Saltsten eller inte?
Läste att saltsten kan orsaka urinsten! Stämmer detta?
Ändrade din rubrik, använd inte enbart stora bokstäver är du snäll. Detta uppfattas som skrik och är inget som någon härinne uppskattar :) //Hanna - medarbetare
Marsvin 4-ever
.
Ja det stämmer

Japp, det bildar lättare urinsten. Läs mer på www.humlansmarsvin.se där det står om det lite mer. (rekommenderar hemsidan stooort, om man är osäker på något)

Hur i helsefyr kan dom rekommendera saltstenar i marsvinsböckerna då?? MORR!! Nu åker saltstenarna ut!!
Marsvin 4-ever
.

Har ingen aning, men samma sak i djuraffärer med annonser "Saltstenar på rea till marsvin och kaniner!" Grr asså x'D Men har aldrig haft till mina, utom en gång då det var en gammal kaninbur jag fick, som hade (har?) saltsten på sig. Men andvänder inte den… Utom till utebur…
Salt & mineralsten ska man inte ha ^^
lånar tråden lite.. (a)
ska man ha kalksten ?
#5 - Nej inte kalksten heller
Hanna

Nej, absolut ingen saltsten, möjligen mineralsten till dräktiga och diande honor (beroende på vilken uppfödare man pratar med). Jag har fölorat tre grisar i urinsten och opererat en fjärde som börjat pipa igen. Det blir ultraljud på fredag för koll. Trots att jag ändrat kosten till bästa pelletsen och kligröt, tagit bort saltsten för länge sedan så får jag problem. På Roslagstulls Djurklink frågade de om vårt kranvatten och ja, vi har mycket kalkrikt vatten och sedan jag gick över till kligröt får de ju i sig ännu mer vatten. Det är säkert inte hela sanningen men hur jag än vänder mig har jag rumpan bak, fast jag bara vill mina djurs bästa. Försöker trösta mig med att vissa har anlag för detta också och det vet man ju inte så mycket om, om man inte frågat om föräldrarna vid köpet av den lilla grisen.

#2 Tack för mycket intressant lästips.
#7 Hoppas innerligt din lilla kryar på sig.
Marsvin 4-ever
.