Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 619 ggr
Izzzyz
0

Vad är det på ena tassen

Jag har under en period haft dåligt med tid för mina små älsklingar och inte hunnit pyssla med dom som jag brukar.
Idag klippte jag deras klor och upptäckte att min ena hane hade sådana konstiga klor på hö bakben.

Klorna var tjocka och såg konstiga ut, som om det var ngr lager på det.
Han springer som vanligt och reagerar inte då jag klippte där.

Tacksam för svar

elinpelin96
0

det kan ju vara att du kanske inte klippt dom på länge ? jag tror inte att det är något farligt .. men skulle du kunna ta en bild på det för då e det lättare att avgöra vad det e för ngt :)

elinpelin96
0

Eller så skulle det kunna vara en förhårdnad .. men somsakt bild vore bra ;)

Abico
0

Ibland kan marsvin få liksom (hur ska man beskriva det) mjukare kloyta längst ut på klorna. Detta går att skrapa bort med nageln, prova det. Men om det sitter under foten så kan det vara en förhårdnad, som enkelt går att fila bort.

Om du har möjlighet, ta en bild och lägg ut så är det enklare att gissa.

Hanna 

FeliciaS
0

Jag förstår vad du menar, Calypso (min nu 4,5-åriga kastrerade coronethane) har också så på vissa bakklor. Det har han haft hela tiden då han bott hos mig. Ingenting konstigt eller så, det är ju ungefär som "vanliga" klor, lite tjockare bara. Antar att vissa marsvin bara har så, domarna på utställningar har aldrig påpekat någonting. Vi människor har olika naglar, precis som hästar har olika hovar :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Izzzyz
0

Jag har nu testat att fila lite med en fin nagelfil och det lossade en hel del.
Ser ut som en förhårdnand eller ngt liknande, råkade dock att klippa för långt in på ena klon då jag inte kunde se pulpan.
Fick tipset att smörja med försvarets hudsalva ( den är ätbar för människor nämligen)

Detta lilla marsvin är nu överlämnat till en flicka så att han slapp vara ensam och att hennes lilla marsvin fick en kompis.

Tack alla för era svar Skrattande