Att sänka pris på svårsålda grisar
Läste det nyss i en annan tråd och har också reagerat på det i andra sammanhang då jag sett att folk sänker priset på djur som de inte får sålda på en gång. För mig känns det helt galet. Har jag en gång satt ett pris på ett marsvin så är det det priset som gäller, oavsett om det inte blir sålt på en gång. Visst, om marsvinet i fråga råkar ut för något (t.ex stort hack i örat) som förstör ev utställningskarriär så kanske priset kan sänkas men att sänka priset bara för att marsvinet inte blir sålt på en gång…
Nej, det är en filosofi som jag inte alls förstår. Dels så tror jag inte att seriösa köpare bryr sig om en sänkning av priset, är man genuint intresserad av till-salugrisen så köper man den även om den kostar en hundralapp mer. Om köpet hänger på om grisen kostar 100:- mer eller mindre så är det nog ett köp som man borde tänka igenom en gång till - hur ska man ha råd med mat, spån, hö, oförutsedda veterinärkostnader mm mm om man inte kunde betala 100:- extra för marsvinet? Låga priser på marsvin (och andra djur också förstås) tror jag dessutom bidrar till impulsköp och det är iaf inget som jag vill främja.
Detta är inte menat som ett påhopp på någon utan jag vill bara starta en debatt och höra vad ni andra har att säga. Ni kanske har andra argument för fördelar med sänka priset?
Jag antar att det är min annons som du tänker på.
Anledningen till att jag sänkte priset på grisarna är för att de blivit lite äldre eftersom jag höll dom åt en tjej som sen ångrade sig dagen före hon skulla ha dom (då hade jag hållit dom åt henne i runt 3månader…)
Och dessutom har jag inte fått registrerings märkena så dom är inte reggade ännu. Betalade för 2½vecka sen så det borde väl komma snart, men tyvärr verkar int smf vara allt för snabba :-)
Jag har ingen panik av att bli av med killarna, dom är så goa och burar har jag så det är ingen större bråtska :-)
Ja jag tycker också att det är helt galet. Det enda man uppnår är att man drar till sig fler oseriösa köpare samt att man sänder ut signaler om att marsvinet inte är värd mer pengar.
Under 200kr tycker jag aldrig att det är motiverat att sänka priset på ett marsvin. Det är en sak om man ger bort det eller bara tar en hundralapp till någon man känner, men att annonsera ut det för så lite pengar är en helt annan sak. Ofta tycker jag t.o.m. att det är bättre att låta bli att skriva pris överhuvudtaget. Om någon är intresserad så hör de av sig ändå.

Jag håller med Idipidi och Luneas..
Jag håller också med ovanstående. (Idipi och Luneas)
Håller med, är det någon som verkligen vill ha ett marsvin och kan ge det ett bra hem så bryr man sig inte om att marsvinet kostar 100kr, 300kr eller mer.
Säljer heller aldrig ungar under 200kr och det priset som jag satt är det som gäller enda tills dagen marsvinet blivit sålt.
Enda anledningen, som jag ser det, till att sänka priset på ett marsvin är om det skulle hända ett marsvin något som gör att den inte kan ställas ut i rasklass längre, men var tänkt till det från början. Skulle i och för sig endast ha sänkt med 50kr i en sådan situation.
Känner som de ovanstående att om man har priset för lågt drar det bara till sig oseriösa köpare och impulsköpare, inte de köpare som man vill sälja till egentligen.
#2 "Det är en sak om man ger bort det eller bara tar en hundralapp till någon man känner, men att annonsera ut det för så lite pengar är en helt annan sak."
- Håller helt med dig! För då vet man i alla fall att marsvinet får det bra i det nya hemmet.=)
Dessutom tycker jag att annonsen ser oseriös ut om man annonserar ut marsvin för väldigt låga priser…

Ang priser så tycker jag som idipidi och starlights, säljer aldrig djur för mindre än 200:- och det bara i sällsynta fall. Tar normalt 300:- för en unge som är rasmässigt fin och 250:- för en unge ägnad till kel och petutställning. 200:- tar jag om ett vuxet djur säljs till kel, t.ex efter att det har gått i avelspension.
Tycker faktiskt att det ger ett oseriöst intryck att sälja marsvin för mindre än 200:-.

Jag tycker att det är jobbigt med annonser av den typen som jag uppfattar som vanliga på t ex Blocket. I rubriken står det
"Marsvin 50 kr" men sen när man klickar visar det sig att alla marsvin utom en ful och agressiv halvsjuk stackare med bara ett öra, kostar betydligt mer. Eller så finns det över huvud taget ingen som kostar 50 kr. Då kan man ju verkligen fundera på om det är lockpris och hur noga säljaren bryr sig om marsvinets bästa.
Jag vet inte hur det hänger ihop med det ni andra skrivit, men jag tyckte att det hörde till ämnet på något sätt.
Envishet och drömmar
Ja, jag menade inte att 200 kr var ett bra pris utan kände mer efter var jag tycker att nedre gränsen går för att det ska kännas okej, och för mig går den nog vid 200. Tror dock aldrig att jag har annonserat ut ett marsvin för så lite som 200, det var länge sen i så fall.
Personligen har jag nog 300 kr som "normalpris".
Jag brukar ta 350kr för utställningsbara, lovande honor samt för meriterade djur. Det vet jag att många tycker är lågt, jag har sålt marsvin med årets-titlar och championat för 350 kr. Men jag ser inte någon anledning att trissa upp priserna heller.
250 brukar jag ta för djur som främst är till kel och pet.
Och f.ö. tycker jag att det är skitfånigt att skinnys är så dyra som de är. Ser man till statistiken så finsn det många betydligt ovanligare varianter (tänk merino t.ex.) som det dessutom är efterfrågan på, men jag skulle aldrig få för mig att sätta jättehöga priser bara för att jag skulle kunna få ut det. Men det var en parantes. :)
Jag håller med att det är fel att sänka priset på marsvinen. Men det behöver inte alltid betyda att köparen inte är lika bra som en som betalar 100 kr mer. Men vad är det säljaren vill egentligen? Att marsvinen ska få det bra eller få så mycket pengar som möjligt för marsvinet? Hade jag sålt marsvin skulle det första alternativet spelat störst roll. Vet man att köparen är seriös och tar bra hand om sina marsvin spelar väl inte priset den största skillnaden? Men marsvin är levande varelser och så låga priser som 100 kr är ju helt vansinnigt! Och visst ger det oseriöst intryck att sälja marsvin för 50 kr, liksom katter för 10 kr tassen… Priset ser jag mer som en symbolisk summa för ett lovande om god omvårdnad, man tar ju bättre hand om en dyr jacka än om en som man ärvde av sin syster, till exempel (menar inte att man kan jämföra marsvin som kläder/saker).
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#8 Jag kan också tycka att priserna på skinnysar är lite för mycket ibland. Och att man nu faktiskt kan börja sänka dom till ett mer normalt pris. Men det är ju inget konstigt/ovanligt att skinnysarna kostat mycket då avelsdjur köpts in för lika mycket eller mer än vad man sedan tar för ungarna. Sen är ju problemet det att vem ska börja sänka priset. Jag har sålt en del skinnysar för mindre än vad många brukar. Jag tar heller inga extrema priser för dom finare vilket endel gör, runt 900 kr. Men jag vill inte hålla på och sälja mina billigare än andra och bli känd för att ha billiga skinnysar, känns inte som om folk skulle köpa mina djur med rätt avsikter då. Ett normalpris enligt mej skulle vara runt 200-400 kr för ett marsvin. Så mycket tycker jag att man ska kunna betala.
#10 Ja, precis ;)
Mvh Felicia
#10 Äh, det finns många sätt att göra det på. Man kan prata med andra uppfödare och komma överrens. Och även själv så kan man sänka gradvis. Inte sätta priser på mer än 400-500 till att börja med t.ex.
Jag håller inte med om att det skulle hänga ihop med vad man betalat för föräldradjuren. Även om jag betalar uppemot en tusenlapp för en import så sätter jag inte priser på 500 kr när denna får ungar.
Det finns faktiskt nackdelar med att hålla priserna så höga. Jag vet uppfödare (av mindre seriösa slaget) som håller på med skinny eftersom att de får så mycket betalt för ungarna.
#12 Fast att ta mer för ungar efter importerade djur är ju inget ovanligt. Det görs ju väldigt ofta. Inte bara med skinnysar utan även andra marsvinsraser har jag sett. Hundar, katter, kaniner och möss brukar man också ta mer för om dom har en importared förälder. Sen är det väl upp till var och en om hur man vill göra. Men jag tycker absolut inte att det är konstigt att uppfödaren vill ha lite mer då det kan kosta väldigt mycket att importera.
Jag har faktiskt börjat sänka priset på mina skinnysar, kommer att ta runt 400-500 kr för dom allra flesta. Men jag har aldrig tagit några extrema summor för mina. Men har däremot köpt marsvin själv för höga summor. Men det är det ju faktiskt man själv som bestämmer om man vill köpa ett dyrt djur, man är ju aldrig tvingad.
Håller helt med om att det är väldigt oseriöst att ta under 200kr för ett marsvin. Om det är en seriös ägare är den ju villig att betala 200kr+ för sitt djur. Ifall man inte ens har råd att betala så "mycket" har man ju definitivt inte råd att ta hand om djuret…
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
jag tycker det är väligt bra att så många är emd på att 200 under är för lite då det kasnke kan hjälpa med att stoppa inpulsiv köp:) många bäckar små…

Har satt ner priset någongång, men inte hittat en ända oseriös köpare.
En såkallad godvän där emot visade sig var snuskigt oseriös:(
#16 Ojdå, får man fråga hur då?
Mvh Felicia

#17 Den så kallade kompisen köpte marsvin fårn en uppfödare för 1500kr på avbetalning, uppfödaren fick aldrig sina pengar, hon tog även några av min marsvin.
Mina 3 lämnade aldrig Skåne utan slogs ihjäl fick jag veta senare för att hon var sur på mig..
Åh herre gud :O :(
Helena

därför kan jag hellre dumpa priset något till ett garanterat gott hem där man kan hälsa på sina älsklingar om man vill det har jag nämligen som ett krav
#18 Nehe!? Usch!
#20 Precis, det viktigaste är ett bra hem.
Mvh Felicia
#20 Men varför ska man behöva sänka priset om det är ett bra hem, det kan man fråga sig?
Har de inte råd med 300kr eller vad är det som skulle kunna vara en vettig anledning för ett "seriöst hem" att inte vilja betala 300kr?

#22 300kr kan vara väldigt mycket för en barnfamilj….
Heller 100kr mindre än en oseriös köpare…
För tro mig finns ingen garanti för att har samma pris att dom hamnar i ett gott hem.
det är att lura in sig i en drömvärld
#23 Och trots det har de råd med veterinärvård menar du?

# absolut veterinär vård är inget man betalar månadsvis och en liten slant kan man alltid spara undan.
Men att hosta upp 300 i ett bräde kan vara dyrt jag råder alla mina köpare att spara lite i fall olyckan är frame..

eller ännu hellre olycksfalls försäkra sitt djur….. vilket kostar 24 kr i månaden
#25 Men 300 kr är ju långtifrån vad det brukar kosta att gå till veterinären. Jag bor iofs i sthlm där det är lite dyrare att gå till veterinären, men långt under 1000 kr kostar det nästan aldrig med ett vanligt besök. Sen tillkommer ju oftast medicin etc.

1000 spänn ja men inte om djuret är försäkrat det direkt regleras

#28 Även om marsvinet är försäkrat får du lägga ut runt 600 spänn i självrisk. Och det är inte allt som täcker försäkringen heller….
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......

Oftast kommer man inte ens upp i 600 kr på små djur det beror på vad som är fel, jag tror jag har legat på max 400kr.
I grund och botten handlar det ändå om vilka signaler man sänder ut. Säljer man marsvin för 100 kr signalerar man att de inte har större värde än så.

#31 det tycker jag är rent kvalificerat skitsnack rakt av………….
Vissa marsvin är värd mer än andra så är det bara du kan inte jämför blandras med renras mm
Det saknades en bokstav. Det jag menade var:
"Säljer man marsvin för 100 kr signalerar man att DET inte har större värde än så."

ja klart att det gör alla djur är inte värda samma pris heller…
#34 Varför skulle de inte vara det?
Kan lova dig att de som inte är intresserade av avel/uppfödning, utan endast vill ha till kel bryr sig inte om hur marsvinet ser ut.
Hittar du en sådan familj så kan du garanterat få 300kr för ett marsvin med dubbla veck och pälsriktingsfel!
#34 Varför är inte alla djur lika mycket värda…? Hur kan man skilja på värdet hos levande varelser? (!)
Mvh Felicia

#35 frågan ställer jag mig hur man kan sälja ett djur med så många brister till fullt pris?
det kan jag tycka är lite oseriöst.

#36 jadu gissa 10 gånger

Så här ser jag det får man fram en kull där 2 har dubbla öronveck och två är felfria så tar man normalt pris för dom utan defekter, de andra sänker man priset på.
Man säljer inte defekta djur till samma pris för då kommer folk att gå till djuraffärerna i fram tiden.
Djur med små eller lite större defekter kommer aldrig upp i samma värde någonsin..
#37 För att det är en levande varelse!! Med riktiga känslor och behov.
Då är jag oseriös då jag sålt en hane med veck, dålig färg, långt huvud, platt panna för det priset.
Men det skiter jag i för han kom till ett kanon hem!=)

**Jag tycker att det är oerhört seriöst att ta lika mycket betalt oavsett hur djuren ser ut utseendemässigt, det borde inte vara utseendet som räknas.
Ett djur med fel färg, lång typ, dubbla veck osv kommer bli ett precis lika bra sällskapsmarsvin som ett med perfekt färg, supertyp och stora fina öron.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#39 "Man säljer inte defekta djur till samma pris för då kommer folk att gå till djuraffärerna i fram tiden."
I djuraffären kostar djur med massor av "defekter" 300-500kr. Låter märkligt att man inte vill ha ett frisk marsvin från uppfödare, utan istället går till djuraffär och betalat 100kr mer för att grossitmarsvin….=/
Ifall man vill ha olika pris på olika marsvin är väl upp till en själv. Det finns väl en poäng i det iom att det sänder nån slags signal till köparen om hur bra djuret är.
Problemet är snarast var man har sin lägstanivå. I mina ögon finns det inte något marsvin som förtjänar att gå ut på annons för 50 eller 100 kr.
Det handlar om marsvinens status samt att få folk att förstå att marsvin från en seriös uppfödare har det lagts ner både tid och pengar på.
För övrigt förstår jag inte hur man kan kalla framkantsveck för en defekt. En defekt är något fysiskt, rejält fel. Extra tår, avsaknad av ett öra o.s.v.
Jag har fått höga BIS-placeringar med marsvin med dubbla veck ochvunnit BIS flera gånger med marsvin med ett veck…
Det jag menar med värde är att alla djur (inkl. människor), oavsett utseende, är lika mycket värda. Om man håller på med avel och utställningar är det väl inte så konstigt att djur är billigare om de inte kan ställas ut? Men det betyder inte att de är mindre värda, om de säljs för mindre pengar. I slutändan är ju ändå ett bra hem viktigast.
Mvh Felicia
vi aknske alla kan enas om att man säljer för så pass mycket som behövs för att marsvinet/marsvinen ska få ett bra hem, oavsett öronveck eller bra utställningskapacitet:)
#445 Fast det är inte bara hemmet som det handlar om. Det handlar om marsvinens status och värde.

ang. sälja dyrare för att man fick importera fina marsviner och sen parade de - så gör de i Polen.. säljer svindyrt (jämfört med typ vad den skulle kunna kosta i Sverige) och säger alltid: ja men jag fick betala mycket för föräldrar..

Köpte mitt senaste Marsvin för 50:- från ett omplaceringshem, men gav henne hundra, jag påpekade att jag tyckte det var för billigt, men tänkte mest på alla utgifter hon hade med mat osv, till alla Marsvin som folk dumpat. Men har man inget begrepp om djur och deras behov är det ingen garanti att man sköter det bättre bara för att man har gett 300:-
Katarina