Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettutställningar
Läst 983 ggr
Creation
0

Att ställa ut i Uppfödargrupp?

Hur ställer man ut när man ställer ut i uppfödargrupp? ;) Har alltid undrat. Det enda jag (tror att jag) vet är att det är en uppfödare som ställer ut flera marsvin samtidigt ;p Nån som kan förklara? ^^

Utökade din rubrik så att den lätt hittas m.h.a. sökfunktionen. /Felicia, medarbetare

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Cavia
0

Man ställer ut två, max 4 egenuppfödda djur, de behöver inte vara släkt, och du behöver inte själv vara ägare till djuren…när det gäller korthår måste djuren vara av samma färg/teckning…andra raser behöver det inte ha samma färg…

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

idipidi
0

Och så bedöms de inte bara på kvalitet, alltså hur nära standarden de är utan också på jämnhet, hur lika varandra de är. Och då rent standardmässigt alltså.

Creation
0

Delas något speciellt pris ut i klassen då, eller? =/

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

idipidi
0

Speciellt och speciellt? :p Det är en egen klass med egna rosetter, bästa uppfödargrupp 1-3 för det mesta.

moonlights
0

Så jag kan ställa en hane som är (på utställningsdagen) ca 8 månader med en hane som då är (på utställningsdagen) ca 2,5 mån i uppfödargrupp om dom är lika varandra eller är det för stor åldersskillnad mellan dom?

idipidi
0

Ja, enda kravet är att de är samma ras. Om de är korthår ska de även ha samma färg och teckning.

moonlights
0

Men hur många gånger ska man ställa i uppfödargrupp och med hur många marsvin för att få ansöka om uppfödarnamn och måste gruppen placera sig eller behöver den bara inte bli diskvalificerad man måste väll också ställa i "vanlig" klass och hur många marsvin måste man ställa där?

FeliciaS
0

Hur gamla ska de vara? Eller spelar det ingen roll?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

idipidi
0

#7 Alltså allt det där står i varje nummer av MM samt på hemsidan, HÄR.

#8 Nej, det spelar ingen roll. Sen är det självklart så att om man vill tävla i klassen uppfödargrupp så är en grupp med två åttamånaderslånghår självklart bättre än en grupp med ett tvåmånaders och ett åttamånaders.

FeliciaS
0

#9 Jaså, okej, tack :) Men oftast ställs marsvin ut i uppfödargrupp för ansökning om uppfödning?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

idipidi
0

Nej, det vill jag inte påstå. Det brukar nog vara kanske en fjärdedel eller så av de som ställer ut som gör det främst för att få uppfödarnamn. Men det varierar förstås en del.

moonlights
0

att gruppen blir godkänd menas det bara att dom inte blir diskvalifiserade?

idipidi
0

#12 Japp