Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 1794 ggr
Fiona
0

Förhårdnader på fötterna ?

Kålan är röd på trampdynorna .. Det känns lite varmt och jag har smörjat med Helosan och lagt in mkt halm i buren så att d är mjukt att gå! Är det detta som kallas förhårdnader ? Isf hur får man bort det ? Ska ju kanske ställa ut Kålan i mars så behöver fixa till allt sånt här ;) tacksam för svar !

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

FeliciaS
0

Förhårdnader är utväxter på marsvinens tassar, inte om tassarna blir torra/svullna. Jag har som vana att åtminstone varannan dag smörja in mina marsvins tassar med vaselin så att de håller sig mjuka och fina. Det har allt gett resultat för på utställningarna har jag fått "Mycket fina"/"Mycket välskötta" på tassarna och full pott eller ett poäng under :)
Förhårdnader filar du bort. Om du har spån i buren behöver du inte ha halm, spån är ju väldigt mjukt :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

paronskrutten
0

Vaselin är något som inte är det minsta bra för huden. Bättre med Helosan eller Tassalva.

FÖLLINGE TASSALVA

En mjukgörande och närande salva.
Kan användas till tassar, förhårdnader och torra fläckar.
Ingredienser: Olivolja, bivax, ringblomstinktur, eterisk olja av lavendel, ringblomsextrakt, eterisk olja av blå kamomill.

Helena

Fiona
0

#1 tack för svaret ;) ska testa ! Men jag kollade på Veterinärerna och där var d ett marsvin som hade samma problem som Kålan, och dom hade bara spån som underlag. Oc då sa vet. till dom att dom skulle lägga in halm så blev d mkt mjukare för henne att gå och då skulle d försvinna?! :P aja så d enda jag ska göra är att smörja med vaselin ? Fast #2 säger ju att d inte är bra .. Vrf d #2 ? ;)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

paronskrutten
0

Vaselin är antingen kemiskt gjort eller rester från oljetillverkningen, alltså inte bra för naturen. Sen finns det inga verksamma ämnen i vaselin.

Helena

Fiona
0

#4 hömm okej.. men #1 säger ju att d funkar jätte bra ?! .. Fundersam

Jenny

paronskrutten
0

Vaselin är något som jag aldrig skulle köpa, så det kanske fungerar, men det finns bättre alternativ. Vaselin är ju fett, så att det mjukar upp tassarna, men inte långvarigt. Xtanlover smörjer jätteofta ju.

Helena

Fiona
0

#2 vart köper man den där Tassalvan då ? :)

Jenny

Fiona
0

#8 ty ;)

Jenny

Emma-U
0

Funkar idomin-salva tror ni?

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Currymarsvin
0

Jag fick råd av veterinär att massera underdelen av tassarna med Helosan (Idomin gick också bra men Helosan var bättre) för att förbättra blodgenomströmningen och mjukgöra. Hade exakt samma problem med röda trampdynar bak. Hon sa också att det skulle bli bättre om Curry gick ner i vikt och blev mer aktiv och det har det verkligen blivit.

Jag smörjer några till någon gång i veckan.

FeliciaS
0

Helosan tänker inte jag använda, innehåller glycerin (fett från ko)…

#2 Skulle vilja få tag på Föllingen tassalva, var köper ni den och hur mycket kostar den? Fast iofs. borde man väl kunna köpa bivax och blanda med olivolja?

Mvh Felicia

paronskrutten
0

Jag fick min burk av Matilda när jag fick Blondie.

Men visst, du kan göra nåt ceratliknande, ceratrecept finns här: http://www.shenet.se/recept/cerat.html

Helena

FeliciaS
0

#13 Okej, tack så mycket ;)

Mvh Felicia

paronskrutten
0

Sorry, jag vet, jag är överdrivet intresserad av sånt :P

Helena

FeliciaS
0

#15 Haha =P Mycket info var det.

Mvh Felicia

paronskrutten
0

Du behöver inte läsa allt om ceratets historia ;) Bläddra ner så finns det grundrecept och mer komplicerade.

Jag skulle ha i olivolja, bivax och ringblomsextrakt.

Helena

paronskrutten
0

När du ändå köper bivax kan du köpa rätt mycket och göra egna cerat till dig, funkar som handkräm, fotkräm, för torra armbågar.. etc.

Helena

FeliciaS
1

#17 #18 Ja, det verkar jättebra ;) Ska försöka få tag på bivax och ringblomsextrakt, mamma vet säkert var det finns.

Mvh Felicia

paronskrutten
0

http://www.crearome.se/

Här finns det massor att köpa^^

Helena

Mari
0

varför tänker ni inte använda tex. helosan och vaselin?
Bara för att det innehåller rester från djur?

Är det skadligt för marsvinen eller är ni själva veganer eller liknande? Eller bara emot att använda sånna produkter?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

paronskrutten
0

Jag sa varför jag inte ville använda vaselin.
Vaselin är antingen kemiskt gjort eller rester från oljetillverkningen, alltså inte bra för naturen. Sen finns det inga verksamma ämnen i vaselin.

Så det är mina skäl.
Dessutom är det bättre för huden med olivolja och bivax.

Helena

Mari
0

#22 förlåt, läste inte tråden så noga :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

#21 Vaselin vill jag inte längre använda eftersom att Helena talade om för mig att det inte var bra ^^,
Helosan vill jag inte använda för det innehåller Glycerin, vilket jag är emot att använda (hur mysigt är dessutom med kofett på tassarna när det finns andra alternativ) ;) Sedan så finns ju olivolja och bivax som är två bra produkter, varför inte använda det då? :) Föllingesalvan är dessutom ekologiskt, jättebra på alla sätt och vis ^^,

Mvh Felicia

MoaL
0

Vad tycker ni om försvarets hudsalva då?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

paronskrutten
0

Jag vet att Hanna (Abico) använder försvarets hudsalva, men själv har jag inte testat.

Helena

MoaL
0

Jag använder det också, men jag vill veta ifall det är bra eller helt meningslöst. :)

Mvh,
Moa

paronskrutten
0

Blir det bättre med tassarna? Blir dom mer smidiga? Mindre torra?

Helena

MoaL
0

Jag har inte använt den så länge, så jag vet inte. Det är därför jag frågar. :)

Mvh,
Moa

paronskrutten
1

Okej, hmm, jag tror det beror på hur ofta du smörjer hur den fungerar. Vad innehåller den?

Helena

FeliciaS
0

#30 Talg, jordnötsolja, gult vax, citronsyra, vanillin
tocopheryl acetate (vitamin E), BHT (butylhydroxitoluen) och sorbinsyra.

Alltså talg, fett från djur… =/ Då tycker jag Föllingesalvan är helt klart bästa valet! :) Eller bivax, olivolja och ringblomsextrakt kanske - vem vet, jag ska göra en och testa ;)

Mvh Felicia