Stoppa djurplågeriet!
Jag satt vid datan å kolla på en marsvinsfilm på youtube .. sedan såg jag en film och då tänkte jag att jag skulle kolla vad det var .. det visade sig vara en film om hur dom slaktar grisar i fillipinerna .. det går inte att förklara med ord för hur hemskt det var att se denna gris bli uppskuren på halsen helt levande den bara sprattlade å skrek
det var bara så HEMSKT
Jag fattar inte hur en människa skulle kunna göra så mot djur .. :( .. Jag tycker detta är absolut djurplågeri . visst vi människor behöver ju mat men endå .. DET E INTE VÄRT DET .. :(.. hur ska vi någonsin kunna stoppa detta ?
världen är helt sjuk. synd att djuren inte kan hämnas på människorna på något vis! på min skola där ja gick gymnasiet dunkade dom ihjäl griskultingarna mot golvet!!! ja gick inte upp till ladugården nå mer efter det. för ja vägrade. Oxå mkt därför ja inte äter kött!!

#1 fyy så hemskt :( asså det e såå synd djuren har ju inte en ända chans att försvara sig ju !
Det e därför vi borde stå upp och prata för dom!!! asså ärligt talat så tycker jag att dom som slaktar och sånt själv borde bli slaktade !! dom borde lära sig hur det känns!

#1 Men det kanske finns anledning till att de tog ihjäl grisarna?
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

#3 det kanske det fanns men varför väljer man då att ta ihjäl dom på det sättet ?? det e ju brutalt … varför inte bara ta en spruta ? då lider dom ju inte ..
Om man ska äta djuret kan man inte ge spruta :P
Det är inte så brutalt, förhoppningsvis gick det väldigt fort. Bättre att avliva på gården där den är trygg än att åka till vet. Även om vet kommer dit är det stressigt med nya människor, så nej, jag tycker det är helt okej att göra så, om man är snabb och lugn dvs.
Helena

#5 men när en gris ligger ner medans en männsika skär upp halsen på den satt blodet rinner ner och den ligger å skriker e inte det brutalt ?
Jag tycker att man ska klubba ihjäl djuret innan man börjar skära upp det :/ Eller sluta föda upp djur för slakt.
Hanna
#6 jag syftade inte på filmen, jag syftade på vad #1 skrev.
Helena

#6 Eh, jag tror du inte vet vad du pratar om. Men man skjuter grisarna med en bultpistol eller slaktmask, sen skär man av en pulsåder som sitter i halsen. Ska göras inom 2 minuter, gör man inte det, ja då blir det 2 års fängelse.
#4 När jag tar ihjäl smådjur brukar jag bryta nacken på dem. Antingen mot betonggolv eller vägg eller med en yxa. Snabbt och smärtfritt.
Men nu tycker jag inte vi ska sitta och prata om hur man tar ihjäl djur. För det bara blir en massa tjafs.

#9 det e väll klart jag vet det där var en film på hur dom gjorde i fillipinerna från steg 1 till 2 och dom börja med att knyta fast den i benen sedan la dom den ner och började skära! och sluta säga att jag inte vet vad jag pratar om det känns välldigt kränkande!! #7 precis det tycker jag oxå!

i fiilinpinerna*
Usch så hemskt! Det är inte bara i Filippinerna som djur ständigt plågas, det sker varje dag i hela världen. Synd bara att det inte uppmärksammas tillräckligt… Och att människorna behöver mat är ingen anledning till att döda andra djur.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag tycker att kött är gott, Felicia. Och det är skillnad på jakt och slakt. Min morfar var jägare, och jägare är otroligt måna om att djuret inte ska ha ont. Det lider inte, och känner ändå ingenting efter döden.
Helena

#12 precis så tycker jag oxå! okeej jag äter väll oxå kött
men efter att jag sett denna filmen så vill jag inte göra det längre!!! jag tänker sluta .. jag dör heldre själv en att utsätta så många djur för min skull för att jag ska få mat .. Det är liksom inte värt det .. jag tycker bara så synd om dessa djur .. dom har inte en chans att försvara sig själva .. :( …

#10 Syftade dock på Sverige :)

#15 ja då kunde du har sakt det! det känns endå kränkande att någon säger att jag inte vet vad jag pratar om!

#16 Jag trodde du pratade om Sverige, det var missförstånd, my bad :)

#18 okeej :P men jag bara undrar att bli skjuten av en bultpistol måste inte det var väääälldigt smärtsamt ? eller dör dom liksom på en gång ? så att dom inte känner något ?
En bultpistol dödar inte djuret, den förstör bara hjärnan. (Eller? Ida, du kan sånt mer än mig?)
Helena

Är det inte så att med en bultpistol så dör djuret med en gång, eftersom hjärnan får en sån smäll?

#20 vaaah förstör den hjärnan ?? guud men då e ju fortfarande djuret vid medvetande när dom skär upp den ? 
När hjärnan har förstörts är man inte vid medvetande, nej, det är ju logiskt. Men efter man har skjutit dem i huvudet blodar man ju av dem? *help me ida*
Helena

#21 jag såg på ett pogram när en häst blev skjuten av en sådan och den föll ihop på en gång så då dog väll den ? så den han ju inte reagera så den kan väll inte behövt lida ?

Bultpistol anses att bedöva djuret. Så den är bedövad när man skär av halspulsådern :)
Så jag tror att djuret inte lider när man avlivar den på rätt sätt. Sen finns det fel sätt också. Rätt sätt är följa jordbruksverkets regler… Och där står det att man ska bedöva grisen med bult/slaktmask och sedan skära av halspulsådern. Likadant med kor och hästar. Även om det innebär att man kan själv bli skadad.
När man skjuter med en bultpistol/slaktmask i hjärnan så är djuret hjärndöd. Dvs att kroppen fungerar fortfarande men hjärnan är död.
För att blodet ska rinna ut måste djuret leva.
Helena

#23 nää de e ju logiskt det vet jag ju men jag trodde bara att den liksom fick en liten smäll satt hjärnan typ bara skakades om satt grisen bara blev snurrig och då kan den ju fortfarande känna smärta

#24 djuret kan ligga och rycka lite efter smällen, men det är smärtfritt och det är inget djuren lider av=)

#25 okeei så om man e hjärndöd så e man väll typ helt ¨död¨ så då kan den väll inte känna smärta ?

#24 Det kallas för dödskramp/ryck. Vissa djur rycker mer i än andra djur, så det är lite olika.

#29 Det är hjärnan som sänder ut signaler för smärta. Om den är död kan djuret inte känna någon smärta. Så ja, den känner inget när man skär i den :)

#28 okeej det var ju iaf bra här i sverige till skillnad från i fillipinerna .. asså dom e bara AAAAH vad ska man säga ??? dom e själva hjärndöda , hur f*n ( sry svordommen ) kan man skära upp ett djur som fortfarande lever ?
jag blir gaaaaaaaaalen

#31 Men sen är Djurens rätt extrema med…
#31 Haha, det där kan jag garantera dig inte stämmer, att seriösa jägare skjuter djuren med harpuner! Dessutom är jakt något underbart, ägaren och hunden får en bra relation och tillit. Jag reagerade bara på din "vi-har-inte-rätt-att-äta-djuren-åsikt". Om vi inte hade jagat hade det blivit för mycket djur, och djurensrätt är bullshit. Dessutom var det du som började prata om kost, inte jag eller någon annan i den här tråden.
Helena

#35 duu ta och kolla djurens rätt både djurets som jagar lider och även hunden som jagar den eftersom att även den blir dödad oftast och med underbart fattar jag inte vad du menar med det ?? är det underbart att en hund blir dödad bara för att en jägare tycker det e kul att gå och döda massa djur ?

felicia snälla ta inte bort fler jag behöver veta vad alla tycker å tänker det spårar inte ur jag lovar !

#38 Nja, tror det händer inte så ofta att hundar blir skjutna. Kanske av misstag, större risk att de blir dödade när de jagar vildsvin eller björn typ.
#47 men hur ofta är det då? finns det någon statistik? nej! och dessutom, hundarna ÄLSKAR att jaga!!
Helena

#48 japp det gör dom säkert enda tills ett vildsvin tar död på dom!

#47 Fråga min hund Porre :)
Men sluta diskutera hurvida organisationer stämmer eller inte, och vad man tycker om jakt. Detta handlar om en film som Elin såg på YouTube. Alltså inte var och ens uppfattning om djurhållning i Sverige, slakt etc. Snälla håll er till ämnet så att tråden slipper låsas.
#40 Tyvärr, det har spårat ut totalt.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

jag tror säkert att hundar älskar att jaga eftersom att jag själv har en borzoi en hund som jagar vargar !

#53 förlåt men just nu känns det som att jag ska sprängas jag e knall röd i ansiktet ..

Jag vet att hundar älskar att jaga jag har ju en borzoi han älskar att jaga fåglar och sånt som springer .. han är ju liksom uppfödd för att jaga vargar .. men jag skulle aldrig kunna utsätta honom för det .. tänk om den där vargen blir föbannad å flyger på honom ? visst han e 85 cm hög och väger 50 kilo men endå ..

nu går vi tbx till trådens ämne .. nu har ni fått veta vad jag tycker och jag har även fått reda på vad ni tycker .. så det behöver inte bli bråk pga att vi alla har olika åsikter!

#63 därför att du själv säger att det är djurplågeri att låta hundar jaga? Då svarar folk på det, och varför ska du få ha kvar dina kommentarer när ingen annan får det..

asså jag klarar inte av detta jag har redan blivit kränkt så många gånger och nu känns det som att alla vill kränka mig pga att jag hatar slakt och jakt .. jag trodde att det skulle vara kul att vara på ett forum å snacka om saker .. men jag hadde visst fel .

Det är ingen som kränker dig.. Alla har olika åsikter och jag tror inte att någon här gillar djurplågare.. Men man måste ju också få tala om att det inte alltid går till så som det alltid visas på internet tex.

#64 neej det sa jag ej jag sa att det är djurplågeri när hundar som jagar blir dödade pga av det .. inte av att dom bara jagar ! jag sa inte att bara mina komentarer ska vara kvar jag tycker bara att dom onödiga kan tas bort

jaja nu slutar jag skriva i denna tråd jag tänker inte skriva i nån för när jag skriver blir det endå bara otrevligt ! Hej då! ta bort denna om du tycker den e onödig ..

Nu har Camilla ändrat lite i reglerna. Så vi får prata om djurplågeri och hur man avlivar och sånt :)
yaaaaay
Helena
#70 #71 ja, det får ni göra, bara det inte spårar ut i nåt helt annat som inte rör ämnet. ^^
Nej då, det gör vi inte :)
Helena

#59 Jag visste inte om att man jagar vargar med hund?
Hunden kommer ifrån vargen. Så vargen dödar hundar för att de inkräktar på deras revir. Men sen finns det vargar som ser hundar som lekkamrater eller flockmedlemmar :)

#74 det visste inte min mamma heller men hon läste lite om borzoier på en sida och pga doms snabbhet och storlek så jagar dom ´faktist vargar :D