Är marsvin smittbärare av ringorm?
Våran hund molly har fått konstiga kala fläckar på ryggen som kliar och flagnar. Jag kollade upp det på internet och symptomen på Ringorm stämde.
Min mamma hade hittat på nätet att marsvin kan vara smittbärare, stämmer det här? Kan min hund blivit smittat av mina marsvin?
Ja, det skulle nog vara möjligt…
Jag vet inte hur det är men om hunden får det så håll henne borta från marsvin och er själva (smittar ju till människor med - märkte jag ;P) ev. måste man behandla marsvinen också även om dem inte visat något…
Hanna

Måste männsikor behandlas oxå?

känner att jag vart lite smått rädd nu…
ja, eftersom ni kan bli smittade :P hela familjen ^^
men jag tror man bara tar 3 tablettet
1 sen 10dagar efter å sen efter 10 dagar igen
Om det itne är ngt annat ja tänker på nu ;p
Lycka Till <3
sök på Ringorm på google
ja, det är så att man kan bära smitta utan att få det själv och framförallt katter gör det men även hundar, kor, marsvin o mnsk. har man haft det är man immun sen. Vi fick det både jag o dottern jag lindrigt, hon har det ännu och en massa av marsvinen, en del svårt, en del har jag botat med bla prob. olja mm.
Marsvin ÄR inte smittbärare av Ringorm, men vissa marsvin KAN vara det. Det är stor skillnad och tyvärr verkar många läkare tro att Ringorm är något som alla marsvin bär på.
Marsvin ska inte ha Ringorm utan om man misstänker det ska de behandlas, omgivningen saneras och man ska absolut inte sälja, köpa, ta inackorderingar, åka på utställninagr o.s.v.

Mamma vill typ att jag tar bort marsvinen om det är Ringorm.. :(

Och eftersom våran hund är så gammal (10 år) och har dåligt immunförsvar så är hon mer mottaglig av sjukdomar
#12 Varför ska marsvinen avlivas bara för att hunden har fått Ringorm och har dåligt imunförsvar? Förlåt men det är ju helt ologiskt. Marsvinen har antagligen inte smittat hunden med Ringorm, men hunden kan smitta dom nu och även er. Förutom Ringorm så finns det inga andra smittor som marsvinen kan smitta hunden med. Så att avliva dom är totalt onödigt. Vill ni inte ha kvar dom så ta och sälj dom isf.

Det är mamma som vill att vi ska avliva dom, jag är HELT emot det! Och mamma säger typ att marsvinen kommer att smitta våran hund igen (om det nu är så) även fast vi har behandlat marsvinen. Att dom kommer alltid ha smittan och fortsätta smitta igen
Mn då får du väl förklara för din mamma att det inte stämmer? Eller låta henne prata med en kunnig smådjursveterinär?

I och försig så kan marsvinen bära på Ringorm utan att bli drabbade av det eller att hunden bär på det. Men behandla både hund och marsvin, i förebyggande syfte.