Winni och hans sår :/
För ca 1½ månad sen tog jag emot en vanvårdad kanin(Jolene) och marsvin(Winni). Kaninen såg ut att ha skabb för hennes päls var så ful och marsvinet hade fullt med sår och båda luktade skit.
Nu efter ca 1½ månad av vård ser dom riktigt finna ut, men hela tiden upptäcker jag sår under läkning och en massa ärr på Winni. Jag hittade idag ett sår på honom som såg ut att läka fint men tycker att efter 1½ månad borde alla sår väl vara läkta? :S
Han hade ett sår som varade förut men det har läkt fint ;)
Tänkte på "kan han gjort sig illa sen jag fick honom?" men kommer inte på nåt sätt. Såret är runt och rött(stelant blod, som en skorpa).
Nu har jag klippt ner honom runt såret så det får luft och bra möjlighet att läka under uppsikt. Men han är ju lite halv långhårig, tycker ni jag ska klippa ner honom helt så jag kan se hur det verkligen ser ut? Ifall han kan ha fler sår. Han har lite virvlar här och var så kan inte riktigt se över allt med all lång päls som är i vägen :S
Winni har även ett tunt släpp som är lite längre och sitter typ på ovanför höfterna mitt på ryggen och hänger ner längst rumpan. När jag klappar honom där över eller letar i pälsen där pipper han och drar sig undan som om det skulle göra ont. Sen så gillar han inte när jag tar vid hans doft kötlar (tror det är dem iallafall :P). Kan det vara så att nåt är fel? Det rinner inget eller så man han tycker det är jätte obehagligt och pipper och försöker komma undan :( Det gör det mycket svårt att tvätta där…
Han ger även ifrån sig ett kurrande ljud när jag drar mot hårs i pälsen :S
Kan han vara kittlig/hår öm?

Mitt virvelmarsvin är också öm om sina virvlar (hon har virvlar åt alla håll på baken, så när man klappar blir det alltid fel på nått sätt) Men lät henne vara, sen så klippte jag det kort så man inte tog på det så mycket, och nu är hon riktigt lugn där bak:) Skulle alltså klippt ner en bit.
Marsvin(i alla fall de två jag haft och de två jag har) gillar inte att man klappar dem på baken. ;) Det är liksom lite "känsligt område", då de faktiskt inte kan se vem/vad det är som rör dem där. Det skulle ju lika gärna kunna vara ett rovdjur, vad vet dem?
Om man håller i marsvinet på armen och klappar på baken brukar det inte vara några problem i alla fall. :)
Sen så är det väl ganska klart att marsvin inte gillar att bli klappade mothårs? :P Eftersom att pälsen faktiskt ligger åt ena hållet, måste det ju vara ganska obehagligt att det helt plötsligt ska ligga åt det andra hållet. Därför kurrar de.
Just när det kommer till känslighet runt doftkörteln, vet jag inte riktigt däremot…
Jag tycker att du ska klippa ner hans päls. :) Då kan du lättare se vilka sår han har och se om de läker. Heller kommer han inte kunna smutsa ner pälsen. ^^ Det är ju inte precis som att han lider av att ha klippt päls i alla fall. :P
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Han kan få nya sår, eller helt enkelt pillat upp några av dom gamla.
#3 Jo, men jag drar med fingarna som en kam mothårs för att kunna se ner i hår boten och se om det är nå skit/ohyra/sår där ;)
"4 Jo, jag tror det är dom gammla han pillar upp om och om igen liksom, men inte mkt man kan göra, bara låta det ta sin tid och hopaps det läker fint :/

Sen kan man prova med tratt runt huvudet:)

#3 - Mina grisar tillåter att man klappar dom på baken…
#6 tror kaninen skulle se det som en kul tugg leksak + att han nog skulla springa in i allt och fastna osv :/
Men jag kan bara hitta 1 sår nu, så hoppas det läker fint. Har ju planerat att ta med honom på SM i Eskilstuna i Juli men vet ej om det går som han ser ut nu. Sår på ryggen & nerklippt runt såret.
Undra om pälsen kommer hinna växa ut. Annars kan jag väl inte ställa ut honom? :(
Ärren och jacken/hålen i öronen kan jag ju inte göra nåt åt iaf :/
#7 jag få klappa honom längst rumpan, men det när när jag ska pilla i pälsen och undersöka som han tycker det är obehagligt. Kan han vara kittlig/hår öm?

Det kan inte vara kaninen som är stygg mot honom då?
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#10 trodde det jag med, men hade hon biti honom borde såret sett annorlunda ut, ser mest ut som ett skav typ :/
#7 Även om du klappar dem i buren och kommer med handen rakt bakifrån? ;/
Iofs kanske det bara gäller otama grisar ^^' Maja var ganska otam och småpojkarna är ju det också. Jag minns inte om tama Emma hoppade till ifall jag klappade henne på baken. Tror inte det. =/
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Mitt marsvin bodde med en kanin hos sin förra ägare. Kaninen hade försökt para sig med honom hela hans liv så han hatar när man tar honom på baken. Att han kurrar däremot är parningsljud, i alla fall om det är ett långt "prrrrrrrrrrrrr". Det gör båda mina hanar när man tar dem på baken.
#13 mycket möjligt att han gått med kanin hanar tidigare i sitt liv :/
hehehe, okey, då har kanske Winni lite vår känslor?! ;P
Aja, nu ska jag väl bara hålla efter såret och hoppas på det bästa. Vill ju verkligen ställa ut honom i Juli :/