Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 8932 ggr
Daja
9

Hur ofta ska man ge marsvin mat?

Hej. Jag undrar hur ofta ska man ge marsvin mat per dag?   

Tacksam för svar.

paronskrutten
0

Dom ska ha obegränsat med hö, alltid. Hur gamla är dina marsvin? Vad får dom för foder?

Helena

Daja
1

okej, det har dom. en ena är blir ett år i morgon och den andra är 8-9 månader. Menar du grönsaker eller pellets??

paronskrutten
0

Pellets.

Helena

[Liinda]
1

Hö ska dom ha hela tiden, pellets lite varje dag eftersom dina marsvin fortfarande växer, och grönsaker 1-2 gånger per dag :)

Daja
0

Det står bara vitakarft på pellets påsen. Tack för svaren.

paronskrutten
0

Okej, köp gärna Lottie pellets istället om du kan.

Helena

FeliciaS
0

Hö ska de ha fri tillgång på, grönfoder (grönsaker, frukt, rotfrukter) bör man ge 2 ggr/dag, pellets behöver man inte ge alls - det går lika bra med krossade sädesslag. 

Här får du lite Artiklar om marsvinens kost att läsa :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

paronskrutten
0

Skillnaden mellan Lottie och Oxbow är oväsentlig, Lottie fungerar lika bra.

Helena

Daja
0

Okej. Tack för tipsen.

trocadero
0

#8 skillnaden är inte alls oväsentlig. En stor skillnad är att oxbow innehåller betydligt mer fibrer än Lottie.

paronskrutten
0

Ger man havre och morötter som tillskott i kosten så har dom fått fibrer ändå. MatildaW skrev vad Lottie innehöll och jag skrev vad Oxbow.. sök och se om du hittar tråden.

Helena

trocadero
0

#11 Ja det klart man kan ge havre och andra saker med, men nu menar jag skillnaden mellen pelletssoterna som du menar är ovästentlig, vilket den inte är. Lottie innehåller ca 13,5% och 14% fibrer och Oxbow innehåller ca 23% och ca 28%. Det är iaf dom siffror jag hittar.

paronskrutten
0

Med tanke på att dom ska få näring från grönsaker och hö, inte pellets, så tycker jag inte sånt är så viktigt. Mina vuxna marsvin klarar sig på hö, vatten och grönsaker, och får liiite Edel pellets blandat med havre när dom springer på golvet.

Helena

FeliciaS
0

#8 Återigen, skillnaden är faktiskt rätt stor ;) Jag har också jämfört i en tråd - Lottie och Oxbow.

Mvh Felicia

paronskrutten
0

Dom ska inte leva på pellets, visst innehåller Oxbow´s bra saker, men det gör grönsaker och havre med.

Helena

FeliciaS
0

#15 Javisst, självklart. Pellets är ingenting nödvändigt, ingen utfodrar direkt vildmarsvinen med pellets - iofs lever inte de så många år, men det har helt andra orsaker :)

Mvh Felicia

elinpelin96
0

marsvin ska få en matsked ( per marsvin ) 2 gånger om dagen ;)

MonaF
0

jag brukar je alban mat en gång på kvällen torrfoder och ibland grönsaker han gilar gurka

Creation
0

#18 Ibland grönsaker? :S
Man ska ju ge grönsaker varje dag, punkt slut! :o

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

elinpelin96
0

m de ska man :) annars mår dom inte bra!

Tindrar
0

#18 Och gärna lite andra grönsaker än gurka:) Skapa en tråd och fråga om bra grönsaker (om det inte redan finns…) Ger du han hö också? För det måste han ha HELA tiden:)

Creation
0

Det finns en artikel om bra grönsaker :) Kika på den.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

anzzen
0

hö: regelbundet

Mat: jag bruakar ge dom morgon kväll

och sen grönsaker lite då och då på dan :)