Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1720 ggr
Little
0

Ska jag ta dom? :S

Mammas och pappas kompisar har en dotter som har tröttnat på sina två djur. En kanin och ett marsvin, dom har bur och hela kitet. Dom har frågat om jag vill ta dom, Helt gratis med allting! Dom är helt underbara i personligheterna! Kaninen är en hane blandras mellan hermelin och lejonhuvad tror jag, och marsvinet är nog en coronet.
Kaninen är ca 5 eller 6 år och marsvinet 2 år. Jag Skulle vilja veta andras åsikter. Har redan en annan kanin också som vissa redan vet, Cookie :).

paronskrutten
0

Marsvinet måste ha ett annat marsvin som sällskap.

Helena

Little
0

#1 Dom har redan rpovat att sätta ihop marsvinet med andra marsvin men det var hopplöst :(

paronskrutten
0

Även i ung ålder?

Helena

Little
0

ja och jag har tidigare haft 6 marsvin så jag vet hur det är att para ihop grisarna, Och vad dom har berättat så har det inte bara varit såtjaffs som det kan vara i början :/

paronskrutten
0

Stackars lilla gris.. men har det blivit blödande sår alltså?

Helena

Little
0

#5 Jaa dom har bitit varandra så att dom börjat blöda och skrika. ://.

elinpelin96
0

jag tycker att det låter ganska bra och om du tar dom så gör ju du en jätte god järning .. :)

Skrotan
0

marsvin och kaniner ska inte bo ihop av många orsaker läs här om varför: http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/om_marsvin/beteende/leva_tillsammans.html

Little
0

#8, Men dom bor inte ihop! Dom får bara springa fritt tillsammans, ute, golvet osv. Jag är medveten om att man inte kan ha marsvin ihop med kaniner också. Kaniner är mycket större,kraftigare och starkare, om djuren skulle börja bråka så har skulle det sluta illa med grisen. Kaniner har också mkt starka bakben. Jag säger inte att kaniner går runt och sparkar marsvin men man vet ju aldrig om det skulle hända. :)

Skrotan
0

9# jha! *pustar ut* dåså:) jag trodde dom boddde i hop^^ men då tycker jag du ska ta dom, om du akn och orkar. du måste känna att det här är rätt. annars kan du hjälopa till genom att sätta ut en annons här om ett marsvin till salu. och sätta ut en om en aknin till salu på kanin.ifukus:)

Little
0

#10. Precis! Just nu är det mamman till dottern som tar hand om dom för dottern bryr sej inte ett dugg. Och mamman är så less på att städa burarna och sköta om dom över huvud taget så jag tror att det är en god sak att jag tar dom, vilket jag också vill, innan det leder till vanvård! Igår kväll umgicks våra familjer och hon hade marsvinet och kaninen ute i en utebur, som står på gräset. Den stod i skuggan men det var ganska mycket myror där och hon sa att marsvinet inte vågade gå ut.

dom har sånt dära "hönsnät" på golvet i uteburen också för annars gräver sej kaninen ut. Då sa jag att det kan vara därför den inte vill gå ut, Han kan tycka att ha ont i tassarna att gå på det. Då la jag ut en handduk där och så sprang den lila grisen ut sen :):)

Sen blev klockan sent, snarare halv 12 och djuren var fortfarande ute. Hon tycks inte bry sej om att ta in dom så jag sa åt henne att jag kunde ta in djuren om hon ville. Och det gjorde jag. Det var efter det hon frågade "igen" ^^ om jag ville ta dom och nu har jag tänkt på det en tid, så jag skulle verkligen vilja ha fler djur nu. :)

tantnett
0

Känns det rätt för dig så skall du absolut ta hand om dom.

Lycka till med dina nya vänner.

#8 Jag har en kanin som bor med mina marsvin. Vet mycket väl att det inte är att rekomendera men i mitt fall har dom själva valt. Flippen kaninen en dvärgvädur är underbar med marsvinen hon putsar o gosar med dom och försöker inte para dom. Marsvinen går självmant och lägger sig hos henne både i buren och även under frigång.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Abico
0

Jag tycker att om du har tid, plats, pengar och vilja så ta dom därifrån för det låter inte som om dom har det så värst bra just nu. Om du känner att du på lång sikt inte kan ha dom eller tex. inte kan ha ytterligare en kanin men kan ta marsvinet så ta dom båda för stunden och sätt ut annons när du väl har dom hos dig, men det är inte jättelätt att sälja såpass "gamla" djur så man får räkna med att det kan ta ett tag isf.
Lyck till! :)

Hanna 

Stormviskaren
0

8# som jag sagt tidigare tycker jag att de inte är något problem med kanin och marsvin tillsammans jag har 3 marsvin och 1 kanin tillsammans och kaninen har bott med marsvin hela sitt liv och han älskar marsvinen och avgudar dem, han tvättar deras öron! så jag tycker visst att marsvin och kanin kan bo tillsammans

FeliciaS
0

Jag tycker att du ska ta hand om dem om du har tid, plats och pengar - precis som Hanna har skrivit i #13. Men bara du kan erbjuda dem bättre möjligheter så lär ju kaninen och marsvinet få det bättre, så jag tycket att du ska ta hand om dem :)

Det där med att marsvinet inte går ihop med andra marsvin beror jättemycket på vad man testar med för andra marsvin och hur man introducerar dem till varandra. Jag tror på att alla marsvin går ihop med andra marsvin ;)
Att marsvinet får bo ensamt tycker jag är näst intill en katastrof, speciellt om ägaren har tröttnat och därför inte vill spendera lika mycket tid med honom. Då är han ju väldigt ensam…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Little
0

#15, :) Då har vi lite olika åsikter. Jag tycker inte att det är en katastof om ett marsvin får vara ensamt med en kanin eller inte. Men därimot skulle det nog det om ägarna som i det här fallet, inte tar hand om marsvinet på bästa möjliga sätt.

Jag tror dessutom inte på att alla marsvin går att ah tillsammans. Jag hade en hona på 2 år som hette Skrållan jag hade provat att sätta ihop 3 marsvin tillsammans med henne. Först en gammal tant som var 6 år. Då jag inte var så erfaren då så släppte jag bara ner dom i en städad bur och tittade så att allting gick bra. och allting gick bra ibland. Det kunde variera från perioder. Denna hona Skrållan jag hade var en agressiv hona mot andra djur, och mycket dominant. inte mot mej men hon ville liksom kunna styra och ställa över dom andra grisarna.

Andra marsvinet jag testade att ha henne med var ett 8 veckors liten tös som hette Tjorven. Det funkade inte så bra. Skrållan bet tjorven hela tiden. Ibland kunde hon till och med försöka sen på att "rida" henne. Har aldrig varit med om det honor mellan honor. Så jag särade på dom. Skrållan var nöjd bara hon fick vara för sej själv.

tredje marsvinet jag testade med var en i sammaålder, så jag hde alltså testat, en gammal tant, en unge och en i samma ålder. detta marsvinet hette Molly. Som tyvär hade någon sjukdom när vi fick henne så hon dog ganska tidigt:( men dom gick inte tillsammans.

Men sen har jag haft marsvin som det gått bra att ha tillsammans men jag tror inte på att ALLA marsvin kan gå tillsammans. :)

EmelieDahl
0

Det är inte bra att ha marsvin och kanin ihop eftersom marsvinen kan bli sjuka och dö då.

elinpelin96
0

#17 sjuka ?? vad kan dom bli sjuka av genom att bo med en kanin ? :S

Creation
0

Kaniner har en bakterie i sina lungor(naturligt) som kan göra marsvin sjuka.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

elinpelin96
0

#19 är det sant ? :O det har jag alldrig hört :S aja varje dag lär man sig något nytt :P

Abico
0

#19 - Alla kaniner bär inte på den bakterien :)

Hanna