Behöver passning i sommar
Vill gärna ha tips om var man hittar någon som vill ta hand om mina två marsvinskillar på semestern.
Om deras uppfödare bor i närheten så är det den första jag skulle höra med.
Annars testa att höra med några andra uppfödare i närheten. Kontakta din lokalavdelning för tips. Jag rekommenderar däremot inte att lämna in dem till djuraffär, även om flera djuraffärer tar emot inackorderingar. Dels är ofta kunskapen bristande, de har väldigt lite tid för varje djur och dessutom känns det läsigt med alla smittor som kan finnas…
DN hade förresten en artikel om detta för ett tag sedan.
Ett citat som visar rätt bra hur verkligheten ser ut är:
"Men långt ifrån alla zoobutiker tar emot smådjur. I höstas kom nya strängare regler för burstorlekar vilket har medfört att flera butiker som tidigare tog emot djur för inackordering nu säger nej."
Det är inte direkt några utopiska regler det handlar om. För två marsvin handlar det om att de tillsammans måste ha 0,3 m2. Alltså räcker en 45 x 70 cm bur för att det ska vara godkänt. Hur gjorde de förut? Tryckte in marsvinen i hamsterburar?
vart bor du?

Hur det ut i bekantskapskretsen? Finns det några barn eller ungdomar i lämplig ålder som kan passa marsvinen (under överinseende av någon vuxen)?
Håller med #3 var bor du? Och när i sommar kommer du vara iväg?
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
jag jobbar i djuraffär o vi tar emot inackorderingar i deras egna burar, bl,a för att dom ska känna sig hemma.. ang smittorna så vill vi inte gärna ha in smittor till våra djur heller så…..
men som sagt var bor du? kanske finns nån här inne som kan tänka sig..? :)
Jag kan ju säga att jag hade mina första marsvinskillar hos en zooaffär 2 ggr och varje gång kom de hem med löss efteråt… Tyvärr.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Ett tips är att kolla under Akuthem på djurtransport.ifokus
Envishet och drömmar