Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1435 ggr
FeliciaS
0

Marsvin som har problem med fästingar?

Hejsan!
Nu under sommaren är det många som har sina marsvin utomhus i gräset och låter dem beta. Det är ju jättebra på alla sätt och vis, men hur påverkas marsvinen av fästingar? Vad jag har märkt under alla mina 7 marsvinsår så har inte ett enda marsvin fått fästingar någon gång. Är det så att marsvin helt enkelt inte får fästingar? Vad är era erfarenheter?

/Felicia :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Tindrar
0

När jag var hos en kompis där vi hade marsvins"träff" så såg jag en fästing krypa på ett av hennes marsvin från höet :S. Men vi tog bort den innan den hann sätta sig på henne (marsvinet) så vet fortfarande inte vad den vart ute efter… *oviktig infoxD*

Creation
0

Fästingar håller sig väl inte så ofta mitt på en människas gräsmatta? De gömmer sig mest i högt gräs, har jag förstått det som… x)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

paronskrutten
0

Jo, skuttar grisarna runt i buskar och höga växter får dom fästingar. Tuffi hade en liten en inne i ögat en gång, sjukt kul att ta bort för mig >.<

Dem sätter sig ofta i öron och mellan tårna.

Helena

Creation
0

Mm, i "tätare" områden sätter de sig oftast. Där de inte syns, vill säga. -.-'

FeliciaS
0

Okej, för det blir väldigt svårt att hitta och ta bort fästingar på marsvin med tät och mycket päls (syftar bl.a. på mina - långhår, abby & teddy)…

#2 Men om man inte har marsvinen mitt ute på sin gräsmatta? Jag har de intill ett buskage vid en sluttning vid högt gräs, när de kan vara ute i gräset..

#3 Oj, okej =S

Mvh Felicia

Creation
0

#5 Där är det ju definitivt större risk :/ Men så farligt tror jag inte det är ändå… du kan ju fästingsöka dem lite då och då för säkerhets skull, kanske?

paronskrutten
0

eller sätta på fästinghalsband ;)

Helena

Arcticas
0

eller flytta till övre norrland ;) = fästingfritt

Abico
0

Jag har aldrig fått fästingar på mina grisar, eller letat efter några heller för den delan ^^'
Men själv fick jag plocka första fästingen från min egen rygg för någon vecka sedan efter att jag spenderat dagen i trädgården och vi har inte värst högt gräs nu…

Hanna 

idipidi
0

Jag har aldrig heller varit med om fästingar på marsvinen. Däremot på kaniner, av någon anledning.

[starlights]
0

Jag har haft en färsting en gång på en rex här hemma…

Tindrar
0

#11 Vad jobbigt det måste vart och hitta fästingen, om den satt vid håret, då rexar är mycket täthåriga om jag minns rätt:)

[starlights]
0

#12 Kan säga att det är mycket svårare att hitta dem på hundarna.=P

FeliciaS
0

#6 Fast faktum är ju att några av mina marsvin aldrig har fått fästingar, därav att jag skapade tråden… :)

Mvh Felicia

Tindrar
0

#13 ^^ Ja, dom har ju mycket mer päls då dom är liite störrex'D
Men tittade Trixie idag försäkerhets skull ändå…

MikaTela
0

Jag har läst nånstans (minns inte var) att kaniner och marsvin inte blir fästingangripna i samma mängder som hästar och kaniner.

Mina grisar har gått ute dygnet runt nu i ca 1 vecka och dom har inte haft en enda fästing.

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

FeliciaS
0

#16 Okej, vad bra :)

Mvh Felicia