Knöl under huden
Hej igen!
Det är inte mitt marsvinsår i år. Jag misste ju två honor i vintras som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Jag har även låtit operera urinsten (dyr historia) på en hane, som dessutom piper ibland nu igen så jag skall boka tid hos veterinären denna vecka. Den lilla tjejen jag tog hem i veckan hittade jag alldeles nyss en knöl på. Stor som en ärta och hård sitter den på sidan på halsen under skinnet. (inte i närheten av öron eller käke). Det finns inget sår eller så på skinnet. Pälsen är helt ok. Jag kan klämma rätt hårt på den och hon säger ingenting. Givetvis skall jag prata med säljaren imorgon. Men vad kan det vara - jag vill verkligen behålla henne.

Här kan du läsa om olika tumörer, under sjukdomar. Om det kan vara nått sånt. Jag har själv ett marssvin med en knöl som växt nu och troligtvis så är det en fettknöl…..
Hoppas allt går bra!

Det var en bra sida med mycket information. På sättet den sitter verkar det som en fettknöl men inte hur den känns eftersom den är mycket hård. Det låter som en tid hos veterinären är det ända rätta. Köpte henne förra veckan men det är ju inte som att gå tillbaka till Lindex med en tröja som gått sönder… Skall prata med säljaren och höra vad hon säger.

Pratade med uppfödaren igår som var jätte rar och tillmötesgående. Hon trodde det var en fettknöl efter att ha ställt en massa frågor. Jag avvaktar lite och ser vad som händer. Förändras den åker jag till henne och visar upp den så får vi väl ta ett gemensamt beslut hur vi skall göra.

varför inte bara åka till veterinären för att få veta exakt vad det e ? =/
Marsvin kan ha små knölar under huden utan att det är något farligt. Det man ska vara uppmärksam på är om de växer fort.
#4 Det kan man bara ta reda på genom att skära ut den och det vill de knappast göra om den inte besvärar eller har vuxit fort.

#5 jaha ^^

Cazzy hade exakt samma sak, men den bara försvann helt plötsligt :O Tur var det ;D
Låter som en fettknöl? Min Coronethane har en större och en jätteliten i armvecket, uppfödaren tror det är fettknölar (mejlade och frågade när jag märkte det för några år sedan). Han har blivit rätt bra placerat i Pet Class så jag antar att det bara är fettknölar, vilket domarna inte heller verkar sätta minuspoäng på :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Sitter knölen i skinnet el känns den som om den går in i kroppen? Min lilla Eldiga Iris hade en knöl som först var stor som en fästing. Veterinären rekomenderade mig att noga tvätta dagligen och efter en tid mognade denna och en tjock gegga kunde klämmas ut. Nu är hon ok. Men knölar=kontakta veterinär!!
Marsvin 4-ever
.

Knölen sitter "löst" under skinnet. Inte fast i någon vävänad eller ben. Uppfödaren skall få titta på den i morgon. Jag har pratat med veterinären och hon vill skära upp den för att kolla vad det är utan att ens ha tittat på den. Vill avvakta lite och se om den blir större (eller förhoppningsvis försvinner.)

När Cazzy hade en sådan kunde man "flytta runt den" lite Men sen försvann den bara