Hur lång är "maxtiden" mellan parningar?
Hejsan!
Jag har, som jag tidigare nämt, Teddyhonan Sira på foder :) Jag funderar på att ta en kull på henne, men det kan i så fall tidigast bli av i början/mitten av augusti. Hon fyllde 1 år den 21 maj och fick sin första kull 2 april. Har jag väntat för länge om hon inte paras förrän i augusti, det har ju i så fall gått ca 4-4,5 månad sedan hon fick sin senaste kull? Är det bättre att låta bli?
/Felicia
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Ingen som vet eller har något att tycka till om?
Mvh Felicia

Enligt många böcker så ska man vänta i 5-7 månader efter förra kullen .. :)

Jag tycker att 5-7 månader är ganska lagom från det att kullen föds till man sätter honan med hane igen under förutsättning att honan är i bra kondition såklart. Ibland kan det dock vara bra att vänta lite längre också och även i vissa fall kan man behöva sätta henne med hane lite tätare men isf ska hon verkligen vara i kanonform snabbt efter förlossningen och digivningen.
Viktigt innan man sätter en hona med hane oavsett om det är första, andra, tredje gågen etc. är att hon är i bra kondition. Ha hon haft ungar tidigare bör man ge henne en god chans att vila och återhämta sig ordentligt.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
enligt mig så kan du säkert para henne om du tycker att hon är i bra kondition förstås:)
Absolut, att hon är i toppform är ett måste ;) Sedan så ska jag prata med ägaren också, fast hon har sagt att jag mer än gärna få avla på henne, så jag kan ju vänta tills jag börjat gymnasiet och se om jag har tid :) Sedan gäller det att hitta en bra Teddyhane också… ;)
Mvh Felicia

Hur länge man ska vänta mellan kullarna beror helt och hållet på vilken form honan är i. Till viss del är det nog rasbundet också, vissa raser verkar lägga på sig väldigt lätt och då hinner de blir för tjocka om man väntar så länge som 7 månader mellan kullarna. Det beror förstås också på kullstorleken - en hona som har fått fem ungar återhämtar sig förstås saktare än en hona som bara har fått en unge.
De flesta av mina honor återhämtar sig fort så jag brukar para dem igen efter kanske bara 2-4 månader. Skulle jag vänta längre skulle jag riskera att de hann bli för tjocka och därmed skulle risken för toxicos öka. Då tar jag hellre några täta kullar och låter dem gå i avelspension sen. Men det är alltså väldigt individuellt och beror helt på hur honan återhämtar sig efter en kull. Det är därför svårt att säga någon exakt gräns.
Hrm, okej, tack för svaret :) Sira har ju gått upp en del här hos mig, men hon var liten när hon kom så jag kan inte påstå att hon är tjock inte ;) Får se om det blir någon kull i framtiden, måste isf ha en till bur.
Mvh Felicia