Felaktig information på Skansens hemsida?
"Nyheter i år!
I år kommer Lill-Skansen att bebos av några helt nya invånare, Hamsterråttor från Gambia, cuy-marsvin från Anderna och trettonlinjerade jordekorrar från USA, som börjat dyka i Sverige. Det är trevliga djur, men kanske inte de mest lämpliga husdjur man kan ha hemma i lägenheten. På Lill-Skansen kommer man att få veta mer om dem, och vad som behövs för att de ska trivas och må bra. Den gambianska hamsterråttan, GP-råtta, är mycket lättdresserad och har ett utmärkt luktsinne. Den är inte särskilt lämplig som husdjur för ovana ägare. Den kräver stort utrymme, är nattaktiv, och vill ha mycket sysselsättning. Den påminner om en tamråtta men är större, har en vita svanstipp och hamstrar mat i kindpåsarna, därav namnet hamsterråtta. Våra hamsterråttor heter Anders och Smilla. Cuy-marsvinen är vanliga i bland annat Equador och Peru där man har avlat fram djur som kan väga 4-5 kg, medan ett vanligt marsvin här i Europa blir 1,5-2 kilo. Cuy-marsvinen är mer rastlösa och svåra att få tama och är inte så lämpliga som husdjur. De trettonlinjerade jordekorrarna kommer från norra USA. De kräver stor golvyta för att trivas och är inte särskilt lätta att få tama. De är dagaktiva, lever på marken och är allätare."
Kollade på Skansens hemsida, läste denna text. Jag tycker information är felaktig. Liksom om djuren är olämpliga som husdjur, varför finns det folk (privatpersoner) som föder upp såna då?
Bara liiiiiite skrattretande…

Vanliga marsvin som väger 1,5-1,6 kg har jag stött på, men aldrig någon på 2 kg. Människor som är specialintresserade och har förutsättningar kan ju föda upp "udda" husdjur, men för vanliga "Svenssons" är det nog bättre att hålla sig till vanliga beprövade husdjur.
"Kanske inte de mest lämpliga" står det ju. Och de är ju inte det heller, om man jämför med traditionella husdjur.
Nu vet inte jag hur cuy och ekorrar är, men GP-råttan Anders som finns på Skansen är det jag som sålt dit. Kan säga som så att det som står om GP-råttor stämmer iaf alldeles finfint. Ovan person+GP=katastrof, typ.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Ovan person + cuymarsvin är väl inte direkt katastrof, men kanske inte så kul om man förväntar sig ett husdjur som ska bli tam och orädd. Dock ska jag säga att uppfödarna jobbar med temperamentet och jag har träffat trevliga cuy.

Då kan man säga att hundar och illrar är också olämpliga som husdjur. För det är ju en katastrof ju :/
ja, illrar tycker jag att man kan räkna in bland de djur som är väldigt krävande och kan bli katastrof.
Hundar, njae… Vissa raser, men inte alla hundar.
jag tycker att det stämmer bra, förutom att dom borde kanske ändra att marsvinen är lite annorlunda i temperamentet, annat än citat inte så lämpliga som husdjur. slut citat

Men Cuy betuder ju marsvin på spanska i Ecuador, varför kallar man dem för marsvin-marsvin (cuy-marsvin)…?
#7 Brist på fantasi x)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Haha, marsvin-marsvin xD
Helena
#7 Marsvinen som finns i Peru och Ecuador är inte samma marsvin som vi har här, de marsvinen heter Cuy. Marsvinen som vi har till husdjur här, sk. "vanliga" marsvin, heter Cobaya på spanska. Så det blir ju inte riktigt "marsvin-marsvin"… :) Det är bara olika arter eller vad man ska säga?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#4: Fast med hundar kan man ju skaffa sig en ras som passar bra. Ovan+rottweiler är väl knappast speciellt lyckat, medan ovan+malteser kanske går utmärkt…
Men samtidigt beror det ju på vad man ska tolka som ovan också. Ovan vid djur öht, ovan vid den arten?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#10 Marsvin och cuy är inte olika arter om det var så du menade.
#12 Nej, olika arter är väl lite väl fel, det jag försöker komma fram till är att de är olika sorters marsvin.. Hrm… hur ska man säga!? ^^,
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#13 Raser?
För er som vill läsa mer om cuy och cobayo kan man kanske kolla här. Förhoppningsvis stämmer informationen. ;P(( #10 Cuy är väl ordet för marsvin i Sydamerika och cobaya ordet för marsvin i Spanien? Jag menar, de i Sydamerika går inte runt och snackar om "cobayas i Europa och cuys här" eller tvärtom i Spanien, utan kallar alla marsvin för ett specifikt ord. =/ Eller vad menade du?))
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Jag menade att i Ecuador finns bara ett ord för marsvin och det är Cuy. Så heter de på restaurangerna, så heter de som "husdjur" (även om de alltid är till för mat). När jag var där var det så i alla fall. Om det sedan är en annan ras än de vi har här kan jag inte svara på (antagligen är de det), vet bara att de är ursprungsmarsvinen, eftersom det är där arten kommer ifrån. Att vi sedan har avlat fram en egen ras är väl snarare ett resultat av aveln… Eller har jag fel?