Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 3537 ggr
Fairytail
0

Vad är det som sticker ut ur ögat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle precis gosa med mina marsvin lite och då upptäckte jag att mitt ena marsvin Syren hade något som stack ut genom ögat!

Jag försökte pilla runt ögat och klämma lite för att se om hon reagerade på att det var ömt eller så, men hon verkade inte allt för besvärad.
När jag sen skulle hålla henne mot min axel och krama henne lite (Hon gillar att sitta så högt upp som möjligt, helst uppe på axeln) så tryckte hon sidan av huvudet mot min kind och jag kände något lite klibbigt mot kinden. När jag sen tittade på hennes öga så var "saken" borta! Hon hade "tryckt in den" innanför ögonlocket igen!

Är det någon som vet vad detta är? Och vad som kan ha orsakat det?
Jag gissar på att det kommer att komma tillbaka, eftersom hon bara tryckte in det igen. Det försvann ju liksom inte, utan finns fortfarande kvar.

Ändrade din rubrik. Tänk på att skriva en tydlig rubrik. //Camilla - Sajtvärd

Fairytail
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild till

Creation
0

Är du säker på att saken gick under ögonlocket och inte bara "ramlade av"? =/

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

CamillaS
0

Vet inte vad det kan vara. Kan du pilla bort det?
Det kan ju ha ramlat av som #1 säger.

Abico
0

Isch, det ser otäckt ut. Men det ser ju ut som om det är "bortpillbart"? Eller sitter det fast?

Hanna 

Fairytail
0

Nej det satt fast och gick inte att pilla bort. Jag försökte. Och när det "försvann" så fanns det inget kladd på min kind, där hon tryckte huvudet.Sen såg ögonlocket lite ömt ut när det "försvunnit".

FeliciaS
0

Jag tror att någonting kan ha kommit bakom ögonlocket och irriterar. Tycker inte du ska PETA för mycket och irritera det som "sticker ut"… Men lyft försiktigt på ögonlocket och kolla om det finns någonting bakom.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Fairytail
0

#6 Okej, tack för tipset!
Jag har inte rört ögat sen jag fotade henne. Ska kolla om jag ser något om jag försöker lyfta på ögonlocket.

Fairytail
0

Jag såg inget, men vågade inte pilla för mycket. Hon vägrade att hålla huvudet stilla

Skrotan
0

Det kanske har komigt ett hö strå bakom ögat? det akn ju irritera väldigt mycket. försök att ta ut det så att ögat inte skadas av det som nu sitter i ögat;)

Fairytail
0

Vet inte om detta kan stämma, men mamma trodde att det kanske kunde vara en vagel. Vad tror ni om det?

FeliciaS
0

#10 Det vet jag inte vad det är. Men jag skulle åkt med marsvinet till veterinären på direkten imorgon, om hon är öm eller om det inte blir bättre över natten… Men som sagt, kolla noga först om det inte kan ligga något litet höfrö eller spån bakom. Sätt henne stadigt och låt någon hålla i henne samtidigt som hon får äta lite, håll huvudet stilla och kolla försiktigt bakom ögonlocket. Använd försiktigt en tops om det behövs, var noga att inte irritera eller använda något med bakterier. Hoppas det löser sig!

Mvh Felicia

Fairytail
0

Jag fick hjälp att hålla henne och jag hittade inget. Däremot såg jag "köttklumpen". Det ser nästan ut som ärrvävnad när man kollar riktigt ordentligt. Kan ju vara så att hon fått något sår som nu läkt och bildat ärr. Eller låter det helt galet?

Tindrar
0

Har haft samma sak (iaf liknande) då mitt marsvin blev angripen av en rovfågel *överlevde* Så ögat gjorde sig lite skada och hade en sådan sak, men jag lät det vara och är nu borta. Men vill ju inte säga till dig att det är lugnt då det kan vara farligt…

Abico
0

Hur ser det ut idag? Är det något bättre eller är det fortfarande likadant?

Hanna 

Tindrar
0

Men som sagt, om det inte stör så mycket, så är det inte så farligt. Men kolla att hon ser (t ex vifta med handen framför det ena sedan det andra osv) Gjorde det på mitt, men antar att hon ser jättedåligt på ena, och okej på andra då jag kan hålla en gurka framför ögonen på henne utan reaktion, fast hon älskar gurka<3

Fairytail
0

Idag syns inget. Det har inte "ploppat ut" igen och jag har försökt att lyfta lite försiktigt och det syns inget. Så hoppas på att det var något som läkte eller försvann av sig själv. :)

FeliciaS
0

Så det är helt borta nu? :)

Mvh Felicia

Abico
0

Vad skönt att höra :)

Hanna 

Tindrar
0

Ska ni låsa tråden då det inte finns så mycket att säga?

FeliciaS
0

#19 Nej, vi låser bara annonser som inte längre är viktiga. Faktatrådar som denna kan vara till nytta för andra senare.

Mvh Felicia

Tindrar
0

Ja, läste detta i en annan tråd efter att jag skrivit och hittade inte denna tråd efter det Generad