits av förtidigt
Själken har gått av på mitten,
Trots att själen inte var redo
Men det kanske finns en plats för förtidigt avbrutna blommor?
Det kanske finns en plats där ofärdiga
själar kan komma,
och börja om på nytt igen ._

Du är väldigt saknad Lollypop! <3 

Frajda_
0

Bidrag 29

Det här är Rubus mesiga stina men hennes tilltales namn är Lova.Hon är en väldigt busig litet marsvin som älskar att vara med på allt i vardagen.Hon bor med sin syster Tindra (rubus tjocka märta).

Creation
0

Nu känner jag för att byta bilder *s*
Jaja, nästa månad kommer ju snarare än man tror ;)
Och då har jag förhoppningsvis en ny kamera ^^

FeliciaS
0

#81 Det är ju inte bara bilderna som räknas :) Fast iofs - en bild säger mer än tusen ord.

Mvh Felicia

Abico
0

Nu har röstningen startats här.

Hanna 

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.
Inlägget är låst för nya kommentarer