Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 645 ggr
peaches
0

Vad ska man ge vuxna marsvin?

Snart kommer mina marsvin hem till mig, två damer som ska heta Majken och Lotta. En är 2 år och en är 1,5 år, jag har fått reda på att de är så stora att de inte ska ha någon pellets och då undrar jag lite om det är något man ska ge istället för pellets? Eller är det bara grönsaker och hö som gäller då?

Är ledsen över om jag kommer med mycket dumma frågor, men de är mina första marsvin så då kan man komma med lite dumma frågor ibland :D

Tindrar
0

Ja, det är det jag ger mina marsvin nu. Vatten också såklart. Men grönsaker som är rika på C-vitamin och hö som ska vara tillgängligt dyngnet runt. Får du med papper osv, och vilken färg/ras?:)

peaches
0

Jag har ingen aning vad det finns för raser eller vad färger heter, de är virvel i alla fall :D Ska se om jag får låna en bild av henne som jag kan visa.

FeliciaS
0

Du behöver inte ge dem något annat kraftfoder. Ge de grönsaker (och mycket grönt utifrån nu under sommaren) och hö, kvistar och kanske lite knäckebröd (Wasas ekologiska fullkorn tycker jag är bäst) ibland :)
Läs artiklarna om foder här på sidan, "Handla rätt till marsvinen", "Vilda växter som marsvinen kan äta" och "Alternativt kraftfoder" :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Tindrar
0

Okej:) Själv är jag också otroligt dålig på färger, men nötar marsvinsfärger nu xD. Men har så otroligt svårt att uttala abbysarnas riktiga namn (abissiena elr vad de är^^)

paronskrutten
0

abessinier :P

"abb-e-ssinn-i-är" typ säger jag :P

Helena

peaches
0

Hur är det med groddar och sånt? Förstår att man inte bara kan ge det, men undrar om man kan? Jag är galen i smörgåskrasse och solrosfrögroddar, så varför inte ge lite till damerna också?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
FeliciaS
0

#6 Visst, testa du :) Mina marsvin tycker inte om det. Alfalfagroddar var populärt lite i början.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

#6 Det går så bra så ^^

#5 Jag säger typ "abb-e-ssiin-i-er" :P med e som i "efter"

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

paronskrutten
0

jamen efter skulle nästan kunna stavas äfter :P

Helena

Creation
0

Jaja, slut med OT nu ;)

((#11 Då kan päronskrutten nästan stavas Peronskrutten ;D))

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.