Köpares önskemål
Undrar lite över hur ni som säljer marsvin bedömmer vad marsvinet passar till och inte som vuxen. Många skriver ju att marsvinet passar till tex rasutställning men är det så att ni bara säger det om dom ni nästan vet kommer placera sej hyfsat på utställningar eller bara dom inte har nått litet eller större fel?
Och när ni köper marsvin, hur mycket kräver ni att informationen ni fått om djuret ska stämma? Förväntar man sej att ett djur placerar sej bra på uställningar ifall upödaren säger att marsvinet passar/kan passa till det. Eller vet man att marsvinet ev. kanske inte gör det när den blivit stor men hoppas?
Jag tycker nämligen att det är jättesvårt att bedömma mina egna djur ibland. Fundarar på om jag har lite för höga krav eller inte.
Undrar också lite över hur folk använder ordet typad. Endel verkar använda det för att beskriva hela djuret medan andra bara för att beskriva huvudet. Vad är det korekta? Tycker det skiljer sej väldigt på folks djur som dom beskriver som bra typade också.
(kan inte komma på nån passande rubrik, så ändra om ni kommer på nått bättre)
Oh, en intressant tråd, tack. =)
För mig är det viktigt att inte lova för mycket och att vara ärlig. Det är väldigt vanligt att folk lovar stort, men det sen visar sig vara tomma ord. Sen har ju alla olika höga krav. Du kanske har höga krav vad vet jag, det har jag också, men sänk dem inte! Det lönar sig i längden.
Visst kan det kännas surt ibland när folk tackar ner till ett djur som jag varit ärlig om för att sen gå till någon annan och köpa ett sämre djur för att den uppfödaren pratat sig varm om hur bra det djuret är. Men det är mest synd om den personen som inte förstod bättre och missade chansen till ett bättre djur…
Om det är någon som inte känner mig brukar jag säga precis som det är. Berättar att jag är ärlig och har höga krav. Djuret har dessa brister bla bla bla… och dessa förtjänster bla bla bla. En uppfödare som inte kan ange brister på djuret man köper är antingen inte tillräckligt kunnig (och så är det ju för alla i början, men då bör man säga att man inte kan göra den bedömningen) eller så är personen inte ärlig.
Jag är ytterst försiktig med att säga att ett djur passar till utställning i rasklass. Det ska i så fall vara ett ungdjur som jag hunnit se lite mer hur det utvecklats och bedömer att det är certmässigt åtminstone. Däremot kan jag ibland säga att ett djur är utställningsbart och det innebär bara precis det. Det går att ställa ut marsvinen utan katastrofala resultat. Om någon frågar anger jag just det djurets fördelar och nackdelar så noga jag kan.
Det är svårt att bedöma sina egna djur, det är det. Det är lätt att bli hemmablind. Men ju mer erfarenhet man får, desto duktigare blir man på det. Måste säga också att det är svårare för dig som har en såpass ny ras där domarnas bedömningar inte är så jämna ännu.
Typ innebär väl egentligen hela kroppsformen, men det är så felanvänt och finns så olika tolkningar att det nästan inte går att använda begreppet typ längre.
Bättre att vara mer specifik. Det finns ju så många parametrar. Huvudform - både bredd mellan ögonen och bredd över nosen samt huvudets längd och profil. Öronens placering (förutom storlek). Kropp - storlek, bredd över skuldrorna, resning, långsmal eller kompakt o.s.v.

Jag är ärlig och talar alltid om vad djuret passar till eller inte. Detta är oxå en anledning till att jag ENDAST registrerar djur som jag anser vara lämpade till utställning och/eller avel. Har allför många gånger, för ett antal år sen då jag reggade alla ungar, sålt djur till djuraffären och dess nya ägare uppfattat det så att djuret är lämpligt till utställning, bara för att det är reggat…och sen blivit grymt besvikna när djuret inte placerat sej och tom blivit diskat på utställning (feltecknade dalmatiner tex)
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
#1 Ja det är nog att skinnysarna är så olika ännu och att folk har så olika åsikt om hur som ska se ut som gör det väldigt svårt. Och det med över- och underbehåring gör det ju inte lättare. Det kan ju skifta ifrån en dag till en annan på vissa djur.
Ärlig är jag alltid om djurets brister och fördelar. Men det är väldigt svårt när en köpare förlitar sej på en om det djuret dom vill köpa blir utställningsbart eller inte.
Men tycker jag fått några bra kullar nu med några riktigt fina ungar i, det gör det ju faktisk lättare att hitta bra och dåliga saker på marsvinen nu när man vet hur man vill att dom ska se ut (enligt mej då). Men lite jobbigt då jag märker att dom saker jag tycker är sämre bedömmer endel andra som bra. Och jag vill ju inte gärna skriva att saker är dåliga på mina marsvin som kanske nån annan fått bedömt av en domare som helt ok eller korekt. (kan inte nu när jag läser igenom det riktigt förstå vad detta stycke har med saken att göra men antagligen nått..haha)
#2 okej, ja det verkar ju då vara väldigt felanvänt av dom flesta. Har själv alltid försökt beskriva djuret på det sätt du beskriver.

Tryggt att läsa att ni som uppfödare är måna om att era djur hamnar rätt. Vad gällande utställningsdjuren ligger det väl självklart i ert intresse att ni går i god för att ni lämnar ett bra ämne? Bra resultat på utställningar ger ju er god reklam.
Men som köpare har man ju själv ett ansvar. Man har köpt ett lovande ämne men sen är det ju upp till köparen hur dessa ämnen utvecklas. Foder, Motion, Hantering m.m.
Vill tro att det är i dom flesta fallen är det upp till köparen att ett bra ämne verkligen når dom önskade målen gällande utställningarna.
Marsvin 4-ever
.
Jag köpte ju mitt första marsvin då jag bestämde själv vad jag ville ha å jag ville ha just en utställnings marsvin :P
Jag frågade uppfödaren vad hon trodde om honoom å hon sa att den var rätt enligt standard å kunna få kanske medel bra poäng(jag hade då 2 att välja på) Så då gick jag efter personlighet, vilken somn kunde passa bäst ihop med min kille. Vart Sebastian som han heter (ZB) så nu ska vi se hur han går på utställningen i e-tuna. Ska hämta honom imorgon ;D