att säga "nya" & "gamla"...
är det bara jsag som stör mig på det?
"jag köpte 2 NYA grisar igår" - jag grips alltid av tanken, dumpad du av dom gamla alltså och köpte nya, men neeeej, dom har skaffat fler… ehrm. :)
då säger man ju på ren svenska ändå "Jag köpte 2 grisar till igår". eller? pekar inte ut någon, jag stör mig bara på att folk säger "nya".
eller vad tycker ni? :)
//Wizy
I alla fall jag använder "nya" och "gamla" för att markera ett tillskott eller vad man ska säga :) Spela roll hur formuleringen låter, bara andra förstår. Jag tycker det är helt OK att säga så, speciellt på internet. Andra förstår ju vad man menar.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag förstår inte hur du menar. Jämför med något annat, "Jag köpte ett par nya skor igår" betyder väl inte att man gör sig av med de gamla?
Envishet och drömmar
#2 Precis! :)
Mvh Felicia

Djur & Skor är absolut samma sak. absolut. *ironi*
//Wizy
#2 - Men man får ju inte plats med hur många nya skor som helst - till sist måste man ju slänga de äldsta och trasigaste…
Hanna

Beror på hur gamla marsvinen är ;D
Nya=unga och gamla= äldre svin xD

#5. Nu förstår jag inte hur du menar.
Envishet och drömmar

#7 - Hanna menar att man då dumpar av amrsvinen, för några nya. :) Det är så det låter när man säger nya marsvin ^^,
// Wizy

#8. Snälla, låt henne själv förklara vad hon menade.
Envishet och drömmar
Klart man säger att man köper nya marsvin, de är ju nya för en själv :)
Varför skulle man dumpa av de gamla? Jag får iallafall inte den tanken, tänker bara på att man får nya marsvin :)
Misstänker att du menar mig med mitt inlägg igår "nya marsvin i morgon" :P
Visst kan man säga att man köpte ett par till marsvin igår men det kanske beror på vart i landet man kommer ifrån också? Alltså att man uttalar olika men menar lika :P
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Det är ju inte vad orden betyder på pricken rätt som spelar roll utan vad man menar. Bara för att man får nya marsvin betyder det inte att man inte har kvar de gamla, bara för att man inte har nämnt något om dem. Vad är det för fel att skriva så, bara för en enkel förklaring? :)
Iofs. brukar jag också undvika att säga gamla till de marsvinen jag har haft längst (även om de är gamla till åldern) men jag ser inget fel i det. Återigen, vad spelar det för roll så länge man förstår var som menas?
Vilken onödig diskussion det blev -.-'
Mvh Felicia
Förstår vad Wiizy menar… det är inte korrekt att skriva "nya" om djur, utan det korrekta är "en/flera till" eller "ytterligare x" marsvin.
Sedan kanske jag inte retar mig så mycket på dessa uttryck, utan mer på alla förkortningar och talspråk som används.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

Jag tar det som en självklarhet här att om någon skriver att de skaffat nya så har de INTE slängt de gamla……Så nej inget jag reagerar negativt på, huvudsaken jag förstår vad den andra menar och det gör jag här……
Håller med #11: Onödig diskussion……
#14 Nej det är inte korrekt svenska som du skriver, mycket annat här på sajten är heller inte korrekt och det finns MASSOR av stavfel, så varför ens irritera sig på det från början när du nu säger att du inte bryr dig?
Du får gärna hålla dig till korrekt svenska för mig : ) Är bara bra om någon kan stava och uttrycka sig rätt i ord : )
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#14 Absolut inte, men hur mycket är det på internet? ^^,
Mvh Felicia
Är inte den här tråden OT? Typ OT - svenska språket? Såna här skräptrådar slipper gärna jag i alla fall.
Håller f.ö. med #18.
Föråt allihop, har inte märkt av dett otroliga tjaffs som pågår för fullt just nu!
Sluta ge pikar åt varandra, håll god mun när ni diskuterar istället :) Visst kan det väl vara svårt att låta bli att "snäsa tillbaka" om någon tyket påpekar vad du själv har sagt, men försök - eller ignorera det, så slipper vi bråk mellan medlemmarna. Onödiga inlägg, innehållande endast pikar mot andra medlemmar tas bort med detsamma och tråden kommer att låsas om ni fortsätter bråka…
Kom ihåg att det finns personligheter att såra bakom varje inlägg och att man inte kan döma någon endast efter snack på internet…
/Felicia, medarbetare
Mvh Felicia
Vad stod det i inlägg nr 18 som är borttaget?
och de andra inläggen :P blir ju nyfiken på vad det stod!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag personligen försöker undvika uttrycket "nya", jag med. =/ Det känns inte rätt att uttrycka sig så.
Då menar jag bara ifall man förlorat sina grisar och är redo att skaffa några igen. Att säga "nya" om nästa marsvin då, tycker jag låter som att de gamla "ersätts"(även om det definitivt inte är vad de gör).
Ifall man skaffar fler kan man väl skriva nya, men det kan misstolkas lite det också. ;) Fast så länge personen förklarar hur det ligger till i tråden finner jag ingen anledning att bli irriterad på ordvalet. ^^
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag säger att jag skaffat mig en till.
Hade jag sagt nya hade jag tänkt att dom förra dog och man beslutade sig för att skaffa nya, blir ju typ som Wiizy säger att man ersätter dom gamla! :p
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com