Vad är det med henne?
Mitt ena marsvin luktar verkligen riktigt äckligt, rent ut sagt. Hon har kiss i hela rumpan och det luktar inte gott kan jag säga. Jag fattar inte hur hon kan ha så mkt kiss i hela rumpan så det stinker i hela rummet. Vad ska jag göra? Jag kan inte tvätta henne var dag, då blir hon helt torr. SNÄLLA HJÄLP.

Luktar hon äckligt i munnen ? för om hon gör de så kan det vara ett tecken på sellnic

Oj det vet jag inte. Hur då äckligt?
Vad är sellnic då?
Om hon är långhårig kan du bara klippa henne, så är problemet löst. ;) Om inte, är du säker på att det är hon som luktar och inte buren?
Är det här något som pågått ett tag, eller ett helt nytt problem? Verkar hon hängig/sjuk på något annat sätt?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#1 Va? Sellnic är ju Ohyra som gör att marsvinet kan tappa päls och kliar sig mycket. Det verkar inte vara några symptom till det hon beskrivit?

#4 ne men hon sa att hon lukta illa och då e de ju bäst att kolla satt hon inte luktar äckligt i munnen för då KAN det vara tecken på sellnic
elinpelin96
Var har du hört att det är ett tecken på att de har sellnick om de luktar illa i munnen?

Ojj herregud förlååt mig
jag har helt blandat i hop sellnic med toxicos som dräktiga honor brukar få
sryy …
Okej:) Tänkte väl det, har lixom aldrig hört att de skulle få dålig andedräkt av sellnik.

#8 haha inte jag heller :P bara när dom får toxicos så kan dom ju få dålig andedräkt :P Usch jag är så trött nu så jag bara blandar ihop allt :P

Hon är inte långhårig så det är problemet.
Hon är inte hängig av sig och äter som hon brukar. Det har varit från och till i ungefär ett halv år men jag har hela tiden trott att det var för att hon låg i sitt eget kiss eller något, men hon ligger knappt ner. Vet någon vad det är?

Hur ofta städar du hos dina marsvin?
Envishet och drömmar
Hon kanske är sjuk på nått sätt?
Min ena hona kissade på sig i ca 1 vecka innan hon blev jättedålig och dog. Det veterinären oc jag trodde var felet på henne var en tumör inne i magen.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#10 Marsvin kan lätt sätta sig i sitt kiss ;) Lite sådär passande varmt och fuktigt ibland antar jag :P
Fast om det är ofta kan det ju vara något annat. :/
Är hon blöt och kissig i rumpan?
För då kan det ju vara urinvägsinfektion eller något annat problem med just kisseriet?
Hanna

# 14 Tänkte som dig. Bakterier i urinen gör att den luktar illa.

Jag gör rent 2 ggr i veckan och har alltid gjort det, det är ngt fel på henne för hon andra luktar inte alls och är inte så.
Hon är blöt i rumpan och det stinker!
Troligen urinvägsinfektion. Hon behöver gå till en marsvinskunnig veterinär.

Men har dom inte ont när dom kissar då?
#18 Inte alltid.

Okej, jag har precis tvättat henne och klippt bort lite hår så det kanske slutar lukta, för det stinker på hela övervåningen. Får hoppas det blir bra nu!

Har hon en hona som burkompis?
I så fall kanske burkompisen kissar ner henne…äckligt, men sant. jag läste det att en dominant hona sprutar kiss på andra honor för att visa dominans eller nåt
De kan spruta upp till 30cm!
Groa var hemskt undergiven, därför kissade hon på de andra.
Helena

#21 Ja hon har en hona som burkompis men jag tror knappast det är hon som gör det, liksom det är inte lite våt hon är där bak så jag tror det är hon själv som orsakar det.

Hahaha, det var så hemskt Helena ;D Undrar om det är så hos människor också? ;)
Det har hänt att mina honor (när de var nya i flocken) kissade på kastrerade hanen, eller åtminstone emot honom, när han försökte bestiga dem…
#20 Men om det luktar så himla mycket borde det inte bara vara att hon är nerkissad. Det kan mycket möjligt vara urinvägsinfektion, så jag tycker du ska uppsöka en veterinär. Om det inte har försvunnit nu då? :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus