Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1243 ggr
Mari
0

Nya marsvin i morgon

I morgon kommer det två nya marsvin till mig :)

Äntligen slipper Maja vara ensam ^^ Det kommer naturligtvis bli lite avundsjuka i den andra buren där jag har min hane, eller så blir han bara dubbelt så glad över att det flyttar in två nya brudar i buren mittemot ;)

Bilder vet jag ej om jag kan fixa då min kamera är på lagning, förhoppningsvis är min syster snäll och lånar ut sin till mig så ni kan få se dem ^^

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

Vad skoj för dig och Maja! :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mari
0

#1 Ja verkligen! Jag hoppas att Maja och de två kommer komma bra överrens :) Men de borde de göra, Maja är så lätt att ha tillsammans med andra :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
0

Nu har dem kommit ^^
sitter i skolan med dom nu :D

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Skrotan
0

vad kul grattis:D

Creation
0

Åh, så roligt! :D Kan du inte beskriva hur de ser ut då…? Oskyldig

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Mari
0

#5 jag kan lägga in lite bilder om någon timme ist ;)
Har precis gjort rent i buren och har en bur kvar att städa men efter det så lägger jag upp lite bilder på mina nya :D

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Glader
0

kulkul ;d

Mari
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer lite bilder på mina nya marsvin :)

Detta är Squikie om man nu stavar så xD har inte fått papper på dem ännu men det är på väg :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
0

Och detta är Kola :)

Mamman till lilla Squikie ^^

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
0

Mamma och dotter :)

Mina första hårbollar :D Älskar verkligen deras päls! Synd bara att kola är klippt på rumpen

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
0

Lite suddig bild men här är alla 3 damerna tillsammans :)

Kan medela att maja blev jätteglad över att få nya kompisar ^^ Det är bara Kola som är lite sur mot henne just nu men det ger sig nog så fort de kommit överens om vem som bestämmer.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

Så söta! :) Blev särskilt förtjust i Squikie, hon påminner om Sera <3

Mvh Felicia

paronskrutten
0

Det är väl inte synd att hon är klippt? Det är något jag tycker man ska göra på alla långhåriga som inte ställs ut. (Min åsikt).

Helena

Mari
0

#13 Jo det är synd om jag skulle vilja ställa ut henne någon gång :)
Hon ser ju inte direkt snygg ut heller med avklippt päls men jag antar att det är enda rätta man kan göra för att pälsen inte ska klibba ihop och sådär.

#12 Ja de är underbart söta :D

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

CamillaS
0

Jätte söta tjejer! :D

Sandra-B
0

**#!4
**Men pälsen växer ut så vill du ställa henne i klippt långhår i framtiden så går det bra:-)

Supersöta grisar!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

idipidi
0

Hur gamla är de och var kommer de ifrån?

Mari
0

#16 Jo det är sant men jag kan ju inte ställa henne i riktig  rasklass eftersom hon en gång är klippt :/ men men det är nog bra att hon är klippt för hon skitar ner sig nått enormt!

#17 Fick tag på dem från omplaceringshemmet i Rättvik, minns inte namnet på det, har heller inte fått papprena på dom ännu men de är på väg men hon sa att de var 1 och 2 år gamla.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

idipidi
0

Om de är så gamla hade du aldrig kunnat ställa i rasklass ändå. Pälsen hade varit enorm. Det här marsvinet är 11,5 månad gammalt på bilden.

Mari
0

#19 shit vilket hårsvall :D
Kan man inte ställa dem när de är över 2 år ? Hade för mig att man fick ställa dem tills de var 3

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

#19 Ohh så fin :)

Mvh Felicia

idipidi
0

#20 Du får ställa dem hur länge du vill, men det är ytterst få som klarar av att hålla dem upp till 12 månaders ålder utan att de blir så slitna att det inte är någon idé. Pälsen är alltså så lång som på bilden när de är 12 månader gamla.

Den här sheltien är "bara" 9,5 månad på bilden. Bara det är en ganska ansenlig ålder. Så gamla långhår i full päls ser man för det mesta bara ett par per utställning.

Du förstår nu att dina inte bara är "lite klippta i baken" utan ganska rejält klippta va? ;)

#21 Ja, han är helt underbar. ett av de bästa marsvinen som visats på utställning i Sverige någonsin skulle jag vilja säga. 7 BIS har han vunnit, hittills…

Mari
0

#22 den unga honan är inte klippt alls men jag tror inte att hon är renrasig heller för det ser ut att fattas päls på sidorna av magen på henne.
Mamman måste ja vara klippt rejält om hon egentligen ska se ut sådär :P om man kolalr hennes päls så ser det inte ut att vara klippt framme vid huvudet, manen tror jag det kallas och den är iofs rätt kort när man ser bilderna du visat upp :)

Så de är nog inge utställningsdjur med andra ord :P Synd :/

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

idipidi
0

På huvudet är de korthåriga, förutom att de ska ha päls på kinderna, men där ligger det liksom kort päls över. Äh, jag visar en bild istället. =)

Mari
0

#24 Precis sådär ser ju Kola ut :) Förutom att hon är klippt på rumpan iallafall är det där det syns mest :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

#22 Oj oj oj…! :)

Mvh Felicia

Skrotan
0

22:wowO.O vilken hår tuss:) väldigt söt:D

Stirrup, vilka söta grisar:D men, om dom inte är renrasiga långhår akn man ställa ut dom i klippt långhår endå?:)

Hatasallad
0

#8,9 10 och 24 Får man verkligen ha så söta svin? :P

Creation
0

#8 #9 #10 #11 Naw, vilka älsklingar. :D Ska du ställa ut någon av dem i klippt långhår eller annat? ^^

#19 #22 #24 Vackra! :)  Längtar tills mina smågubbar får längre päls. ;P

Mari
0

#27 Jag har ingen aning om vad jag får ställa ut dem i om de ej är renrasiga :P Petclass antar jag :)

#29 Jag funderar på att ställa ut dem i någonting iallafall :) Väntar på papper på dem för att få veta om de är renrasiga eller ej ^^

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Creation
0

#30 Så länge de har två föräldrar med någon ras över huvud taget(inte djuraffärsblandning alltså), stamtavla och följer någon rasstandard, kan du nog ställa dem i klippt långhår om du vill. ^^ Pet-class kan du i alla fall ställa i garanterat ;)

Mari
0

#31 Tack det visste jag faktiskt inte ^^ Då väntar jag på papprerna så får vi se om det är en stamtavla eller inte :D

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Caspia
0

# 31. Fast ett marsvin behöver inte ha stamtavla för att registreras. Har man ingen stamtavla (t ex om det är importerat eller köpt i zooaffär) skriver man okänd på alla fält som man inte vet. Det betyder att det tekniskt är möjligt att köpa ett marsvin i en djuraffär och registrera och ställa ut. Dessutom är det ju ens egen bedömning som gäller, dvs om jag tycker att min lurvboll ser ut som en korrekt aby eller om jag tycker att mitt smutsgula marsvin är creamfärgat, ja, då kan jag registrera det som det. Problemen kommer först när man ställer ut i rasklass och marsvinet diskvalificeras för att det inte är det man bedömt det som… :) Det spelar ju ingen roll i det här fallet, men ett marsvin behöver inte ha stamtavla (eller ens tillhöra någon ras, sålänge ägaren tror att det gör det) för att registreras.

Envishet och drömmar

Mari
0

#33 Tack för informationen, jag lär mig väldigt mycket nytt idag :)

vad händer om marsvinet inte är det man bedömt det som då? får man registrera om det då? Eller ska man vara på säkra sidan och fråga någon dommare, uppfödare eller liknande om vad de tror att det är för ras?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Creation
0

#33 Jaså? ;o Har det hänt?
Det är ju sällan djuraffärsmarsvin passar standarden så väl att de kan få någon vidare placering, så man undrar ju om folk ens vågar sig på att försöka ;)

Men i teorin skulle ändå en erfaren uppfödare kunna hitta ett finfint utställningsmarsvin i zooaffären och få till sch som den rasen den liknar?

Caspia
0

# 34. Jag vet faktiskt inte. Har hört talas om både att man registrerat om med ny registreringsblankett och att man kontaktat registratorn och "flyttat" marsvinet. Vad som är rätt vet jag inte. Det bästa är ju att be om hjälp med färg- och rasbestämning. Om det gäller en ras som inte färgbedöms tror jag inte att det spelar roll för utställningsresultatet om man skrivit fel färg, så länge man inte är helt uppåt väggarna fel.

# 35. Jag vet inte om det hänt att folk försökt påstå att deras djur är annat än vad de är ("men han är visst en peruan!") men jag vet att det hänt att folk försökt ställa ut (särskilt nonselfar) i fel färg. De har registrerat dem fel i tron att de var något annat.

En del marsvinsuppfödare säljer ju "överskottet" eller vad man ska kalla det till djuraffärer. Den uppfödare jag köpte en crestedhane av för många år sedan sålde hans syskon till zoo tillsammans med renrasiga sheltie, coronet och texel. Hade den som senare köpte dem velat ställa ut hade det räckt med att de ansåg att de var cresteds även om de inte visste det till 100% (nu blev det krångligt…). Jag har hört om marsvin som "identifierats" på det sättet av petdomare (som tyckt att marsvinet är så pass raslikt att det nog är uppfött av en rasuppfödare och hänvisat dit, som konstaterat att det är ett marsvin de fött upp). De fall jag kommer på så här på rak arm var en dutch och en tort n´white som båda sålts via zooaffärer. Den första av dem ställdes senare i rasklass med halvknattigt resultat.

I teorin, ja, då kan ett marsvin från zoo bli sch. Vem som helst skulle så klart kunna göra det, inte bara den erfarne uppfödaren. Dock, möjligheterna till cert-nivå är (även i teorin) hemskt hemskt hemskt små. Försöka ställa ut kan man ju alltid göra (jämför med hästsport - vem som helst kan starta LA - men det betyder inte att man klarat av banan eller rörelserna, enbart att man tagit sig in på banan och klarat av att klamra sig fast tills man fått startsignal). Nu vill jag inte uppmuntra folk till att kalla sina pettar för renrasiga och ställa ut dem i rasklasser… Men teoretiskt är det möjligt.

Envishet och drömmar

Abico
0

Vad kul med fler marsvin, både för dig och Maja :)

Hanna 

Mari
0

#37 ja verkligen ^^ Maja är nog mest glad :D

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

idipidi
0

#35 Svar ja och det har hänt. Jag vet flera champions faktiskt. =)

Creation
0

#39 Vad häftigt! :o Men då var djuren faktiskt renrasiga från uppfödare som lämnat dem till djuraffär(och inte någon grossist) eller?

idipidi
0

#40 Åtminstone i ena fallet var det så. I det andra fallen tror jag inte att det gick att spåra djuret. Troligen var det någon privatperson som tagit någon kull efter rasdjur och lämnat in till zoo.