Tränar du ditt marsvin med klicker?
Eftersom det blev OT snack om det i tråden Filma era marsvin så startar jag en ny istället då jag tycker klicker träning är mycket intressant.
Klistrar in några av mina inlägg hit. :)
Svar till Xtanlover:
Jag har läst på internet lite först hur man skulle börja. Sen har jag provat mig fram.
Nu har jag laddat upp två klipp på youtube. :)
http://uk.youtube.com/watch?v=6rhl0FjGKUE
http://uk.youtube.com/watch?v=xX5t2z5Th44
Men för att lära Ådi rulla bollen så började jag helt enkelt med att ta fram en boll som jag ställde framför honom (en liten boll) och så nosade han på den. Då klickade jag till med klickern och gav honom sen en mumsbit. så nudda han bollen igen, jag klickar och ger honom gottis. sen började han lite smått att slicka på bollen då klickade jag och gav honom godis.
Sen när han slickar på bollen, så rör den sig frammåt.
och så puttar han den framför sig. han e väldigt duktig. :)
Mitt nästa steg är att jag hoppas att jag kan lära honom snurra runt på komando. Men det verkar svårare en att få honom putta sin boll. :P
Klickern köpte min mamma till mig från en djuraffär, kostade c:a 30-50 det är ibland olika priser på dom, och vissa ser ju annorlunda ut också. :)
**Liinda skrev:
**
#71 Att lära dom snurra runt är inte så svårt , du tar bara nåt dom gillar tex vitkål och så håller du den framför dom och sen drar du den runt dom nära kroppen så dom följer efter och samtidigt säger runt, runt ,runt och du belönar så fort dom tagit några steg runt för att nå vitkålen och sen fortsätter du och får dom att gå tex halvt runt. När dom börjar gå runt helt efter godsaken så får du bara öva öva och öva och få dom att lyssna på att du säger runt :) Du kommer nog lyckas! :)
Stormviskaren skrev:
ja ghar klicker till hundarna. det ända jag har lärt mig är att bara klicka när de gör rätt. inte före och inte efter. och ge godisen direkt. sen att inte klicka när den inte gör något bra, så när djuret är i närheten så får man inte klicka utan att den gjort något bra.
Hmm.. synd att man inte kan flytta inläggen mellan trådarna :/
Aja nu blev det såhär.
#2 Jag har försökt att dra en godis runt dom men dom ger upp på en gång. Dom vill inte följa efter godiset :/ Latmaskar till marsvin XD
Kan även tillägga att en bläckpenna funkar super, billigt och låter inte för högt! Funkar super på kanin! :) Tänk på att ha samma bläckpenna jämt!
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

#1 Vad ska h*n göra når du klickar? *trög*
7# du klickar när djuret gör rätt. inte innan och inte efter.

#8 Det fattade jag! ;) Men alltså vad hennes marsvin ska göra..!?
jaha han ska putta på en boll alternativt hoppa upp med framtssarna på handen :P
#9 precis som #10 säger ^^,

#10 #11 Aha, då fattar jag! ;D Kan man börja med sånt när de är lite äldre eller måste man börja när de är små?
Jag tror de ska gå bra när dom e lite äldre oxå. Lär dom sig vad klick betyder så brukar de funka - för alla djur.

#13 Okej, då kanske man ska testa då!
Vad borde man börja med?
#14 Ådi är 2 år och några månader och jag har inte börjat träna honom förens nu, så jo det funkar på äldre dagar med :)
Du borde börja med att lära in vad klicket betyder först.
Alltså att du tar en godbit klickar och sen ger du godiset till marsvinet. och så håller du på så tills marsvinet kopplar ihop Klick= godis. :) sen när den förstår det så är det bara att börja öva på nåt trick. :)
jag har lärt mig att inte klicka när den inte gjort något bra. så jag hra fått lära mig att bara klicka och ge godis när djuret gör rätt. Jag och mamma gick en kurs om klickerträning. men nu var detta på hundar. så det kanske är lite anorlunda
#16 - Det är precis samma! :) Bara när den gör rätt ;)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Du ska hela tiden lära den små steg i taget. Man kan inte förvänta sig att marsvinet ex ska hämta en pinne till dig direkt.
Utan först ska du klicka när h*n nuddar den, sen när h*n tuggar lite, sen när h*n har pinnen en längre stund i munnen, sen när h*n tar några steg med pinnen. osv.
Vissa tar längre tid än andra på sig att förstå.
Jag tycker detta är mycket intressant :) Ska testa med grisarna. Ska åka till en djuraffär imorgon och kika efter aspflis, kanske finns det klickers där ^^,
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#19 Det gör det säkert. ^^,
#20 Ja, tror med det :) Men de får inte vara för dyra.
Mvh Felicia
#21 - Bläckpenna är nästan bättre, vissa klickers kan låta skadligt högt :/ Den vi har springer hundarna ifrån eftersom den låter så mkt :/
Vill man ha en klicker så är ett tips att stå och provklicka alla i djuraffären :)
Jo, min syrras hund är rädd för min klicker, men marsvinen bryr sig inte. :/ Fast hunden är ganska liten. (Dansk svensk gårdshund)
Okej… Jag får väl provklicka då ;)
Mvh Felicia
18# men då gör ju djuret rätt. :P asså jag menade ju såklart inte att djuret skulle kunna göra det på dirr :P aja missförstånd händer alla specielt när man skriver över datorn. :)
Nu blir jag sugen att träna klicker med det nya marsvinet iaf, tror mina gamlingar bara blir irriterade på mig, visserligen matvraket kanske kan övertalas hihi.
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com

#15 #16 #18 Men då kan det nog gå med min gris också, hon är 2 ½ år.. Tack för tipsen! :) Jag ska nog försöka mig på något sådant, men det får bli med en bläckpenna.. :) Ngt enkelt..? Kanske ta en godisbit (=grönsak)?
#15 Är det en golfboll du har när du filmat dem?
#26 Jag menade inte just till dej :):P Det var så många som skrev så skrev "du" till den som ska börja träna ^^
För alla är de inte självklart att man gör de stegvis :)
#28 Visst, börja med en bläckpenna du. :)
Nja det är ingen golfboll men den liknar en golfboll på utseéndet. men den är typ av gummi och väldigt lätt, väger typ ingenting :P

#30 aha, väldigt lik en golfboll iaf.. :P
#31 Jupp :)
Vilka häftiga filmer ;P
Jag satt faktiskt igår kväll och skulle lära Vincent att snurra - men han ville hellre titta närmare på damråttorna under sängen *s* Och då hade jag ingen klicker heller. Jag ska leta fram en bra penna idag och prova att klicka Greta, eller Donken för dom är sådana matvrak så det borde gå. Ev. skulle jag prova med Sune också…
Hanna
Tack!
Kul Hanna, du får meddela sen hur det gått, om det blev nån framgång. :)
Jag har tränat Calypso på att snurra några gånger och idag köpte jag en klicker för 25 kr. Man kan ställa in hur högt den ska låta, det är jättebra (marsvinen är inte rädda för det lägsta ljudet). Jag tränade 10 min med Calypso och han är jätteduktig, snurrar runt lite av sig själv redan efter första gången *stolt*
Komihåg att man inte ska träna marsvinen mer än 15 min/gång ;)
Mvh Felicia
Va kul att du hittade en klicker Felicia och att det verkar gå bra med träningen :)
Kan du visa hur din klicker ser ut?
#36 Javisst, imorgon då ;) Men jag beskriver så länge; Röd, formad som ett hundben med metallklickare i mitten, ställer in "volym" på baksidan.
Mvh Felicia
37# sån har jag med fast i blå/grön
oki :)

Jag är utbildad hundinstruktör och även utbildad i klicker så undrar ni något är det bara att fråga! Funderar faktiskt på att hålla en klickerkurs/klickerintro för andra djur, om det finns intresse? I stockholm i så fall.
Har mest klickat hundar innan men det fungerar på exakt samma sätt med marsvin. Har precis börjat klicka mitt marsvin Curry till att pussas på kommando genom att först ha mat i munnen, och klicka när han tar den därifrån, sedan så småningom övergå till att ge mat från handen när han nuddar min mun med sin och säga puss. Gulligt trick som går snabbt att lära ut!
Kan tipsa om att alltid ge matbiten där marsvinet ska vara så går det fortare. Tex om man vill att den ska rulla en boll så klickar man för det och ger sedan godisen vid bollen. Ta alltid bort bollen/saken mellan klicken och sätt tillbaka den när det är dags igen! Ge små matbitar och låt ett pass vara max tio klick långt, ta sedan en paus på några minuter och kör igen med tio klick. 3-4 sådana pass brukar vara nog, sedan börjar det snurra i huvudet!

#40 Bra tips, ska testa lite med mitt marsvin. :)
#34 - Jo, jag klickade igenom fyra av grisarna igår ^^ Hittade en biltema penna som fungerar utmärkt :P
Bäst och snabbast fattade Vincent, han lyckades putta på bollen och lära sig att hoppa upp i mitt knä på komando - det senare var nog visserligen något tillfälligt för det gick bara ett par gånger *s*
#40 - Bra tips, men jag undrar - hur kan man belöna vid bollen om man tar bort den? Eller missuppfattade jag?
Hanna
#40 Okej, så bra :) Synd att jag inte bor i Sthlm, då hade jag varit intresserad. Jag har godisbit som lockbete och visar Calypso att han ska gå runt, nu till en början. När han har snurrat ½ varv som han ska klickar jag, han stannar och får godis. Typ ;)
Mvh Felicia

#42: Förlåt, jag menade naturligtvis mellan varje pass, inte varje klick. Efter klicket belönar man vid bollen, men mellan varje pass (<10 klick) tar man bort bollen. Så att det blir en naturlig paus och man inte får en massa bra putt som man inte klickar för!
#43: Det låter bra! Tänk på att jobba stegvis i början på beteenden. Så småningom kan du jobba bort godisen genom att bara "sätta igång" honom med den och ta bort den innan han har gått hela sitt varv, så att han får gå den sista biten själv. Klicka och ge honom godisen då. På det viset jobbar man bort godisen så att man så småningom kan börja sätta ett kommando på i stället.
Nu vill jag ha tips på hur man får mitt omplaceringsmarsvin att bli mer bekväm på golvet så att jag faktiskt kan träna honom där. Han springer bara in i buren, har aldrig lärt sig att vara ute. Brukar de kunna lära sig vid 3 års ålder? Har en kompis på gång till honom men det dröjer några veckor, kanske blir det lättare då?
#44 - Okej :)
Hanna
#44 Okej :) Jag tränade honom 10 min nyligen, det gick jättebra. Han har förstått poängen och man behöver bara visa munsbiten för honom så får han den sedan också ;)
Sätt ut honom i en trevlig inhägnad (ca 3 burar stor) med massor med olika och roliga saker. Stäng buren/ta bort den så att han inte kan hoppa in dit - men ha gömställen som hus, rör m.m i inhägnaden. Lägg ut små matbitar runt om så han går och letar efter någonting så han får upptäcka och på så sätt bli säkrare. Sitt gärna med i inhägnaden och prata samt gosa med honom när han kommer fram till dig. Självklart kan de lära sig vid 3 års ålder :) Min pojk som jag tränar fyller 5 år i oktober.
Mvh Felicia

#44 Tack för råden! Jag blir så osäker på vad han säger ibland, har inte riktigt lärt mig marsvinsspråket än. Men att göra någon inhägnad låter bra, jag ska köpa kompostgaller. Han har redan en massa roliga leksaker (rör, hus) som bara väntar!
#48 Du menar vel #46? ;)
CamillaS guuud va söta filmer :D blev superinspirerad nu! :P min äldsta o näst yngsta kan redan sitt fint, snurra runt, puss o tass så d ska väl inte bli så svårt att klickerträna honom/dom :)
tack för tipset :D
#50 Tack! :)
Vad kul att andra blir inspereade av dom med. :)

#49: Herregud, jag blir helt förvirrad av alla dessa siffror :) Ja, jag menade #46.
#52 - Man kommer in i det efter ett tag ;P
Hanna
Jag klicker tränar mina hundar =) I början tyckte jag det var svårt :P Men jag fattade rätt snabbt hur man gjorde. Gick hundgymnasiet där man var tvungen att använda klicker, efter det använder jag bara klicker vid träning. Tyckte det var så roligt att jag valde att utbilda mig till klicker instruktör, dock harj ag inte fått mitt diplom än, då jag i slutet ledsnade lite och inte orkade göra mina slutdelar i utbildningen..
Har eg. bara ett hemprov, slut uppgiften och 3 st grejer hunden ska kunna att göra. Får väl sätta igång snart med dem . känner mig så lat :P Skulle eg. vara klar i augusti :P
Calypso gör framsteg hela tiden! ;) Tränade 10 min idag och han snurrar runt som en liten tok, utan att man måste visa med godbitar. Han förstår bra att klicket är som belöning :)
Mvh Felicia
#55 nu får du ju snart filma det, vill ju se era framsteg :P
Hur går det, är det nån som klickar sina marsvin?
Jag har haft lite paus själv, men tänkte börja snart igen med alla fyra. :)
Nä, jag har inte riktigt fortsatt med det - ingen av grisarna var värst intresserade. Dom kände lukten av godis, sprang mot godiset och sket fullständigt i vad jag gjorde med klickerpennan >.<
Hanna
#57 Jag har också haft uppehåll på ett bra tag känns det som… Calypso har gått ner så otroligt i vikt nu också =/ Är orolig för honom.
Mvh Felicia
#58 oki :P men hur gör du då när du klickar? har du klickat in dom ordentligt?
#59 Förstår att du är orolig, stackar Calypso :(
#60 - Jag fick inte mycket chans till det eftersom att Vincent - som var den enda som brydde sig om det - hellre ville sitta i mitt knä och pussas än att putta på en dum boll ;P
Hanna
Vad ger du för godis? Dom verkar som galna i det XD
#61 Varför inte testa annat än att putta på boll? :)
#62 Jag ger gurka, maskrosblad eller annat jag har hemma (eller snarare utanför dörren).
Mvh Felicia
#63 - Men det var det som jag började prova med ^^
Och sen har jag inte haft lust att prova mera med tanke på resultatet. Jag tror inte riktigt på det här med att dressera marsvin, även om jag ser det på youtube ;P
Hanna
#64 Haha, vadå inte "tror på"? ;) Hoppas du ändrar uppfattning efter min kommande artikel som är på gång ^^,
Mvh Felicia