Svamp i underlivet på marsvin?
En av mina marsvin har länge haft klåda på nedre delen av bakdelen. Har varit till vetrinären flera gånger som har tagit prover m.m men bara fått fram att det är "ohyra". Det är som värst vid könsöppningen och vid fettkörteln, misstänker att det kommer från könet eller kisset. Förut när jag har tagit upp henne i knät så har hon aldrig bajat/kissat, men nu gör hon alltid det. Kan det vara svamp? Och vad behandlar man med då? Det ser ut som gulaktigt knotter.
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig på fler sätt än hänvisa dig hit:
http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/ohyra/ohyra_per_symptom.html
Om inte där, här:
http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/sjukdomar/sjukdomar_per_symptom.html
Hoppas att du kan ta reda på vad det är =/
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Kan du inte berätta lite mer? Är det ett långhår? Är hon ofta blöt av kiss runt könet?

#1 Tyvärr så har jag redan kollat igenom de där sidorna, verkar inte vara något som stämmer in :/
#2 Nej det är en korthårig blandras. Hon är 6 år.
Nej tror inte att hon brukar bli blöt där, inte vad jag har märkt i.af. Hon har haft såhär sedan i december någon gång, men det blir varken sämre eller bättre. Hon har dock löst mycket hår på sista tiden men det lossnar inte om man drar på ett visst ställe. Hon har själv bitit ett litet sår i huden så långt bak där hon kan komma med nosen men har smörjt med en salva som lindrar klåda så nu har det läkt, är bara kvar ett litet kalt ställe. Tror inte att det är sellnic då jag har sett bilder på det, man måste bläddra i pälsen för att hitta det på henne och det borde ju ha blivit värre på 5 månader om det vore sellnic?
Jag vet tyvärr inte vad det kan vara, hoppas det blir bättre med din stackars tjej *håller tummarna*
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Du har ingen möjlighet att fota? Gulaktigt knotter är så svårt att föreställa sig.
Fick du ingen som helst behandling hos veterinär?

#5 Jo jag har försökt att fota men man ser inget på bilderna :/ Jo vi har fått provat ganska många olika behandlingar, kan skriva upp de jag kommer ihåg här;
Bactrim i en vecka
Ivomec i spruta (4 gånger)
Bada i fungoral var 3:e dag i 2 veckor
Tvätta med sprit + en salva (VET.gel för djur står det på den)
Ingen av de här sakerna har hjälpt, inte ens blivit bättre. Nu håller jag på att smörja med en salva som lindrar klåda så nu har hon inte bitit lika mycket men det kliar jätte mycket på henne ändå. Hon får panik varje gång vi smörjer in henne med någonting eller kliar/petar henne på nedre bakdelen. Hon skriker inte men börjar tugga, bitas och sprattla. Brukar ha en kartong bit framför henne så hon får tugga på och den brukar vara i flera bitar när jag är klar.
Ok… Då är det en massa saker som ni uteslutit i alla fall och det är ju bra. Då undrar jag, hur ser pälsen ut i det området? Är det ingen päls kvar eller sitter det päls som liksom är ihoptussad?
Och var bor du? Jag tänker på om det kanske finns någon duktig uppfödare i din närhet som du skulle kunna visa henne för.

Pälsen är lite ihoptussad just vid fettkörlteln och hon har en liten kal fläck under högra bakbenet men jag tror att hon gjort den själv då jag sett att hon gnagt där men jag är inte helt säker. Jag bor i Ånge, precis i mitten av sverige, nära sundsvall, östersund och jag brukar ofta vara i Hudiksvall..