Tips inför utebursbygge tack.
Jag skulle bli jätteglad över tips inför mitt bygge av en utebur till marsvinen. Det är två marsvinsherrar som ska bo i den. Jag har tänkt mig en rejäl bur med två hus. Behöver de något mer skydd förutom husen? Självklart så kommer jag se till att det finns skugga i buren, tänkte mer för vinden. Hade oxå tänkt bygga av hönsnät och så att hela taket går att öppna. Andra förslag? Någon som byggt utebur av pallkragar?

Jag har byggt en utebur av en lagerhylla. Som skydd över hade jag kompostnät i plast med kanske 3-4 cm stora rutor, fäst med hjälp av spikar i ytterkanterna på hyllan.
Den här modellen fungerar inte om man har en gräsmatta med gropar eftersom kanterna är stela. Då skulle marsvinen kunna klämma sig ut under.
Envishet och drömmar

Ignorera att det är en katt på bilden. Nyfiken… :)
Här syns hur den ser ut från utsidan.
Man kan använda de hyllplan som följer med och bygga hus av, men det gjorde inte jag för jag hade buren delad med ett hyllplan i mitten (så att man kunde ha två flockar i samma lagerhylla). Om man inte har en hylla i mitten blir buren ganska vinglig, men man kan såga ett ganska stort hål och sätta bräder på tvären på hyllplanet, så blir det stabilt ändå.
Hyllar är från Göfab och kostade ca 100 kr. Kycklingnätet säljs på bygghandlar (även på Granngården tror jag) och fästes med en häftpistol.
Inte världens flådigaste våning, men enkel att göra och fyller sin funktion väl.
Envishet och drömmar

#1 Tjusigt! Det var en smart idè.
Jag brukar ha betesburar gjorda av pallkragar :) har ett kompostgaller fast ovanpå och en kartong eller liknande som hus åt dem :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#4 Vet du ungefär hur stor en pallkrage är, eller finns de i olika storlekar?
#5 Nej har ingen aning om storlekar, har bara sett att de finns i 2 storlekar en mindre och en liite större. Fast man kanske bara kan köpa i en storlek för den andra storleken stötte jag på när jag jobbade med blommorna på coop förra sommaren och då kom det pallkragar med vissa visningspallar.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Vart köper man pallkragar då?
Hanna
#7 Bra fråga :) De hade på coop förra sommaren iallafall :P
De jag har har jag fått tag på genom pappas jobb, finns säkert att få tag på andra ställen speciellt byggaffärer och liknande, de brukar även ha över så man kanske kan få.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#7 Jag har läst att de ska finnas på Granngården. Det borde ju gå att bygga ihop två stycken eller fler och såga upp ingångar emellan. Frågan är bara hur man ska sätta i hop dem?
#9 Stapla på varandra om man vll ha höjd :P
menar du hur man ska göra när de ligger bredvid varandra så går det väl att skriva eller spika ihop så de håller sig ihop.
Eller göra någon slagsram runtom så de inte kan falla isär.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#11 Tjusig. Öppnar man taket eller vart är öppningen?

aa där lådan står öppnar man;) en lucka , men den har gått sönder ås nu får vi lyfta xD

#13 Ok :)
Det finns många trådar om detta, sök lite så hittar du många bilder och svar ^^,
Fina burar :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#15 jaha ok. Jag hittade bara trådar om inomhus burar…..
såhär ser det iallafall ut när jag använder pallkragarna..
den är bara slarvigt ihopsatt på bilden.
men en pallkrage som ligger på plan mark, och sen fick jag använda två kompostgaller att ha överst för jag råkade ta den stora varianten av pallkrage, har man den lilla så passar ett kompostgaller perfekt.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Man kan ju alltid sätta ihop två pallkragar så att kanten blir högre man man vill ha det :)
Sen ska jag fixa nått bättre att sätta fast gallret med nu för så som jag hadeidag kan man ej lita på att det ligger kvar om det tex. kommer en katt eller annat djur.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jag har nu fixat pallkragar, av den stora modellen. Brorsan jobbar på ett bygge och sa att där fanns det ett gäng han skulle ta hem till mi:) Annars kostar de stora omålade 158 kr om någon undrar.
Jag ska marsvinssäkra en gammal hundgård åt mina marsvin. :)
Den har lä från två håll och även tak över. :) Dock är det lite för stora hål i nätet så måste sätta dit ett mindre längst ner. Men efter det är den säker både utifrån och in. :D
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
#20 Härligt! :)
Mvh Felicia
Här finns en bildtråd med uteburar, kanske kan det ge dig lite tips :)
Mvh Felicia

Jag har kört med kompostgaller flera år, satte på ett finmaskigt nät nedtill det året jag hade ungar ute. Lätt att flytta efter grästillgången och kan ställas t ex runt ett träd. (obs, inga unga träd - risk för gnagskador) Har ett stort vind- och regntätt hus till. Ett tips om man är orolig för katter är att trycka fast gallren med tältpinnar och lägga över ett nät, typ det man kan lägga över fruktträd för att inte fåglarna skall komma åt frukten. Jag sätter fast det med nypor så att det inte skall ramla ner i buren. Allt är lätt att stuva undan, när säsongen är över.