Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettutställningar
Läst 464 ggr
Creation
0

Vita långhår

Ifall det är ett 100% white långhår som ställs ut i rasklass, hur vet man att marsvinet inte blivit "toppat" då? Ett white långhårs toppar är väl inte mörkare, så man kan inte avgöra det på det sättet, som jag förstår det.

Man ser kanske längdmässigt ifall marsvinet blivit klippt många centimeter, men om man bara klippt så pass lite att(åtminstone lite av) topparna försvunnit. Finns det något märkbart bevis på att marsvinet blivit klippt då? Har topparna någon speciell "pälskvalité" eller syns det om marsvinet blivit klippt en centimeter om man mäter pälslängden i förhållande till ålder?

Eller tänker jag lite fel nu..?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

idipidi
0

Du är det på spåret. Har man vana ser man det oerhört tydligt. Om du klipper pälsen eller den blir tuggad så är håren rakt av. Om de har kvar babypälsen är de liksom lite tunnare i topparna och varje hårstrå smalnar av i spetsen istället för att vara tvärt av.

Creation
0

Så inte ens om någon är utbildad frisör går det att lura ett erfaret öga? ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

idipidi
0

#2 Jag tror faktiskt inte att det finns minsta lilla chans. Åtminstone inte när vi pratar om de duktigaste långhårsdomarna och uppfödarna. Och sen finns det inte direkt något att vinna på det heller, så jag förstår inte varför någon skulle göra det… :)

Abico
0

Då stämde det som jag gissade på när jag läste tråden första gången ^^ Om man tittar på sina egna hårstrån (förutsatt att håret inte är helt nyklippt) så ser man ju att det är slitet och smalnar av uttill. Klippt är ju som sagts väldigt rakt och ser "onaturligt" ut.

Hanna