Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 1825 ggr
Blavingen
0

Torkad eller fryst?

Undrar lite om persilja. Vad jag förstår en ypperlig C-vitaminkälla, men inte ge för mycket då den också innehåller mycket kalcium (?). Nu har jag megamycket persilja i trädgården som behöver plockas för att ge plats åt ny och späd persilja. Någon som haft samma "dillema"? Hur göra - frysa eller torka? Någon med erfarenhet av att torka just persilja? Hur gör jag? Vilket gillar era svin bäst? Hur bevaras C-vitaminen bäst?

Lite liknande fråga - fryst grönkål - är det något att satsa på? Likaså frysta grönsaksblnadningar, när sommarsäsongen är över…???

FeliciaS
0

Alla grönsaker bör ges färska, frysta innehåller inte så mycket vitaminer. Du kan gott och väl ge dem en handfull persilja varje dag, det mår dem inte dåligt av. Blir det så himla mycket över föreslår jag att den torkas. Vi hade jättemycket persilja hela förra sommaren, men det blev inte över ändå. Den håller ju länge om man sätter den i vatten och annars kan de vara kvar i landet och växa sig ännu större :)
Även när sommarsäsongen är över finns mycket grönsaker kvar, många odlas i växthus och rotfrukter håller väldigt länge nere i jorden eller när de lagras svalt. Så inga frysta grönsaker överhuvud taget inte ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

idipidi
0

C-vitamin försvinner nästan helt när man torkar växter. Det minskar när man fryser också, men inte lika mycket. Dock brukar väl marsvinen inte vara speciellt förtjusta i frysta grönsaker.

Ge dem färsk persilja och om du torkar den, använd den inte som c-vitaminkälla.

parsley
0

Kalciuminnehållet i persilja är 340 mg per 100 g persilja, enligt livsmedelsverkets databas. Någon som har möjlighet att kolla hur mycket kalcium som finns i t ex pellets? Kan vara intressant som jämförelse.

Blavingen
0

Inte säker på att det var just kalcium som det var mycket av i persilja, men det var något som var mindre bra för "normala" marsvin (ej växande/gravida…) Men det var något som gjorde att man skulle vara sparsam med just persilja läste jag någonstans här på iFokus/marsvin. Kanske någon som har bättre kom-ihåg än mig som kan friska upp mitt minne och reda ut begreppen?

Anledningen till att jag vill klippa ner persiljan är att den börjar bli "träig" och gå i  blom. Jag önskar till mig själv oxå lite persilja framöver - självisk som jag ärGenerad

OK - inga frysta/tinade grönsaker alltså?

Caspia
0

# 4. Känner mycket väl till ditt problem, har haft ett jättestort persiljeträd en gång… :)

Envishet och drömmar

FeliciaS
0

#4 Okej ;) Klart du själv ska ha persilja. Torka den du, mina marsvin älskar torkade persiljesjälkar (köpte det förut på påse åt dem som godis) ^^, Viktigt att komma ihåg, som Ida har skrivit, är ju att de torkade inte är någon c-vitaminkälla :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Tindrar
0

#1 Handfull persilja? Menar att det där skiljer väl hur många grisar man har?:) Eller menade du en?

Sedan: andvänd åt dig själv också:) Inte egoartat alls^^ Det är ju bra, då du inte tror dina marsvin kommer äta allt, och som dom andra säger, marsvin gillar mer färsk och det är nyttigare, så ta så mycket du tror blir över till dig själv (eller lite i taget, du bestämmer) så ordnar nog det sig.

Mossedal
0

Tips… om persiljan får stå kvar och blomma får du ju gratis nya plantor… den självsår sig ju.

Våra marsvin älskar fryst persilja. Finhackad tinar den på rekordtid så de behöver inte "vänta".
Annars kan ju persiljan som får stå kvar i landet skördas jättelänge - ibland t.o.m. i snön.

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria