Ihopsättning av hanar som bråkat?
Jag har funderat på att sätta ihop Konrad och Hugo igen efter att dom gått isär en lång tid. Det var Konrad, Hugo och Gurra som slogs så illa förut att Konrad höll på att dö. Men jag har kommit fram till att det var Gurra som attackerade Konrad eftersom dom nu inte ens kan se varann utan att bli skogstokiga. Och Hugo och Konrad hade ju gått tillsammans i nästan 2 år innan utan problem.
Men saken är den att Konrad har bott med Hona nu i en månad men kom hem för cirka 2 veckor sen. Och hugo och konrad verkade inte ha några problem med varann när dom såg varann och jag tycker så synd om dom att gå ensamma så jag testade att låta dom träffas på golvet och såhär gick det…
http://www.youtube.com/watch?v=xT1Io0oNroU
http://www.youtube.com/watch?v=gVr_6kBb-z4
Jag vill gärna ha åsikter, tycker ni att det verkar okej att sätta ihop dom? Eller är det för riskabelt med tanke på att Konrad gått med hona och slagsmålet förut även fast det inte var Konrad och Hugo som slogs. Behöver verkligen hjälp med det här och behöver ha svar ganska snabbt för ihopsättning blir idag isåfall eftersom jag åker imorgon.
Jag tycker absolut att du kan sätta ihop Konrad och Hugo om det går bra (som det ser ut på videon) :) Men låt de träffas mycket på golvet först och rengör sedan talgkörtlarna och buren noga. Men hur blir det med Gurra då? Ska han få bli ensamt…? Då har du ju fortfarande samma problem - ett ensamt marsvin.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag har just gjort rent alla burarna så nystädat är det. Ja Gurra får fortsätta bo ensam eftersom han är den som är aggresiv och attackerar. Det är ju bättre med 1 ensamt marsvin än 3 ensamma marsvin. Det är det bästa jag kan göra för stunden.
Det kanske inte hörs på videon men Konrad springer runt och hackar tänder hela tiden. Han har även vid några tillfällen rest ragg såg det ut som. Men det var mest i början sen lugna han sig lite.
3# jag tycker att du ska sätta i hop dem:) men bada marsvinen och tvätta burarna. och tänk på att det är killar. då blir det ju lätt lite gruff om vem som är störst och starkast;)
Jag testade att sätta ihop dom igår i buren det gick bra några sekunder sen small det ordentligt. Dom blev som en liten boll som studsa in i väggar och jag skrek till för att dom skulle sluta men det gjorde dom inte, inte ens när jag stoppa in handen så jag fick putta till dom då slutade dom. Så nej det gick inte och jag tänker inte testa igen.

#5 oj då =/ det kanske är bäst att ha dom separerade då :S så synd .. men men ..

Inga slagsmål behöver inte betyda att djuren trivs ihop. Var alltid observanta att det verkligen är harmoniskt mellan individerna som sammansätts. Även om det "funkar" oavsett om det är hanar el honor så måste man vara vaksam att inte någon trycks ner psykiskt. Hade själv ett problem av ett par honor faktiskt mor o dotter, där modern i tid o otid nöp till dottern. Men nu är dom separerade och bor med en varsin kastrerad hane.
Marsvin 4-ever
.

#7 - Om dom blir en rundboll så är det ju självklart att inte ha grisarna ihop… :S