Vad händer med ett ensamt marsvin?
Vad händer om man har ett marsvin ensamt i en bur ?
Nyfiken….
De händer väl inte så mkt :P
För flera år sedan hade jag mitt första marsvin ensamt, gick jättebra, lånade en hane till henne och vips så hade jag två hanar till..
Sen fick hon gå ensam igen och hanarna tillsammans, sen kom det en lag på att marsvin skulle vara tillsammans så jag skaffade mig en liten bäbishona till mitt marsvin.
Om dom är vana att gå ensama så händer de inte så mkt har jag märkt med mina, men när min gamla hona dog så blev den andra lessen och ville inte äta så mkt så jag skaffade en till :) Då blev de bra igen.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Marsvin mår mycket bättre i flock. Dom lever längre och blir gladare :)
Helena
I längden blir det ett helt annat djur. Ensamma marsvin är betydligt mindre aktiva och utvecklar inte sällan beteendestörningar av olika slag. Att det vanliga var att ha marsvin ensamma är anledningen till att marsvin ofta anses vara lata och tråkiga, att de "bara rör sig mellan matskålen och huset".
Eftersom att marsvin är flockdjur kan ensamma marsvin inte leva ett för dem anpassat liv. Deras beteende bygger för det mesta på individerna omkring dem och ett samspel mellan dem, detta försvinner då helt.
Marsvin kommunicerar väldigt mycket med flocken, är de ensamma har de ingen att kommunicera med, inte på samma sätt iaf. En människa eller ett annat djur kan aldrig ersätta ett annat marsvin då vi inte har deras språk.
Jag skulle tro att marsvinet skulle bli väldigt olyckligt och mest ligga stilla i ett hörn. Allt deras normala beteende bygger på är i princip borta (förutom mat då ;)).
Detta är dock bara min teori, jag har aldrig prövat och skulle aldrig göra det heller. I mina ögon är det en form av djurplågeri.
Jag har en liten flock på fem pojkar.. kan sitta länge länge och bara titta på dem och skratta åt dem. De har alltid nåt på gång, och det är alltid livliga diskussioner om allt.
Jag har ju ett ensamt marsvin, Sune. Han fyllde 6 år i förra veckan och har bott själv större delen av livet. Han är en glad och charmig gubbe. Men visst, han tillbringar större delen av dagarna i sitt hus, där han ligger och vilar och spanar ut över rummet. Så nej, ett ensamt marsvin behöver inte vara spc. olyckligt eller deppigt. Men dom blir heller aldrig spc. roliga sällskapsdjur.
Hanna
Som de andra har sagt… Det händer väl inte så mycket egentligen. Problemet är ju att det är mycket sämre för marsvinet. De mår sämre, lever troligen kortare och har ett tråkigare och slöare liv.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Enligt lag måste du ha minst 2 grisar. Tänk dig själv att leva ett helt liv med bara marsvin o inte en enda människa. Roligt? Nä, inte särskilt…. Hitta en kompis snarast!

jag håller med dig Lottar!!!!!!
#8 - Lugna ner dig, det finns ingen anledning till att skrika (många utropstecken + stora boktäver uppfattas som skrik i ett forum).
//Hanna - Medarbetare på marsvin.ifokus
Hanna

haha sorry det var min kompis som skrev DUUU och alla utroppstecken sry ..

ElinPelin96, se till att ingen annan är på ditt konto. Det verkar hända ofta…

#8 ,#9 hon har inte sagt att hon HAR bara ett marsvin men kanske hon har ,men det verkar ju mer som hon bara undrar

jag försöker men det e inte så lätt vi två e bästa kommpisar så vi delar men och min syrra e ju så busig hela tiden!

Ja, men då får hon skaffa ett eget konto.
Logga ut även om du bara ska göra en sak. speciellt om du vet at din syrra gillar att logga in..

Ok har fixat ett eget konto till henne satt nu e hon lite glad :)

alban är ensam han är livsnjutare!

#18 - Så du bryter mot lagen för att du tror att han njuter?

Jag tror inte Alban är så lycklig. Du har skrivit i andra inlägg att han ibland får grönsaker och inget om hökosten… Så han vill nog gärna ha en kompis och lite mat:)

Det som händer med ett ensamt marsvin är att eftersom det inte får utlopp för sina naturliga beteenden är det i ständig stress. Det är ingenting som behöver märkas utåt men leder i förlängningen till nedsatt immunförsvar, sjukdomar och för tidigt åldrande och död.
Man kan också märka att marsvinet inte pratar så mycket (nu menar jag inte piper efter mat), och att det är apatiskt och bara lever för maten. Man ser snabbt skillnad när det får en kompis, eftersom det börjar prata mycket mer och blir mycket mer aktiv.
Men det finns i vissa fall marsvin som kan vara agressiva mot andra marsvin (vanligsat bland hanar) och då mår ju marsvinet bäst själv. Sen kan man ju diskutera om det är bra eller dåligt att ha en kompis i en bur brevid om man har plats för det. Jag tycker det är dåligt då, om vi nu sägar att det är en hane som inte gillar andra hanar så är det ju dumt att ha en hane brevid och jag tycker det borde bli jobbit för han om det är en hona som brunstar med jämna mellan rum men att han inte får träffa henne.
Det finns ju ibland skäll till att man bara har 1 marsvin…
#8 hur vet du att dom börjar svälta sig själva? Pratat med folk som bara har marsvin 1 och 1 pga olika anledninagr och marsvinen har levt ett fullt normalt och glatt liv och blivit jätte gammla.
Däremot har marsvinet haft sällskap och sällskapet dör kan dom ju bli depprimerade, men det beror ju på att dom saknar sin gammla kompis ;)

#22 jag vet det för att mitt marsvin gjorde det . vi rige veterinären och sa att han inte åt och hon fråga om jag hadde någon kompis till honom men och då sa jag att jag inte hadde det och då förstod hon varför han inte åt så jag var tvungen att direkt åka och köpa ett till marsvin. Men jag sa ju aldrig att dom MÅSTE börja svälta sig själva men det e välldigt vanligt
#22 Om man sätter en brunstig hona precis i buren bredvid så att hanen också ser henne, det är bara dumt. :s Det kan få hanen att bli sådär aggressiv för att tävla om honan. ;P En hane bredvid borde ju inte vara särskilt jobbigt för marsvinet?
Ett fullt normalt liv tror jag knappast att ett ensamt marsvin levt, så kan du inte säga. =/ Ett fullt normalt marsvinsliv vore ju med sällskap: i flock. Visst kan ett ensamt marsvin må bra och bli gammalt, men det hade definitivt mått bättre med sällskap(förutsatt att det inte är aggressivt av någon anledning). Och visst vill man att marsvinet ska få må så bra som möjligt?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#24 om marsvinet hatar andra hanar blir det ju bara jobbigt för honom.
MEN DÅ LEVER JU INTE VÅRA ETT FULLT NORMATL MARSVISN LIV :O
I det vilda lever dom väl inte 2 & 2 utan i en jätte stor flock. Menar du då att man ska ha typ 5-10 marsvin för att den ska må bra? Det är väl typ i såna flockar dom lever?! :S
2 & 2 är enligt mig fortfarande ingen flock, men iaf sällskap av samma art ;)

Kände inte till lagen när vi köpte Marsvin, men blev upplyst av en tjej som har omplaceringshem för Marsvin, vi fick då en kompis av henne och det har funkat jättebra, problemet är nu att den ena dog ju igår och skaffar man då en ny och den andra dör, måste man skaffa en ny igen och sedan fortsätter det ju så. Visst vi kan ju ge bort det Marsvinet vi har kvar, men man kanske är så fäst vid det att man inte vill. Dilemma?
Katarina
#25 Jag har inte sagt att de marsvinen som bor två lever ett helt normalt marsvinsliv heller, eller hur? ;) Jag sa bara att marsvin med sällskap mår bättre än marsvin som är ensamma, inte att de mår så bra som de kan må och lever precis som de vilda marsvinen. Marsvinen vi har som våra vänner kommer aldrig att kunna leva precis som vilda marsvin.
#27 Nej, menar mest på det sista du skrev "Och visst vill man att marsvinet ska få må så bra som möjligt?" då tycker jag att mersvin bor typ 8 st tillsammans på en stor yta borde må bättre än dom som bor 2 & 2 om man tänker på deras flock beteende ;)
#26 Skaffa två till, så finns det alltid två vid livet som kan trösta varandra ifall någon går bort. :) Förutsatt att du vill fortsätta med marsvin. =/
Beklagar att du förlorat en av dina grisar. :(
De mår bättre om de är fler än två i en flock. I flockar runt 5-10 marsvin mår dom som bäst. Men alla kan inte ha så många marsvin, och då är det bättre att de får en kompis än bor helt ensamma.
Helena
#28 Men det är kanske inte alltid en möjlighet för folk att ha åtta marsvin att ta hand om. ;p _"få må så bra som möjligt"
_Att ha två marsvin kräver inte mycket mer skötsel än ett och borde därför vara en möjlighet för alla med marsvin. Man behöver ju ändå lika stor bur och det blir till att städa lika ofta.
Att ha åtta marsvin är ju definitivt skillnad från att ha två däremot.
#31 hahaha, aa ;) Men alla säger att man bör ha 2 för att dom är flock djur. Det borde vara att man bör ha 2 för att dom ska få sällskap och kunna prata. 2 blir ju ändå ingen riktig flock ;P
Det blir en liten flock, de får ett flockbeteende. När marsvinet inte vet var det står i rang blir det konstigt, ingen att "tävla" om maten med tex.
Ingen att gosa med (marsvinsgos), ingen som varnar för eventuell fara.. finns massor.
Helena

#29 Ja jag får fundera på det. Gick väldigt fort med den som dog i går. Han dog i bilen på väg till djursjukhuset. Men jag vet inte kanske var det åldern? 5 år, tycker inte att det är så gammalt, men det är väl väldigt olika. Han som är kvar, tycker nog det är lite konstigt, han äter och är just nu ute i trädgården på lite grönbete. Men han märkte på det andra Marsvinet i går att det va ngt som inte stämde, han buffade på honom och kröp över honom, har jag aldrig sett innan. Får ge honom mkt tid och pyssel nu, tills jag bestämt hur jag ska göra.
Katarina
Mina går fem i tjejflock, med hane eller två hanar tillsammans, ibland blir nån ensam ett tag då jag parar och alla hanar ej går ihop med varann, testade 2 vuxna idag ihop i uteburen, de bet varann rejält och blöder nu ur munnarna så dem särade jag igen.
De som går ensamma i bur kortare tider är ändå i närheten av andra burar.

det hände rinte så mycket , föutom att det blir väldigt synd om de , det är olaligt och ha marsvin ensama , dom får ingen kompis . aslltså djurplågeri
min äldsta gick sj dom 2,5 första åren då ja inte visste att man kunde ha hanar tillsammans. han e/va inte ett dugg olycklig eller så utan väldigt social o glad o pussig osv. visst det kanske inte är ett normalt marsvinsbeteende men han e inte deppig för det! han står alltid o välkomnar en när man kommer ti buren och vill bli upplyft o kelad. d bästa han vet e att ligga på min mage eller under hakan o sova me mig….. så ja tycker nog att ger man bara marsvinen tid o kel så blir dom betydligt mysigare än marsvin som har kompisar! mina andra killar e kelna osv men dom e inte alls som honom,
o aktiv har han alltid varit o sprungit runt själv. han hade race under sängen b.la o så tyckte han d va skoj när ja skulle fånga in honom i buren för han ville minsann springa mer!

#37 men hur vet du att han inte var olycklig ? visst han kanske var prat glas osv men jag tror endå att han var lite olycklig eftersom att han ficxk vara själv

Flockdjur mår bäst att ha kompisar. Människan är också ett flockdjur och visst kan vi leva ensamma, men i längden mår väl ingen människa bra av att leva helt isolerad?
Sedan handlar det nog mycket om hur stora ytor våra djur lever på, visst vi har stora burar men det är kanske inte tillräckligt för vissa individer. Friheten i naturen kommer vi ju aldrig upp till hur stora burar vi än har.
Man ser ofta "kiv" bland hästar som går i för små hagar i förhållande till antalet. Stora hagar innebär ofta inget problem.
Marsvin 4-ever
.

#39 Om jag minns rätt ifrån etologikursen så lever människor i s k anonym flock.

#37 Marsvin som är ensamma blir ofta mycket gosigare och tamare just för att de inte kan ty sig till något annat marsvin utan måste göra det till människan. Att säga att det inte var olyckligt är inget vare sig du eller jag kan veta. Vi kan däremot mäta stresshalter och se att det inte mår bra eftersom de är höga. Och att han stod och pep efter sällskap hela tiden tyder väl ännu mer på att han saknade en vän?
Okej, först och främst detta gällande hanar som slåss och därmed måste gå ensamma - det är INTE djurplågeri. Enligt L80 så ska alla flockdjur ha minst en kompis av samma kön. Undantaget är ifall djuret ifråga inte accepterar sällskap, slåss och stressar upp sig. Då är det tillåtet att ha flockdjur ensamgående. Det är mer djurplågeri att ha djur ihop som slåss, än ha dem ensamma. Accepterar de dock sällskap, så ska man ge dem sällskap för djurets bästa (plus att man själv blir gladare, för det finns ju inget roligare än att se sina djur umgås, busa, gosa, sova ihop och tvätta varandra. :) ).
Sedan måste jag säga att mitt senaste marsvin, Kola (det finns en tråd om honom), som blir 5 år i november, knappt pratar någonting eftersom han bara har haft sällskap av ett marsvin under sitt första levnadsår. Därefter var sällskapet en kanin som dog förra året. Han kan kuttra eller knorra till någon gång då och då, men annars är han knäpptyst. Inte alls som mina andra tre marsvin. Det är hundra gånger tråkigare än om han hade haft en marsvinskompis hela sitt liv så att han hade haft ett fungerande marsvinsspråk. Så fort han har gått klart på sin kur Bimectin så ska han få prova att flytta ihop med Plupp, min lilla marsvinsgosse, så då får jag hoppas att han börjar prata igen. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

#40 Har ingen susning vad anonym flock betyder. Men blev nyfiken. Svara gärna.
Men vad jag menar är att vi människor hämmas psykiskt i vår utveckling om vi lever eremitliv. Även om man har perioder då man bejakar ensamheten, så mår man nog bäst av att ha ett rikt socialt liv.
Marsvin 4-ever
.
Mitt första marsvin, som var ensam i ett halvår, blev bara räddare av att vara ensam och blev väldigt otam. :( Jag fick aldrig henne riktigt tam, men rumskompisen hon fick blev jättetam och avslappad(så tämjningstekniken var det ju inget fel på). När hon fått en rumskompis blev hon förstås lugnare och tamare ändå, dock aldrig helt. Jag tror hon utvecklade en liten rädsla för människor som lämnade sina spår, tyvärr..
Jag skulle alltså inte säga att det är lättare att få ett ensamt marsvin tamt. I detta fall hade det i alla fall helt motsatt effekt. :( Man kunde verkligen förstå att min lilla gris var olycklig i ensamheten.
Det är nog från individ till individ det varierar hur lätt/svårt ett ensamt marsvin har att lita på människor.

#43 Anonym flock är en flock utan speciell rangordning. Nu är det så det var ett tag sen jag läste etologi så jag kanske inte minns helt rätt. Men jag har för mig att människor och fåglar lever i anonym flock.
Tss, lite rangordning kan man nog säga att människor har ändå ;)

#46 Ja, och jag ligger högst upp på rangordningen ;D

#42 Jag håller med dig om att ett marsvin som hatar andra marsvin givetvis inte ska ha en kompis. Men de marsvinen är väl ändå undantag? De flesta fungerar ju faktiskt finfint med en kompis.
#44 Jag menar inte att alla ensammarsvin blir tamare, men att det inte nödvändigtvis är ett friskhetstecken att de är tama, utan tvärtom kan betyda att de mår ännu sämre själva.
#42 Min 4-åriga gris pratade inte mycket när jag fick honom, bara skrek efter mat då och då. Nu pratar han hela tiden med sin kompis. Så det är inte för sent!

#45 Aha! Jo det låter inte helt fel.
#46 Jo visst har vi människor en viss form av rangordnig. Skall en flock människor utföra något så är det ofta en el flera som tar ledningen.
Marsvin 4-ever
.

Hallå, människodiskussionen är väl lite OT?

Alla djur med flockbeteende borde ha en kamrat, självklart. Hur många hästar har vi inte som står ensamma i sina små hagar, trots rekommendationer i djurskyddet att hästen ska ha möjlighet att leva som den gör naturligt. Bättre med ett Marsvin som pysslas om och blir väl omhändertaget, än två som bara "sitter" bortglömda. Skulle vi nu vara riktiga djurvänner, skulle vi ju överhuvudtaget inte ha burdjur.
Katarina

Har skapat en ny tråd där vi kan diskutera om flockar och flockdjur :)

#50 Att jag blandade in människor m.m i denna tråd var för att belysa hur isolering från artfränder påverkar utveckling m.m. Det är exakt samma negativa saker som sker med ett ensamt djur, men tyvär betänker man inte alltid detta föränns man kan associera det till sig själv.
Marsvin 4-ever
.