Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1138 ggr
Meeris
0

PreStige Cavia Nature - Foder som godis?

Vi fick ett underligt(?) tips idag i djuraffären när barnen tjatade om varför våra marsvin aldrig får godis: Varför inte ge lite, lite "mat" istället för att lock, belöna m.m. Som exempel nämnde de PreStige Cavia Nature Fiber & Herbs som skulle vara väldigt populär. Tror inte att vi kommer att göra det men blev nyfiken vad det är egentligen? Tydligen inga pellets men inte den typiska blandningen av olika sädeslag/mais heller. Hittade ingen svensk sida men undrar om någon av er har testat? Är det verkligen torkade grönsaksbitar/örter m.m. lite som ärtflingor och sådant? Gillar era marsvin det i så fall?

Vi ger bara väldigt lite av Oxbows pellets som "mat" (förutom hö och grönt alltså). Först Cavy Performance (alfalfa baserad) som våra små bara älskade. De kastde sig över det, gav ljud knappt man öppnade paketet *skratt* Det skulle de själva nog gladeligen välja som "godis". Men nu har vi gått över till Cavy Cuisines (timotej) och det är de bara måttlig intresserade av. Det kanske är just alfalfa-smaken de är sugen på? Man kunde kanske testa med alfalfa groddor? Är det någon som ger detta? (små mängder p.g.a. Ca-halten väl?)

;-)

FeliciaS
0

Som godis är grönsaker bäst, och nu på sommaren maskrosblad och gräs. Det du nämde tycker jag har ganska mycket protein och lite fiber, men som godis ibland är det väl OK. Men jag håller mig till färska råvaror så ofta som möjligt, det är ändå det bästa och marsvinen älskar det :)
Jag tycker inte du ska byta från Oxbow Cavy Cuisine, det är en bra pellets och låt de vänja sig vid att äta dem. Du kan blanda ut den med havre och kornkross om du vill ;)
Alfalfagroddar kan du ge, mina marsvin gillade det dock bara i början.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

paronskrutten
0

Jo, grönsaker uppskattas mest, små bitar av gurka som belöning tex, om grisarna gillar det, eller färskt gräs, paprikabitar.. :) Lycka till

Helena

Meeris
0

#1 Neeej, det är absolut inte meningen att byta foder! Så länge de är under året kan de få lite pellets men egentligen tycker jag inte det behövs alls. Och jag är i och för sig helt emot "godis" (konstgjord sådant). Vi ger just frukt och grönt emellan om det skulle behövas något "extra" :-) Just nu är de dock ute i det gröna så pass mycket att det knappt går att locka med något i matvägen alls *s*

Är bara lite nyfiken vad denna sort är för något. Just "torkade grönsaker" har jag läst på flera håll som "godis-alternativ"- dock har jag inte hört  erfarenheter av någon som verkligen har marsvin och har testat…

FeliciaS
0

#3 Okej, era marsvinen verkar få en bra kost redan :) Varför djuraffären rekommenderade det kan ju vara för att de säljer det och vill få så många konsumenter som möjligt. Det är säkert en del tilsattser i det och tänk vad mycket sämre det är för miljön än att plocka grönt utifrån som uppskattas minst lika mycket ;)

Mvh Felicia

Meeris
0

#4 :-) Jo, jag tror nog att våra marsvin får så bra kost som möjligt. Rätt så bortskämnda med grönt utifrån/grönsaker faktiskt *s* Men vet du, mina små flickor (är ju egentligen deras marsvin) ser ju hela tiden att deras kompisarnas marsvin/kaniner får "godis" alltså sådana där ringar/stänger m.m. och tycker att det är superorättvis att våra djur inte får det alls, hur bra jag än försöker förklara…(inte så lätt att förstå när man bara är 6 år) Så när de stod där i affären och var sur över sin elaka mamma *skratt* som vägrade köpa allt sådant så ville nog handlaren där bara vara snäll och ger "bra" alternativ…

paronskrutten
0

Fröstänger kan du sätta in i buren nån gång om året eller nåt, det är bra för tänderna, se till att det är så nyttigt som möjligt bara :P Ja, jag vet, det är hemsk marsvinsmat, men man kan väl låta grisarna unna sig ibland? ;P

Helena

Currymarsvin
0

Men om dina barn bara är 6 år gamla är det ju perfekt att redan nu berätta för dem hur fel deras kompisar matar sina djur. Då kommer de redan från börjar veta vad som är bra och inte bra för djur att äta. De blir ju faktiskt sjuka om de får sådan mat som de flesta ger (typ gnagarblandning, godis, fröstänger med socker och fett i osv)

Ge dina barn den bästa gåvan och lär dem rätt från början. Om du kompromissar och ger djuren godis nu lär du bara dina barn att du hade fel och de andra rätt. För jag tror inte att dina barn vill göra marsvinen sjuka om du berättar vad som faktiskt händer. Så fick jag lära mig när jag var liten och jag är väldigt glad för det nu.

Meeris
0

#7 Men det är ju precis det jag gör! Vi har aldrig gett sådant där "konstgjord" godis och kommer inte heller börja med det. Hurvida torkade frukt/grönsaker/örter (obehandlade!) räknas som godis kan man ju ha delade åsikter om.

Själv torkar vi väldigt mycket som finns i trädgården/naturen själva till vintern, så då vet jag exakt vad jag har. Men för det kan jag ju ändå vara nyfiken och fråga om någon känner till det där fodret, vad det är för något. Har aldrig sett det förut och ville bara kolla om någon här hade erfarenhet/testat. Ibland kan det ju ändå hända att det finns bra nya produkter att köpa…

FeliciaS
0

Förklara för dem att de tycker bättre om gräs och maskrosblad, att det är som godis för dem och det man köper i affären är onyttigt att ge marsvinen. Du kan köpa knäckebröd och ge som "godis" :)

Mvh Felicia