Marsvin som har problem med fästingar?
Hejsan!
Nu under sommaren är det många som har sina marsvin utomhus i gräset och låter dem beta. Det är ju jättebra på alla sätt och vis, men hur påverkas marsvinen av fästingar? Vad jag har märkt under alla mina 7 marsvinsår så har inte ett enda marsvin fått fästingar någon gång. Är det så att marsvin helt enkelt inte får fästingar? Vad är era erfarenheter?
/Felicia :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

När jag var hos en kompis där vi hade marsvins"träff" så såg jag en fästing krypa på ett av hennes marsvin från höet :S. Men vi tog bort den innan den hann sätta sig på henne (marsvinet) så vet fortfarande inte vad den vart ute efter… *oviktig infoxD*
Fästingar håller sig väl inte så ofta mitt på en människas gräsmatta? De gömmer sig mest i högt gräs, har jag förstått det som… x)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jo, skuttar grisarna runt i buskar och höga växter får dom fästingar. Tuffi hade en liten en inne i ögat en gång, sjukt kul att ta bort för mig >.<
Dem sätter sig ofta i öron och mellan tårna.
Helena
Mm, i "tätare" områden sätter de sig oftast. Där de inte syns, vill säga. -.-'
Okej, för det blir väldigt svårt att hitta och ta bort fästingar på marsvin med tät och mycket päls (syftar bl.a. på mina - långhår, abby & teddy)…
#2 Men om man inte har marsvinen mitt ute på sin gräsmatta? Jag har de intill ett buskage vid en sluttning vid högt gräs, när de kan vara ute i gräset..
#3 Oj, okej =S
Mvh Felicia
#5 Där är det ju definitivt större risk :/ Men så farligt tror jag inte det är ändå… du kan ju fästingsöka dem lite då och då för säkerhets skull, kanske?
eller sätta på fästinghalsband ;)
Helena

eller flytta till övre norrland ;) = fästingfritt
Jag har aldrig fått fästingar på mina grisar, eller letat efter några heller för den delan ^^'
Men själv fick jag plocka första fästingen från min egen rygg för någon vecka sedan efter att jag spenderat dagen i trädgården och vi har inte värst högt gräs nu…
Hanna
Jag har aldrig heller varit med om fästingar på marsvinen. Däremot på kaniner, av någon anledning.
Jag har haft en färsting en gång på en rex här hemma…

#11 Vad jobbigt det måste vart och hitta fästingen, om den satt vid håret, då rexar är mycket täthåriga om jag minns rätt:)
#12 Kan säga att det är mycket svårare att hitta dem på hundarna.=P
#6 Fast faktum är ju att några av mina marsvin aldrig har fått fästingar, därav att jag skapade tråden… :)
Mvh Felicia

#13 ^^ Ja, dom har ju mycket mer päls då dom är liite störrex'D
Men tittade Trixie idag försäkerhets skull ändå…
Jag har läst nånstans (minns inte var) att kaniner och marsvin inte blir fästingangripna i samma mängder som hästar och kaniner.
Mina grisar har gått ute dygnet runt nu i ca 1 vecka och dom har inte haft en enda fästing.
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
#16 Okej, vad bra :)
Mvh Felicia