Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3171 ggr
[findusen]
0

Vad är det för "rossel"?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

melvin, min sheltiehane på 1 år o 7 mån, låter roslig på ett konstigt sätt… han har gjort d sen ja fick hem honom för ungefär ett år sen, va hos vetrinären me honom då för ja va rädd att d va lunginflammation men vetriären hittade inget fel….
han e pigg o matglad. han e dock inte den som springer på golvet utan kelar hellre men han e ändå pigg.. nån som vet va hans rossel kan bero på? kan d va hans "röst", dvs som han pratar?

paronskrutten
0

vad söt han var!

jag  vet  inte hur det är riktigt med rosslet, men om han verkar må bra är det väl ingen fara?

Helena

[findusen]
0

#1 tack :)
ne d e ju d som e grejen men när han blir "upphetsad" alltså anstränger sig eller typ när ja ger dom grönsaker så låter d hemskt.. typ som om han hade en burk i halsen (du vet lätet av att man knycklar ihop en läskburk typ?) men som sagt har han låtit så i minst ett år nu o ja har ju vatt hos vetrinären me honom o han mår bra. men ja tänkte mest ifall någon har nåt marsvin hemma som oxå låter så? anledningen ti att ja skrev detta inlägget e för att vi har en inackordering på jobb som låter precis som han! o därför börja ja undra om d va nån åkomma eller va d kunde va?

(dom e nog släkt på hyffsat långt håll.. inackorderingens pappa(Molle) o min melvin KAN va syskon,kommer inte riktigt ihåg just nu o har inte papprena här, men Molle låter inte som dom)

paronskrutten
0

hmm, underligt.. vet inte vad det kan vara

Helena

idipidi
0

Ofta har det en orsak. Förutom infektion så kan det handal om att de är damm- eller spånkänsliga t.ex. En annan jobbigare orsak som tyvärr inte heller är så ovanlig är hjärtfel. Det brukar vet. kunna se med ultraljud har jag för mig.

Men ibland hittar man ingen orsak utan de bara låter så helt enkelt.

[findusen]
0

#4 okej.. får kanske ta honom ti vet igen.. en annan vet.. imed han e så lugn i personligheten o inte busar som dom andra e d ju svårt o avgöra om han mår bra el inte men ja tycker han verkar må bra iaf……. men han får nog följa me ti vetrinären iaf för säkerhets skull… inte för att dom kan göra så mkt åt d om d skulle vara hjärtfel?

idipidi
0

Jag vet marsvin som fått äta hjärtmedicin och mått mycket bättre sen. Men då har det varit väldigt kunnig vet som behandlat.

Creation
0

#6 Vet du vilken veterinär det var? :) Låter ju mkt bra med någon så duktig. ^^

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[findusen]
0

oj hjärtmedicin? trodde inte man ordinerade d ti så små djur….

FeliciaS
0

Jag har varit med om detta ett par gånger, på min Sheltiehona och Abbyhona. Jag använder spån (från barrträd) men sista omgången är slut nu, så ska byta då jag tror att det beror på spånet. Det blir värre när det har gått ett par dagar och de har kissat i buren än när det är helt nytt. Så jag har hållit väldigt rent i buren och då har de rosslat mindre. Sheltiehonan finns tyvärr inte längre, men abbyhonan rosslar fortfarande lite ibland och hennes symptom har varit värst. Jag har verkligen försökt ta reda på vad det kan vara och tror det är spånet. Snart blir det bara Toa-Lätt + lite aspflis överst och då ska vi se om det går över helt :) Hoppas på det.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[findusen]
0

ah kan d va så? tycker bara d liksom inte låter som att d kan va spånet…… men d kan va svårt o avgöra vad d e som låter ju….. använder ju oxå spån från barrträd o denna gången nu senast tyckte ja d lukta väldigt skarpt dessutom :S (köper stor bal ti hästar) me man kanske skulle testa annat……………… säg ti om du lyckas bli av me d me hjälp av toalett o aspflis!!

elinpelin96
0

mitt ena marsvin rosslar… bör jag åka til veterinären eller ska jagh bara låta det vara ? fö han värkar välldigt pigg och så

dreamiz
0

Jag var hos vet i veckan nu för ett av mina marsvin "lät" men var lika pigg som vanligt, o vet trodde det var spånet. Terpentinet som finns naturligt i barrträd utsöndrar nåt när det kommer kiss på det o det kan irritera.
Jag har nu bytt till toalätt i den buren o för tillfället låter hon inget alls!

Kan ju finnas olika orsaker till varför ett marsvin låter: allergi, hjärtfel, lunginflammation mm. Själv går jag alltid till vet om jag inte vet vad det är för fel eller om de behöver hjälp/medicin. Även om djuret är piggt så kan det ju vara något litet som behöver åtgärdas för att djuret ska bli helt bra!

FeliciaS
0

#12 Precis, det står om det i artikeln om bottenmaterial :)

Mvh Felicia

[findusen]
0

#12 okej ska kolla upp det me underlaget… har vatt hos vet men hon trodde det var som han "pratade" (hon visste inte….) har nu hittat en bra vet o kan ju ta me honom dit… men kan ju kolla om d e spånet först! om dom slutar låta hyffsat direkt alltså?

svampi
0

om den mår bra är det väl ingen fara eller? (har inte läst hela inlägget)

FeliciaS
1

#14 Japps, byt till annat bottenmaterial ett tag och kolla om det funkar :) 

#15 Men andas han inte normalt är det något man bör kolla upp, det är ju inte direkt normalt om de rosslar.

Mvh Felicia

idipidi
0

#7 Det var Roslagstull. De symptom denhonan visade var egentligen bara rosslet. Möjligen att hon var en ganska liten gris (men absolut inte mager) och att hon kanske inte var världens med livliga marsvin, men inget extremt. Hon hade dock extremt förstorat hjärta visade det sig.

[findusen]
0

#17 okeej.. melvin e ju inte precis livlig, han tycker bäst om att ligga o gosa…. men han får ju spatt o popcornskuttar ibland….. dock e han rätt stor.väger 1,2 kg typ..

Tindrar
0

Jag tycker ni ska kolla vikten, beetende och rosslet varje dag. Och byt underlägg oftare, låt dom gå ute mer, osv. Kolla när det låter som värst. Rosslar det även när han piper/skriker?