Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 1088 ggr
Tindrar
0

Viktminskning hos marsvin

Har en fråga *som vanligtx)*:) När det gäller lite tjockare marsvin, som man vill ska gå ner i vikt, hur får man ner dom i vikt bäst? Bäst för mig är då hur fort det tar och att det ska vara en del… Då mitt marsvin har börjat se lite dräktig ut *pratar hästspråkxD* Vet då att hon inte är dräktig, då jag har haft henne i 4år nu med sin kompis på 2år *hon är alltså bara tjock*. Båda är honor och hon har egt inte träffat andra marsvin på länge. Men hon är inte så pigg på att springa, buren är 100x50 (mycket liten) och dom är två stycken i den… Hur ska jag få henne att springa!:D Tar ut henne en del, nu på golvet och annars på dagarna ute (endast helger då). Hoppas ni skriver fort:)

Creation
0

Det bästa sättet att få en gris ner i vikt är att låta dem motionera mkt. ;) Vissa marsvin gillar inte att springa på för öppna ytor, så lägg ut lite saker på golvet här och där. Då kanske hon börjar röra på sig? ^^

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

tantnett
0

Troligtvis vet du redan att 70% av marsvinens fodergiva skall vara hö.

2 msk ca av pelletsen.

Mycket liten bit morot el annan rotfrukt.

Men gurka o annat grönfoder är visst ok i större givor.

Detta sa veterinären i TVprogrammet Veterinärerna då dom fick in ett tjockt marsvin.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Hatasallad
0

Skippa pelletsen, de får sina nödvändiga mineraler och vitaminer genom grönsakerna :)

Tindrar
0

Är det inte 80% av höet? Ska sluta med pellets, har ju börjat gurkmetoden (endast gurka och hö, då dom knappt dricker vatten med hjälp av gurkanxD) Men startade igår. Men någon som har tips på bra (och billiga) vågar till svinen. Har aldrig vägt henne men tippar på 1,0-1,5 kg. Men hon är tyvärr köpt på djuraffär när jag var åtta år (är 11 i nuläget, fyller 12) Ska försöka med kligröt (springer till mataffären imorgon och köper ingredienser) Tack för tipsen, skicka gärna in mer:D

Hatasallad
0

Jo, 80% ska bestå av hö…

tantnett
0

80% stämmer nog bättre trotts att hon sa 70% i TVprogrammet. Hon betonade mycket att man helst inte skulle ge pelletsfoder samt morötter. Visst om man ransakar sig själv så följer man ju inte detta alla gånger.

Ett rastningstips är att gör en fålla med några tegelstenar som den lille får klättra över. Lägg lite gurkbitar längs vägen som en liten "morot".

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Abico
0

#4 - Men inte ger du väl bara hö och gurka? :/
Jag hoppas att du vet att marsvin behlver c-vitamin rika grönsaker för att må bra, såsom kål, broccoli, persilja och nu när allt växer ute även maskrosblad, gräs och Kirskål mm.

Hanna 

Tindrar
0

Nej då:) Har precis plockat in hur mycket gräs/maskrosor som helst. Har gett dom tomat och paprika nu. Har struntat i höet då dom får gräset ist, eftersom det är ju samma sak^^ Men ska fota och skicka bilder på när dom äter nu^^

Abico
0

Okej :)
Men strunta inte helt i höet även om dom får gräs. Det är stor risk att magen lägger av om man tar bort hö helt. Lite mindre kan du väl ge om du vill men inte skippa det helt :)

Hanna 

Tindrar
0

Okej:) Ska göra det:D Men funderar att köpa kruska kli och göra blandningar som det står recept här på hemsidan.

Abico
0

Bra :)
Ja, det tycker jag att du kan göra. Marsvinen behöver inte få det varje dag om dom nu är lite knubbiga men några gånger i veckan är det gott.

Hanna 

Tindrar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bilden:) Har självklart låtit dom gå ute en hel del ni innan, ca 5 veckor tillbaka eller mer.

Currymarsvin
0

Mitt marsvin har gått ner 300 gram (tog emot en överviktig omplacering) genom att få äta obegränsat med hö, samt c-vitaminrika grönsaker 2 ggr om dagen. Dessutom fick han en unge som kompis som har satt fart på honom! Han får all mat (utom hö) utanför buren, där han själv får gå runt och leta upp det på golvet och i små hus mm. Om han vill äta måste han alltså motionera! Litet tips bara… .)

Tindrar
0

Tack så mycket:) Har ett 4-årigt marsvin med ett 2-årigt, men båda är lata. Fast det ena är i sämre skick då jag haft henne sen jag var åtta. Hon fick ju en del sämre saker då om man säger såxD

Currymarsvin
0

#14 Curry var också jätte"lat" när han kom till mig. Han vågade inte vara utanför buren och rörde sig helst inte alls. Men jag upptäckte att om jag gav honom utmaningar vågade och ville han mer och mer. Jag började med att hänga persilja på burväggarna som han fick sträcka sig efter. Idag hoppar han själv ut ur buren och springer rundor på golvet!

Tindrar
0

:) Vilket snällt marsvin:) Själv så ska jag börja träna idag, men kommer inte se dom på en vecka och 1 dag efter imorgon… Så får stört träna idag^^

Tindrar
0

Har tränat henne, men hon ville inte det så mycket… Fler tips?

Wiizy
0

skaffa en hage om du inte har någon, sätt ihop den, lägg i rör, leksaker osv, och stor hö hög, och släpp ner dom. vissa marsvin vll inte att man ska sitta vid dom när dom aktiverar sig, så testa att bevaka dom på avstånd…

förövrigt, kommer inte grisarna få komma ur buren på över 1 vecka? :/

//Wizy

Tindrar
0

Jo. Ska åka på klassresa imorgon och är borta tills på onsdagen, så syskonen får ta hand om dom tills dess.

Tindrar
0

Sen ska jag vara hos mamma den veckan. (Alltså fram till måndagen, och då får pappa ta hand om dom. Men hälsar nog på och tar ut dom någon gång:) )

Currymarsvin
0

Jag håller med Wizy, se till att de får vara ute i en större hage minst ett par timmar om dagen. Man kan ha vaxduk under om man är rädd om golven. Och göm små grönsaksbitar i rör och lite varstans. Låt det ta några dagar, det tar tid innan de vågar! Det tog 1-1½ månad innan Curry vågade :) Tänk på att använda favoritgrönsakerna så de blir motiverade. De blir också modigare om båda marsvinen är i hagen samtidigt.