Fortfarande zobel?
Oh, vad spännande!
Men jag vet inte riktigt vad jag ska säga faktiskt… Det lutar åt att jag tror att den ena är choklad, men jag är inte alls säker. Skulle vilja avvakta lite mer.
Hur gamla är de nu? Skiljde de sig åt i färg vid födseln också?
Ingen aning, men hjälp så fina och häftiga färger!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
De är ju väldigt lika i färgerna som små. Intressant som sagt! "chokladen" ser nästan ljusare ut nu än då? Medan den andra mörknat?
Det är så olika hur mycket zoblar mörknar och hur fort. Tycker dock att man helt klart borde se åt vilket håller det drar när de är 2-3 månader eller så.
Jag vet inte alls hur mycket Monkan kollar sin mail, men det vore intressant att höra vad hon tror. Kanske kan testa att maila?
Oerhört intressant också detta med hårlagen, att de blir så olika trots att båda är lakeland. Det måste ju nästan vara någon gen till som är med och spökar. Då kan ju undra på vilket sätt den genen påverkar behåringen hos skinnys också…
Ja "chokladen" har ljusnat något och blivit brunare i färgen. Och zobeln har fått en mörkare färg i samband med pälsbytet.
Ja jag tror iaf att behåringen på något sätt är ärftlig, alltså hur dom blir behårade och vart. Man kan ju se på endel strävhåriga lakelands när dom byter päls att dom inte gör det på ställena där skinnysar är behårade. Medan släthåriga lakelands inte byter päls alls, eller inte så synligt på samma sätt iaf. Däremot har jag inte haft några släthåriga skinnysar.
Det där med släthåriga lakelands spräcker ju också tanken med att man kan para en bärare med en bärare eller vanligt marsvin, och sen sålla ut dom vanliga marsvinen ur kullen genom att dom skulle bli släthåriga och inte byta päls. Tyvärr är det ju fortfarande många som tror på det.
Måste faktiskt fråga vem Monkan är? Jag måste erkänna att jag inte har så bra koll på namn/smeknamn hos marsvinsmänninskorna… Men hon tycker inte att det är konstigt ifall jag bara mailar henne bilder och frågar vad hon tror om färgerna då? =)
Det stämmer ju helt det du säger om att det inte är så enkelt som vi trodde först, att man kan peka ut bärarna i kullen även när man parar två lakeland. Men även om det är långt ifrån hundraprocentigt så är det ju fortfarande enklare än med alla de fullständigt recessiva anlag som finns. man får ju en ledtråd i alla fall. :)
Sorry! Monkan= Monica Willnerth, Milky Way's uppf. och det är inte minsta konstigt om du mailar med en färgfråga till henne. :)