Hur långt skall man gå
I fredags var jag till veterinären igen då Titan piper ibland när han kissar. Han är som som jag berättat förut tidigare opererad för en stor urinsten och han mådde bra efter det. Nu var jag övertygad om att urinsten hade bildats igen men de fann inget med röntgen. Precis innan urinprovet tömde han blåsan i reseburen så tji urinprov fick vi. Veterinären trodde ändå på någon form av infektion så vi fick antibiotika för sju dagar, smärstillande och något som gynnar den goda tarmfloran eftersom antibiotikan slår ut den. Det är onsdag idag och han verkar gladare så till vida att han inte sover lika mycket, han är framme vid burkanten så fort vi rör oss i rummet MEN han piper fortfarande ibland när han kissar. Inbillar mig att det inte är lika ofta men jag sitter ju inte i timmar och för anteckningar heller. Blir han inte symtomfri skulle vi höra av oss igen. Nästa steg är att kolla med ultradljud och att söva och spola rent urinrör och blåsan. Men hur mycket skall jag utsätta honom för - vad är vettigt och etiskt rimligt. På jobbet tycker de inte att jag är helknäpp. Köp ett nytt marsvin säger de. De är ju inte kloka. När jag kontrade till en hundägare att köpa en ny hund började de förstå att det handlar om individer bland marsvin också. Hur skulle ni göra? Maken tycker inte det är så kul med pengarna som rullar iväg (trots försäkring). Han, marsvinet (och för den delen maken också) - är i god kondition, vikt, päls, ögon och öron - allt är i topp förutom kisseriet. Det är så svårt tycker jag…
Jag har ingen aning om hur jag skulle göra men jag tror redan att du innerst inne redan har bestämt dig om hur du ska göra. För det är ju något som du själv måste göra och ingen annan kan göra det åt dig tyvärr :/
Hur gammal är han?
Det låter ju iallafall som att han har en bra chans att klara en nedsövning och få behandling.
Jag förstår att det är hemskt svårt, har fått tagit ställning till behandling av många olika slags djur under mina år som djurägare. Förstår också att din make tycker att pengarna rullar iväg och det är ju nått man får räkna med när man har djur. Vilket beslut du än tar så kommer det vara det bästa :) Det är jag säker på :)
Jag hoppas att denna behandling han går på nu fungerar så du ej behöver oroa dig mera!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jag skulle göra så mycket jag kunde om det var en av mina grabbar.. tills det helt enkelt säger stopp, att dom inte kan bli friska.

Ålder samt kondition tycker jag får vara det avgörande i frågan av större ingrepp på ett marsvin.
Tycker det låter som Titan svarar på behandlingen. Förhoppningsvis blir det OK men om inte så hade jag i detta fall gått vidare till nästa steg.
Däremot om jag hade haft ett marsvin som opererats för urinsten och får återfall är jag tveksam om jag skulle låta den gå igenom en ny operation.
Marsvin 4-ever
.

Hoppas förståss att han svarar på den påbörjade behandlingen! En operation skulle jag alltid se bara som den allra sista utvägen.
En sak som tycks helt glömmas bort här i Sverige (både angående djurens och människornas hälsa) är att det faktiskt finns många "naturliga medel" som kan hjälpa (ska aldrig ersätta veterinär förståss!)
Vid alla from av urinvägsproblem (infektion, stenar mm) tänker jag först på att ge mycket, mycket dricka. Gärna även i form av någon (svag) te som är vätskedrivande & inflammationshämmande och hjälper till att "spola". Själv skulle jag rekomendera Neemträd (Margosa) men har inte hittat te av det här i landet tyvärr. Finns säkert andra svenska alternativ på apoteket.
Sedan skulle jag dra ner torrfodret (om du inte ger Cavy Cuisine) p.g.a. för mycket calcium. Se till att all kost få så bra som möjligt calcium/fosfor balans (1,5:1). Det är svårt, jag vet. Ge helst inte/bara lite perslilja, maskros, morotsgrönt, spenat, alfalfa till exempel.
Och så finns det även en naturpräperat "Eurologist" (även speciell för djur) som består av olika örter (i grunden en gammalt kinesiskt medel) som kan lösa upp små urinsten, är inflammationshämmande och är allmänt bra vid urinvägsinfektioner. Brukar ge resultat efter nån vecka. Jag vet dock tyvärr återigen ej hur man får tag i det här i Sverige. En tysk nätbutik men natur-lälemedel för djur. Och samma i England. (se: bladder and kidney)
Jag håller tummarna för lilla Titan!

Tack för allt stöd. Eftersom han är i så fin kondition och inte gammal kommer jag att kämpa. Alla mina grisar får bara cavy Cuisine eller kligröt och inte varje dag heller. De får grönsaker, oftast morot och vitkål, morgon och kväll. Just nu får de dessutom mycket färskt gräs och Kirskål. Det jag funderar på är någon "jos" (havtorn?, tranbär?) som är bra för människor med urinvägsproblem. Vet ni något om detta? Jag skall kolla med Örtagubben i Stockholm- de har en bra hemsida också.
Tranbärsjuice har jag och flra andra bra erfarenheter av när det gäller urinvägsproblem. Leta efter koncentrat i hälsokosten, inte de utspädda "måltidsdryckerna" i mataffärerna.

Tranbärsdryck finns av ALOE VERA produkterna och jag rekommenderar det verkligen. Gå in på www.foreverliving.se
Marsvin 4-ever
.

Men glömde ju trycka till rätt: www.foreverliving.se
Drycken heter Aloe Berry Nectar.
Marsvin 4-ever
.