Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1633 ggr
aslan2
0

Vad är det för fel?

Hej!

Vi har ett marsvin som är född i sept-06. Ibland får han liksom kramaktiga tillstånd, ligger på sidan med stängda ögonoch blir liksom helt stel. Om man tar upp honom så slutar han och är precis sombanligt. Kan det vara epilepsi?

paronskrutten
0

Åk till veterinären!

Det är dessutom lag på att man ska ha minst en kompis av samma art till honom.

Helena

ciss
0

Det är lag på att ha minst två marsvin tillsammans. Har ni ett eller flera?

Ring till vetrinären direkt!

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

[Liinda]
0

Jag tycker du ska kontakta veterinär. Jag vet inte hur epilepsi ser ut på djur men det låter som att det skulle kunna vara något sånt.

shintaida
0

Sluta tjata om lagen!

Man kan väl prata om ETT marsvin utan att dra in alla man har hemma, eller??

// Shintaida

ciss
0

_"Vi har ett marsvin"
_

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

KvirrZ
0

Håller med #4 Man måste ju säga "vi har ett marsvin som är född" man kan ju inte säga "vi har marsvin som är född". ETT förklarar ju här att det är ett marsvin som är fött och att det inte är flera st!
Aslan2 berättar ju om ett speciellt marsvin, kan ju inte börja berätta om andra marsvin som inte har med saken att göra.

Och om du nu inte har ett marsvin till så borde du köpa ett :)

- Mvh Emma

Blondi3
0

hör av dig till en vetrinär och se vad de säger :) hoppas det går bra för den lille !

dreamiz
0

Epilepsianfall slutar inte för att man tar upp djuret, om man nu inte råkar ta upp det precis när anfallet är över. Men man kan få anfall av många orsaker, inte bara epilepsi. Kontakta veterinär!

aslan2
0

Hej igen! Nu har vi varit hos vet och Aslan har som många andra marsvin Ohyra, så nu blir det till att behandla och skura bur mm. Det var när han kliade sig som det blev lite konstigt. Det upptäckte jag senare. Och vi har bara ETT marsvin, men han får mycket kel och blir ompysslad. Ev skaffar vi ett till. Ska det vara hona då, men vi vill inte ha ungar. Vem ska man kasterara, hona eller hane?

L8sson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ibland måste man ha ett marsvin för den inte går ihop med andra marsvin …

Caroob
0

Aslan, jag tycker absolut du ska skaffa en kompis till ditt svin, inget kan ersätta en artfrände. Du bör skaffa ett av samma kön om han inte är kastererad. Men du får be att få prova först så att de säkert går ihop, det kan ju bli lite bråk först men det är ingen fara.

Lycka till! :)

Yogi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag tycker attdu ska skaffa ett till marsvin jag har 1 marsvin nu men den 20 ska jag hämta en unge till det som jag har nu!

och jag ska nog köpa en hona och få kullar med dom!!!

det ska  bli jättekul!! =D

här är den ungen som jag ska hämta

FeliciaS
0

#9 Sedan juni 2003 är det lag på att ha minst 2 marsvin. Varför är därför att de inte är lyckliga annars - de kan inte betee sig normal, inte prata eller umgås med annan artfrände. En människa eller annat djur kan aldrig ersätta en marsvinskompis eftersom att man inte finns där 24 h om dygnet som en marsvinskompis. Jag tycker att du ska köpa en liten kille på 6 veckor till din hane, vänj de långsamt vid varann. En hona bör du inte köpa då du måste kastrera din hane för att inte få ungar hela tiden och det är riskfyllt. Inte säkert att din hane överlever…

"Ett marsvin är ett olyckligt marsvin, två marsvin är lyckliga marsvin", bra att lägga på minnet :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

aslan2
0

Just nu genomgår vårt marsvin en kur mot parasiter så vi måste nog vänta till han är fri från det innan vi skaffar en till. Men vi funderar på att skaffa en. Men faktum är att vårt marsvin är väldigt pratig och gillar vår hund, genom buren förstås. Har ni andra några erfarenheter om man kan släppa ihop marsvin med hund?

paronskrutten
0

Hunde kan tro att det är dess leksak, men genom burgallret är det okej så länge inte hunden skrämmer marsvinet :)

Helena

aslan2
0

Han är inte alls rädd för hunden fast han skäller och krafsar lite. Men vår hund är ganska livlig av sig och man vet ju inte hur han reagerar om marsvinet är löst i ett rum.

FeliciaS
0

#14 Ja, köp en när han är fri från kuren och sjukdomen. Då behöver erat marsvin verkligen en kompis, om han är pratig. Köp en hanbebis på ca 6v från uppfödare. Jag tycker inte att ni ska släppa ihop marsvinet med hunden, hundar är trots allt köttätare och har jaktinstinkt. När ni gosar med marsvinet kan ju hunden få nosa osv. men var uppmärksam.

Det är bara marsvin som förstår marsvin. Hundar, kaniner, katter eller andra djur kan inte förstå deras språk ;)

Mvh Felicia

Wiizy
0

För övrigt går 2 hanar ihop utmärkt.

[findusen]
0

#14 beror ju helt på vilken ras det är :) har själv en sheltie (vallhundsras) o hon e me marsvinen på golvet i  sängen hela tiden. har en öppen bur på golvet o hon rör inte dom :)
men en terrier el liknande har ju jaktinstinkter som kanske inte är så bra att kombinera me marsvinen………

Mari
0

#19 Nej det beror inte på hundrasen, det beror på hur hunden är till sättet och hur bra pli man har på sin hund. Man kan ha en vallrashund som äter upp marsvinet också så det beror ju helt på hur de ör uppfostrade och hur de är till sättet.

Man ska aldrig lämna en hund ensam med ett marsvin, inte katt heller för den delen för de kan hitta på mycket tok när man själv inte är i närheten. Man bör heller inte ha buren på golvet så hunden/katten/annat djur kan komma åt för det är verkligen ett stressande moment även fast det kanske inte ser så ut.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Rafflan
0

#14 det låter ju bäst, vänta lite extra så du är helt 100% säker på att du blivit av med smittan innan du skaffar en ny ;)

#20 #19 har faktist lite rätt. En jakt hund är oftast med på att jaga än tex en sällskaps hund. Men sen är ju hundens personlighet det som avgör mest. Tror inte plin spelar någon roll, du kan ha världen lydigaste hund, men vips så slår jakt instinkten över och jakten är på gång. Min hund är snäll, ha dock bara hälsat på djuren när jag settat golvet med dom i famnen eller genom kompsortgallret. Men han brukar bara försöka "pussa" dom, ibland bli han oxå lite avis när dom får mer uppmärksamhet än honom och då försöker han åla sig upp i min famn mellan mig och djuren :P Men han skulle aldrig skada det ;)

Dock lämnar jag dom så klart aldrig ensama.

Min kanin bur står på en låg bänk så djuren kunde komma åt dom och titta och nosa osv och min hund har aldrig bryt sig och katten (när hon levde) lätt oxå djuren vara ;)

aslan2
0

Hej igen!

Nu har vi en hona hos Aslan som vi försöker para med. Men hon har varit hos oss sedan v.9 och det har inget blivit så vi behåller no honan som kompis till Aslan. Uppfödaren som vi lånat honan av tror inte att våra marsvin passar ihop som "föräldrar" och att de nog inte kan få några ungar. Men man vet ju aldrig.

FeliciaS
0

Oj, ett år sedan jag skrev i den här tråden :)
Skönt att det gick bra och att han fått en kompis, men om båda kan få ungar så kan honan faktiskt bli parad vilket är en stor risk om det dröjer och hon blir för gammal.

Mvh Felicia

aslan2
0

Hon har aldrig varit dräktig så hon är inte så gammal, tror jag. Jaghåller på att maila uppfödaren nu under kvällen. Får se om vi försöker med en annan hona somhon har. Vi skulle behålla en hane om det blir några ungar.