Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 772 ggr
Mossedal
0

Vad är "lagom" långa tänder?

Förutom uppenbart misskötta/felväxta tänder som dessvärre finns undrar jag vad ni anser vara normalt långa tänder på ett vuxet marsvin. Mätt från tandköttet till tandspetsen.

När det gäller marsvin med för långa tänder skriver många att de klipper tänderna. Finns inte risk för sprickor i tänderna då? Jag trodde i min dumma enfald ;-) att att man måste bege sig till veterinären som med specialverktyg klipper/slipar/sågar ned för långa tänder.

Även tandutdragning nämns i flera trådar. Smärta? Ont? Bedövning?

Har själv erfarenhet från tandklippning av "riktiga" grisar - alltså de som säger nöff nöff… men har som tur inte behövt ge mig på smågrisarna (marsvinen).
Vill dock ha koll på deras tänder - därför frågan om vad som bör anses vara "normala tandlängder".

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

idipidi
0

Oj, det går ju inte att svara på riktigt. Normala tänder är de så länge marsvinet kan äta normalt. Exakt hur långa de ska vara, det är väl en vanesak att lära sig se. Jag vet marsin som fått sina tänder klippta hos veterinär eftersom att veterinären ansåg att de var för långa, när de var helt normala. Marsvin har normalt längre framtänder än t.ex. kaniner har.

Det är stor skillnad på gnagartänder och våra tänder. Gnagarnas framtänder har ingen rot och ingen emalj. De är extremt mjuka, växer raketfort och slits i samma takt. Visst finns det säkert en risk för sprickor om man klipper dem, men det måste vara väldig ovanligt. Jag har aldrig hört om någon som lyckats med det. Det är bara lite hårdare än att klippa klor.

Tandutdragning är inget man gör om inte tanden redan är av uppe i tandköttet men sitter fast i lite vävnad. Altså om de ramlat och slagit av tanden t.ex. Då får man försöka lirka loss den så att den inte sätter sig på tvären i munnen eller så.

FeliciaS
0

Kan inte skriva bättre själv än Ida redan har gjort, så du får nöja dig med det ^^,

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus