Lagom temperatur - utan drag?
Jag är lite konfunderad över hur jag ska göra. Kanske kan någon ge mig lite tips.
I vår lägenhet på översta våningen blir det ordentligt varmt - både om dagen och på natten. Det kvittar om jag öppnar balkongdörren och fönster - då går värmen bara in och det blir ännu mer olidligt.
Jag har en golvfläkt som jag funderat på att sätta vid grisarna så att de inte har det för varmt - skulle det gå bra tror ni? Men då blir det ju drag på dem - kanske är det värre än att det "bara" är varmt?
Nu säger de på väderprognosen att det kommer att bli svalare längre fram i veckan, men nästa gång värmen håller i sig - vad ska man göra då? Hur har ni löst det för att era grisar inte ska ha det för varmt men ändå inte utsätts för drag?
Tacksam för svar :)
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus

Vi hade samma problem idag, låg närmare 30 grader där buren var så jag fick ta ner dom till husets svalaste rum där temperaturen låg på 22 grader. Vet dock inte vad man ska hitta på om man inte har det alternativet.

Kylklampar invirade i handdukar brukar grisarna uppskatta att ligga på när det är varmt.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Vi drar ner persienner och sånt så att solen inte kommer igenom och så öppnar vi fönstrerna lite så att det drar in luft men så inte solen kan ligga och värma på. Och det med kylklampar i handdukar som man lägger i buren är en smart ide :) Och mycket gurka :D
Jag drar ner rullgardinen halvvägs så att solen inte ligger på i buren, sedan har jag en fläkt på (den stod på dygnet runt när jag var bortrest över helgen nu eftersom jag inte kunde justera den som jag ville då) men den är inte vänd mot buren utan bort från den - kanske mest för min skull. Och sedan har jag frysklampar i handdukar - stenar som fått ligga i frysen en stund lär också fungera bra :)
Hanna

Jag fryser petflaskor med vatten i och lägger in i deras hus. Skulle de få för sig att gnaga är det inte lika farligt som kylklamparna. De slickar också i sig kondensen utanpå och får därmed i sig mer vätska.

putt:) Väldigt intressant tråd!:) Sverige gjorde mål mot Grekland nyss xD *viktig information^^*

Jösses vad smarta lösningar alla har :) Jag kommer nog att använda mig av samtliga faktiskt..
Men när man lägger in frysa petflaskor och kalla stenar - är det ingen risk att de blir förkylda då? Eller de vet själva hur mycket kyla de klarar av kanske?
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
#8 - Jag har ju mina i handdukar eftersom kylklamparna börjar tina efter en stund och då blir det fuktigt omkring dom, själv tror jag att fukten är värre än själva kylan. Och sedan gör mina marsvin så att dom går en stund och lägger sig vid/ på kylklampen så att dom svalnar och sedan går dom bort från den en stund innan dom återvänder när dom blir varma igen.
Hanna

#8 Jag har bara haft det några dagar, har inte märkt något. Men de ligger på fleece med tidningar under så tidningarna suger upp fukten. Men har det mest när det är riktigt varmt.