Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 514 ggr
MoaL
0

Ska det vara såhär när två hanar möts?

Hej allesammans!
Som nog många här vet så har jag dels lilla Plupp som jag köpte för några veckor sedan, som är cirka åtta-nio veckor gammal nu, liksom jag har snart fem-åriga gamla Arions Bus (Kola).

Jag har inte satt ihop hanarna ännu, men de har fått träffas, och stackars Bus blev livrädd för Plupp, då Plupp är så vansinnigt intensiv. Ska det vara så? Han knorrar och kurrar och visar bollarna hela tiden medan han springer runt, runt, runt Bus och buffar på stackaren, plus att han hela tiden försöker krypa in under gubben. Dessutom försökte Plupp para Bus igår! Det känns inte riktigt som att Plupp är så ödmjuk och undergiven som han borde vara…*hmm* :)

Nu undrar jag: Kan de hålla på såhär ett tag innan det lugnar ned sig, eller tror ni att Plupp är lite väl dominant? Självklart kommer jag att fortsätta låta dem träffas för att se hur detta kommer att gå, men jag har aldrig tidigare satt ihop två marsvin, så nu undrar jag vad ni tycker. Är detta normalt? :)

Tack på förhand!
Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

paronskrutten
0

Så länge dem inte bråkar så det blöder kan du låta dem hållas, om du inte märker att Bus blir jättestressad. Jag tror att det går över.

Helena

Ireth
0

Jag tycker det låter normalt:) Det där har jag hunnit se mycket av;) Det låter lite speciellt att det är den lilla som grejar med allt det, om jag har fattat det rätt? Annars tror jag det är vanligare att den äldre välkomnar den nya på detta sätt, så har det i alla fall varit hos mig :) Det ser nog värre ut än vad det är. Händer inget värre än det där (att de tex biter varandra) så låt dom vara ihop tills de lugnar ner sig med allt juckande och kurrande :) Om man bara sätter ihop dom en jätteliten stund och fortsätter så med korta stunder så verkar allt bara börja om från början varje gång.

MoaL
0

Aha, okej, tack för era svar! :)

Mvh,
Moa

FeliciaS
0

Instämmer med ovanstående. Det är också viktigt att de får vänjas på en neutral plats, där ingen av dem har revir. Gärna att de är nybadade och saker i inhägnaden rengjorda. Låt de gå där med varandra tills de har lärt känna varandra, först då tycker jag du bör sätta ihop dem i en bur.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

KAK67
0

Hej! Det låter ganska normalt tycker jag. Bara en gång har jag varit tvungen att ta bort lillkillen och det var i min första kull när han och pappan var tillsammans och killen rent fysiskt biter sig fast i pappans bak och inte släpper taget. Så länge ingen av dem skriker i vånda eller blir illa biten behöver du vara orolig. Jag har också ett litet "killdilemma". Har två killar i två burar = fyra st. De har varit ute på gräsmattan tillsammans i en stor bur och även i lekhagen i vardagsrummet (långt ifrån tjejernas goa dofter). Det har gått bra hittills men inte i söndags. De två ledarkillarna från resp bur slogs ideligen. Stora pälstussar låg på gräsmattan och i munnarna på dem. Hittade inga sår, bara någon liten rispa men jag vågade inte fortsätta ha dem ihop. Jag undrar i mitt stilla sinne varför de börjat slåss plötsligt nu. Har de varit ihop så ofta att de börjar se sig som en liten flock och skall utse en ledare eller vad är det som händer? Någon som har en idé. De bor alltså inte ihop för jämnan. Vågar jag försöka igen och hur länge vågar man låta dem hållas - vill ju inte ha någon allvarligt skadad.

MoaL
0

Måste bara säga att Plupp (ungen) fortfarande är och knorrar, buffar, nyps och "parar" stackars gamla Kola.. Hur länge håller de på såhär?

Mvh,
Moa

FeliciaS
0

#6 Han parar inte Kola utan bestiger honom vilket är ett dominansbeteende, men det vet du säkert :) Det går inte att svara på, det beror på marsvinen. Tills de har gjort upp om rang och revir.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus