Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 2188 ggr
Casper
0

Marsvin tillsammans med kanin?

Funderar på att ta ett omplaceringsmarsvin men har "bara" kaniner som sällskap till henne i så fall. Kan det funka eller jag ska hellre låta bli?

parsley
0

Enligt jordbruksverkets föreskrifter ska marsvin ska ha sällskap av en artfrände, dvs ett annat marsvin. De mår helt enkelt inte bra om de inte har ett annat marsvin att prata och umgås med.

Casper
0

Nu är det så att marsvinsdamen är 6 år gammal och bor ensam så skaffa en till som sällskap sista åren är inget jag planerat. Hade marsvin förr och det är ju lite som att ha hund fast utan promenaderna… Flört

paronskrutten
0

Det är alltså lag på att dem ska ha minst en artfrände. Dessutom kan kaniner ha en bakterie i lungorna som marsvin kan dö av.
Använd gärna sökfunktionen, det finns fler trådar om kanin med marsvin.

Helena

Stormviskaren
0

Det är en rekomendation! hade  det varit en lag hade folk blivit straffade för att ha dem ensamma. Men Det är ju bara riktigt speciella undantag som man har dem ensama. Jag tycker att du ska ta henne, hon är ju trots allt 6år och bättre att hon kommer till dig än en liten 6åring som hon sedan dör för pga. ålder

trocadero
0

#4 Det ÄR en LAG! Bara för att folk inte brukar bli straffade för det betyder det inte att det är lagligt. Man får ju till och med ha ihjäl andra människor och djur utan att bli staffad. Du kan slå folk utan att bli straffad, finns hur många exempel som helst. Det är bara att läsa hur rekomendationer, lagar etc ska följas så fattar du att det är en något som ska följas som en lag, även om det kanske inte bokstavligen är det.

Stormviskaren
0

läs på jordbruksvärkets hemsida så ska du få se att det står att de är en rekomendation!

Det ÄR INTE en lag! Det är en REKOMENDATION!

idipidi
0

Nja, det ska faktiskt användas som en lag även om inte just L80 är en lag. Djurskyddslagen är en lag och L80 är förklaring till djurskyddslagen. Ungefär så. Om man inte följer L80 kan man bli dömd för brott mot djurskyddslagen.

Vad är det för något på jordbruksverkets hemsida som du menar?

Stormviskaren
0

Det står Gnagare utom guldhamster bör hållas i par, i samma eller motsatta kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särsilda skäl.

så därför sa mamma att de var en rekomendation så jag trodde ju på henne så klart….

Denna kommentar har tagits bort.
idipidi
0

Nej, det står faktiskt:

"Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl."

Hämtat exakt nu från  L80. Under "8 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av kaniner och gnagare Allmänt om hållande av kaniner och gnagare"

Stormviskaren
0

ah okej.

tantnett
0

Har några funderingar.   Detta marsvin är 6år gammal.

Skall hon behöva bli utsatt för ev dominans"fajter"?

Eller riskera bli parad om kompisen blir en hane?

Jag står självklart för att marsvin skall inte vara ensamma, men i detta fallet tror jag hon mår bäst av att få sin sista tid i lugn o ro. Jag tror även att Casper kommer att ge henne all uppmärksamhet hon kan få.

Jag tycker du skall ta henne.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

paronskrutten
0

Isf är det bättre att hon bor själv, utan kaniner, är min åsikt.

Helena

idipidi
0

Jag håller med #13. Varför skulle hon utsättas av mindre stress fårn en kanin?

tantnett
0

#13 Jo det håller jag med om i detta fallet.

Skrotan
0

läs mer om här varför amn inte ska ha en kanin och marsvin tillsammans: http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/om_marsvin/beteende/leva_tillsammans.html

bläddra ner så ser du ang kanin och marsvin tillsammans:)

om du inte vill ha marsvin efter den här gumman så tycker jag att hon akn leva ensam utan kaniner. du får aknske ge henne lite mer uppmärksamhet och gos om hon inte får nån kompis. men det e hon väll väd nu när hon e så gammal:)

[Emma_93]
0

Jag hade två marsvin och det ena marsvinen dog och så satte jag ihop marsvinet med min kastrerade kaninhane och min kaninhona (;

Hatasallad
0

Det är inte förbjudet att ha kanin tillsammans med marsvin. Men en kanin kan aldrig ersätta ett marsvin. Jag har haft kanin tillsammans med marsvin, men det beror mest på djurens personligheten.

Jag hade marsvinshanar som inte gick ihop, då fick den ena sällskap av en hankanin. Och de trivdes utmärkt tillsammans! Sen hade jag en kaninunge tillsammans med mina honor och det gick inte alls så bra. Men jag tror det beror på mest att alla tre var så matglada typ.

Som sagt, det beror mest på hur djuren är. Vissa gillar kaniner och andra inte…

tantnett
0

Som jag tidigare nämnt så har jag marsvin o kanin ihop.

Dom har själva valt detta, efter att vid flertal tillfällen då dom träffats ute ur burarna så slutade det alltid med att dom la sig ihop i kaninens bur som står på golvet. Kan tillägga att marsvinen har små hus att gå in i på köksgolvet.

Men om jag skulle från början stoppat in kaninen i marsvinens bur el tvärtom så hade det kanske inte fungerat.

Men som jag tidigare sagt så mår nog denna gamla dam bäst av att få leva ensam i lugn o ro. Vill tro att även du själv finner det bäst.

tantnett
0

# 14 Med dominans"fighter" menade jag både marsvin o kaniner. Borde kanske förtydligat det.

Rafflan
0

Har marsvinet aldrig gått med kanin förut mår hon nog bäst av att vara själv, du kanske kan ha en kanin i en bur brevid om du tycker att hon ser ensam ut, även om en kanin inte kan prata med marsvinet blir marsvinet ju glad av att ha någon hos sig ändå när man tex är på jobbet/i skolan. Sen kan du kanske ha dom löst ihop ;)

Har kanin å marsvin ihop utan problem, ska köpa ett till marsvin som jag hoppas problem fritt ska gå att introducera i min lilla grupp ;)

paronskrutten
0

Jag funderade lite på om kaninerna var vana vid marsvin också, är dom inte det skulle jag inte våga släppa ner den lilla grisen hos dom. Står fortfarande för min åsikt i #13 dock, jag tycker inte att hon ska bo med kaniner.

Helena

FeliciaS
0

Jag tycker du ska ta hand om henne, om hon får en marsvinskompis. Du kanske kan ha ett marsvin till låns från omplaceringshem eller en pensionär från en uppfödare? Eller ett marsvin på foder? :) På så sätt får ju hon en kompis.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Currymarsvin
0

Håller helt med om att du inta ska sätta henne med kanin, då hon kanske dör knall och fall pga det. Bättre i så fall att låta henne bo själv om du absolut inte kan skaffa en marsvinskompis åt henne.

Visst finns det exempel här på marsvin och kaniner som kommer bra överrens men de är undantag och ger dessutom vare sig kaninen eller marsvinet någon utbyte vad gäller att umgås med artfrände (det är därför lagen finns). Det finns även stor risk att kaninerna trampar ihjäl eller sexuellt trakasserar den gamla damen - inget hon förtjänar på sin ålders höst direkt.

//Från ägare till Curry (omplacering), som bott med en kaninhane som parat sig med honom i fyra år, han är fruktansvärt bakskygg och har precis börjat återhämta sig.

Rafflan
0

#24 man ska ALDRIG ha en kanin hane med marsvin då dom parar sig(finns undantag), å i ytterst sällsynta fall kan kanin honor para sig med marsvinet under brunsten, då särar man bara på dom så länge kaninen är brunstig.

Currymarsvin
0

#25 Eh.. ja, det är precis det som står i mitt inlägg om du läser… Det var inte jag som hade honom med en kanin utan hans förra ägare. Sedan han flyttade till mig för några månader sedan har han fått en marsvinskompis och börjar må bättre och bättre. Ett mycket bra exempel på hur illa det kan bli om man har dem med kaniner.

Stormviskaren
0

25# jag har en hane med 3 marsvin och jag har INGA problem….. Han är van sen han var 8 veckor. Han parar sig inte med dem? Han slickar rent deras öron därimot.

Currymarsvin
0

#27 Precis vad jag skrev i mitt inlägg. Det finns undantag då det fungerar bra. Men de är just undantag.