Marsvin som spyr!
Min lilla syster hade ringt mamma idag och gapat om att Ernst (marsvinet) hade spytt. Hur allvarligt ät detta? Vet bara att hon sade att han spytt, tror inte det var nå blod i eller likande. Jag bor inte hemma, det var mamma som ringde och berätta att lillsyster hade ringt henne. Det första jag tänkte på när hon sade det var ifall marsvin kan spy och om han har gjort det så behöver han extra vätska.
åt till vet , eller ring iaf (:
Jag vet inte :/
Men för många, många år sedan så hade vi ett marsvin, Kompis. En gång så spydde hon upp/ bajsade (?) en orangefärgad geléaktik klump. Jättemysko var det, än idag vet jag inte vad det var för något och vi åkte inte in med henne… Hon levde många lyckliga år härhemma iaf.
Lite off där ^^'
Men jag tycker nog att ma bör kontakta veterinär om det händer något sådant. Marsvin ska ju trots allt inte spy.
Hanna

Jag visste inte att marsvin ens kunde spy =S Hoppas det går bra med Ernst!
Kan marsvin spy? *s* Det är väldigt många djur som inte kan det, menar jag… =/
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag tror inte att marsvin kan spy :/
Helena
Jag har aldrig sett ett marsvin spy. Men däremot så har jag flera gånger sett marsvin som tuggat mat och sedan av nån anleding spottar ut det igen. Och det kan i vissa fall se ut som om dom spyr faktiskt.
hmm det låter ju väldigt konstigt. mitt råd är att ta marsvinet till veterinären så dom får kolla h*n:) är du säker på att marsvinet inte bara spottade ut maten som 6# sa?
Jag har inte en aning. Det är som sagt min lillasysters marsvin och jag bor inte hemma. Mamma sade bara att min lillasyster hade ringt och var helt hysterisk oc bara grät. Hon var livrädd att det var fel på han.
Marsvin kan väl inte spy? Läste för ett tag sedan om att hästar inte kan det, kom inte ihåg orsaken. Men jag tror inte att de kan det.
#6 Ja, så kan det ju vara ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag vet inte om marsvin kan spy, men råttor kan inte spy.

jag tror inte marsvin kan spy ens.
har inte hört nå mer hemifrån så de var nog lugnt. skickade nr t vet åt lillasyster och bad mamma hjälpa henne. Han kanske bara spottade ut tuggad gegga =)
Jag tror nog att de flesta djur kan spy, det är bara det att folk ser det så sällan. Och detta svammel om att råttor inte kan spy (jag menar ingenting illa mot dig, Hatasallad) stämmer inte för fem öre, hur många så kallade forskningsrapporter folk sticker upp i ansiktet på mig. Jag hade en råtthona för cirka två år sedan som föddes hos mig, som vid cirka sex-sju veckors ålder åt räkor och kräktes som sjutton i handen på mig inför mig och min mamma några timmar efter räkstunden (jag trodde först att hon höll på att kvävas, men hon kväljdes och gapade på samma sätt som hundar gör när de spyr). Det stank spya i hela rummet, så visst kan råttor kräkas. Något annat ska ingen inbilla mig. :) Och hon levde då tills hon blev närmare två år gammal.
Med andra ord menar jag då att marsvin säkert också kan spy, och så länge marsvinet i fråga inte insjuknar eller blir hängig eller liknande så behöver han knappast till veterinär. Vetten skulle förmodligen ändå inte göra något. :)
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Hmm ja de hade ja en råtta som gjorde också. Hon hade ätit en smörgås som mamma gett henne med bregott extra saltat på och de var absolut ingen hitt. Hon spydde vitt illalyktande klägg sedan. Vet att hästar inte kan spy men råttor har ja tvekat på länge. Och eftrsom ja inte har hört nå mer så mår no Ernst bar :P Herregud, mamma var osäker på att min lillasyster verkligen var så intresserad av att ha marsvin å så fick hon Ersnt ( ja tar han vid minsta miss skötsel) och när han "spydde" så ringde hon mamma som jpbbade och hon va verkligen hysterisk. Hon bryr sig om honom och de har hon alt visat för mig =)

#14 Bra att din syster verkligen bryr sig om det lilla livet, men berätta gärna för din mamma att det är lag på att marsvin ska vara två… annars kommer de snart få helt andra, stressrelaterade problem med Ernst.

Betesdjur kan väl inte spy? marsvin är ju faktiskt det kan man säga…
PlusPlus: OT kanske, men råttor ska inte äta smör, de tål det inte i större mängder vad jag har hört. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Är Ernst helt återställd nu iaf?
Men kor är väl betesdjur? Dom idisslar ju :P
Helena
#16 Det har jag också hört ;) Kom dock inte ihåg varför -.-' Marsvin är betesdjur, ja.
#19 Idissla och spy är inte samma sak ^^, Dessutom är kor lite underliga :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Men det har med spyreflexen att göra. Tex hästar kan inte spy.
Helena
#15 Han ska få växa till sig lite å mamma kollar runt för fullt efter en kompis redan så de är på gång. =) Vet att han inte ska sitta ensam och de märks att han är rätt så uttråkad. Men som sagt de är på G =)
#17 Det var ytterst små mängder och är då ingen störrde fara. Men däremot så var det många år sedan och vad "de råttkunniga" hade sagt t mig så var det absolut förbjudet med mjölkprdukter så ja var inte den gladaste på mamma direkt. De "råttkunninga" var de på zoo så ja.
#17 Jupp han är helt återställd oah jag frågade ut lillasyster om allt annat också var normalt, ätandet, bajasndet å allt de där och de var det. Det skedde bara en gång så. Nu är han okej och nyklippt inför sommaren å =) Han hade en sådan enorm lång tuss på ruman som bara drog med sig massa skit i pälsen.
Hoppas ja inte glömde att svara på ngt nu =)

#20 Det är väl du som är underlig? ;D
Kor spyr dem med, det var en kossa som spydde på foderbordet. Det var jätte märkligt för de brukar inte spy på det viset.
Jag sa ju att de kunde spy! (segern är min, HAHA)
Helena

#24 (The victory is mine!) :P
Meh! Du vet ju sånt, jag bara antog x)
Helena