Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 7270 ggr
annikaL
0

Dräktig eller bara tjock?

Jag har precis köpt 3 honor. Jag tycker att en av honorna ser lite tjock ut.

Hur ser man skillnad på om marsvien bara är lite tjock och om det är dräktigt?

Och om det skulle vara dräktigt ska man ta bort henne från dom andra då?

Piggelins
2

om magen är lite hård så kan hon vara dräktig, men om den bara är mjuk så är hon inte det. även om hon är dräktig så ska hon sitta tillsamans med dom andra.

du kan skicka en bild på honan så kan jag se om hon ser dräktig ut!

//Piggelins!

katiz
0

precis

annikaL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon sitter visserligen lite snett, men magen är lite tjockare på ena sidan.

Men jag kände lite på henne och jag yckte att magen kändes ganska mjuk.

Annna
0

Hur ser dina andra marsvin ut?
För den honan tycker jag ser näst intill tunn ut. Hon är definitivt inte tjock, hon skulle snarare behöva äta upp sig. Vad väger hon och de andra? Hur gamla är de?

parsley
0

Tycker inte att hon verkar vara dräktig.

annikaL
0

Jag har inte vägt dom eftersom jag precis köpt dom och inte vill stressa upp dom i onödan. Dom är inte så tama för jag tror inte att den förra ägaren pysslade så mycket med dom. Hon hade rätt många ihop ca 8-10 st.

Jag tycker att de känns tunna om ryggen, men hon har en mage som sticker ut mer än de andras magar. Och mer på den ena sidan. Hon är ca 2 år och de andra runt 1.

annikaL
0

de andra är mer jämna om magen.

Annna
0

Var har du köpt dem?

Att ha många ihop spelar ingen roll (har själv en bur med 6 vuxna och 3 ungar), man kan göra dem tam endå. Så förmodligen har de inte fått den tid de behövde av sin gamla ägare.

Om hon skulle vara dräktig, och magen börjar puta utåt, så borde den vara hårt och inte mjuk.

Vet du om hon haft ungar tidigare?

Den på bilden ser som sagt tunn, över ryggen speciellt som du också säger, så du får ta och mata upp dem:)

Chippers
0

Ja, tycker också marsvinet på bilden ser lite tunnt ut. Ge mycket vitkål och morötter tills den gått upp lite, brukar funka på mina dräktiga marsvin som brukar bli beniga efter stora kullar.

Sen kan de ju ha fri tillgång till kraftfoder, pellets, medans de växer. Och hö såklart. Men de går inte direkt upp av det.

Hoppas inte marsvinet är dräktig iaf ..

annikaL
0

Tack för alla svar. Det känns skönt att ha någon att fråga när man undrar över saker.

Jag köpte dem av en uppfödare. Jag tror att hon kanske hade lite för många för att hinna med alla…men vad vet jag.

Hilda har haft ungar förrut och bor ihop med en dotter. Men det var nog ett år senast ca. Vet inte om hon har haft fler.

Av det som ni säger så verkar det inte som hon är dräktig. Uppfödaren trodde inte det, men jag blev lite osäker när magen stack ut på ena sidan. Det kommer visa sig.

Jag ska fortsätta att göda dem.. vilket jag tror att de inte har något emotFlört

Annna
0

Om hon haft en kull, och kanske är dräktig nu, så är det inte så stor fara för henne, det hade varit mycket värre om hon aldrig fått ungar och få det nu vid 2 års ålder.

Är alla marsvinen i samma färg som den på bilden?

Jag föder ju sjäv upp marsvin i den färgen och skulle gärna vilja vet vilken uppfödare det är som säljer marsvin som kan vara dräktiga och är så tunna. Jag skulle aldrig sälja ett marsvin som var i det skicket:( Inget illa menat mot dig, de får det säkert mycket bättre hos dig:)

Du kan ju skicka ett mejl till mig privat, så du inte hänger ut uppfödaren här i forumet.

Samaraz
0

Kan jag få se en bil uppifrån på ett marsvin som är i bra hull?

Annna
0

Här är en bild på en av mina honor, som är mycket bra i kroppen.

Samaraz
0

TAck så mycket : ) Jag har flest långhår och då får man känna efter. På cuyarna så är kroppsformen så olika så då blir ju även hullet att sitta olika om du förstår…..Alltså jag har en hona som ser ut som den "tunna" honan i kroppsformen,fast hon är kraftig över ryggen välmusklad och i gott hull, hon har alltså inte någon päron form, som jag kallar det när de har mage…. : ) Jag har djur med mage oxå och de kan man ju inte banta bort magen på för då blir de ju för tunna….

Jag har funderat mkt på det där med hull. Jag har ju mina ute i stor flock och då går jag inte runt och klämmer på dem varje dag. De får massor med mat av mkt god kvalite, så jag vet att de får allt de behöver och jag håller verkligen koll på om någon ser hängig ut. MEN ibland så är någon lite tunn, fast musklad, och jag vet inte varför. Den får ju samma mat som de andra och jag sitter och studerar dem mkt så jag vet att den äter och inte är mobbad eller något sådant…..men endå kan endel bli lite tunnare ibland. Kanske för att de rör sig mkt?

hur som helst så är mina djur mkt friska och jag har numera aldrig (peppar, peppar) några problem med förlossningar mm. Har inte haft någon sjuk (tex förkyld)heller på mkt länge.

Så jag funderar om det kanske inte gör något att de är lite tunna ibland, när man vet att de har allt de behöver?

Mina är inte heller så tama som säkert era är, mina är inga gose djur de är flock djur som jag tar hand om på bästa sätt, men utan att gosa så jätte mkt (det händer såklart) : )

Alltså om honan på bilden, den "tunna", är pigg, har glansig päls och pigga ögon och har okay med muskler så kanske inte det är någon fara. Om hon är lite ovan med folk så är väl inte det heller så konstigt? Mina som faktiskt är jätte tama mot mig blir otama mot främmande….sen var det väl bara annika som undrade OM den ev kunde vara dräktig, vi har väl ingen info från uppfödare om den överhuvudtaget KAN ha kommit i närheten av en hane? :  )

ojoj, nu blev det en massa snack, hoppas ni fattar hur jag menar  : )

parsley
0

Vetekli är bra för tunna marsvin som behöver lägga på hullet. Kan ges som gröt eller torrt. Marsvinen älskar det. Vetekli finns i livsmedelsaffären om man inte behöver så mycket. Annars köper man på Lantmännen /Granngården och liknande affärer som säljer foder.

ElinM
0

Kan man blanda ut vetekliet med vatten ?

[Liinda]
0

#16  Det är det som man ska göra :)

ElinM
0

Okej:)

[MatildaW]
0

Jag skulle varken kalla det där marsvinet tjock eller dräktig Räcka ut tungan dels för att jag tyckte hon var lite sisådär småtanig (jämfört med mina köttbullar Flört) och sen också brukar ju dräktiga honor vara myyyyycket tjockare och mer som ett stort päron i kroppen när dom är dräktiga va? Skrattande

paronskrutten
0

Curry var aldrig "päronformad" faktiskt..hon såg inte högdräktig ut ens förlossningsdagen :O

Helena

Annna
0

Precis, är det inte många ungar, så behöver inte magen vara något märkbart stor.
Jag vet de uppfödare/privatpersoner som haft marsvin som bara fått en unge, där man inte sätt att honan varit dräktig eller ens vetat om att hon var dräktig.

Dock har det alltid synts på mina honor att de varit dräktiga, t.o.m på den honan som bara fick 2 ungar i sin kull.

Hur stora de blir beror också väldigt mycket på honan kroppsbyggnad och på hur stora ungarna är.

Blavingen
0

Oerfaren som jag är - finns det andra tecken till dräktighet?

ElinM
1

En av mina honor syntes det inget alls att hon var dräktig, men så låg det en liten unge i buren. Det ända vi märkte var att hon var ganska slapp i kroppen :)

Tindrar
0

#23 Usch vilken söt unge! Dom ser så söta ut tsms:)