Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1567 ggr
IreneM
0

Lilla griseknoen!

För 2,5 månad sedan upptäckte vi att vår lilla Teddy Kotten var irriterad i ena ögat. Vi åkte in till veterinären och fick salva med atibiotika. Vi behandlade henne och ögat blev bättre. Men jag kännde på mig att något var fel. Vi kollade henne noga. Mycket riktigt. Helt plöttsligt tappade hon aptiten. Jag fick panik! KOLIK! Vi åkte direkt tillbaka till veterinären. Kotten fick dropp och kolikbehandling. I tre dagar turades jag och min dotter om att mata med Critical Care varannan timme dygnet runt. JAg var så trött att jag inte kunde prata med folk. Sakta blev Kotten bättre. Men den där magkänslan fanns kvar. vi stödmatade kotten 2 ggr dagligen i några veckor. Vi gav extra c-vitamin och vägde henne morgon och kväll. Trotts detta slutade hon att äta igen. Vi åkte in akut till veterinären igen. Jag förstod att det var något allvarligt fel. Veterinären tog röntgen på hela kroppen och undersökte tänderna. Det enda vi kunde se var att Kotten hade gaset i magen. Vi misstänkte även att det var något fel på tänderna, men veterinären hittade som sagt ingenting. Vi fick smärtstillande, kolikbehandling och nya droppar till ögonen. Under den här tiden har vi matat Kotten 3.6 gånger varje dag. Vägt hö och kontrollerat att hon ätit grönsaker. Vi har fortsatt att väga henne morgon och kväll. Varje gång hon visat minsta tecken på viktnedgång har vi intensifierat matandet. KOtten blev bättre. Men känslan fanns där fortfarande. I söndags började Kotten äta bra för första gången på 2,5 månad. Vi var överlyckliga. På måndag tappade hon aptiten igen. Jag slets mellan hopp och förtvivlan. Nästan allt hopp var ute nu. Hur mycket mer skulle jag låta henne lida? På tisdag slutade hon att äta själv helt. Jag ringde till veterinären och bokade en ny tid. Vi skulle få komma på torsdag morgon. Bara att stödmata var annan timme igen. När jag tog upp henne för att som vanligt ge henne Critical Care upptäckte jag en jätteböld under hakan. Fram med transporten och iväg akut till veterinären. Den mycket kunniga veterinären på Roslagstull förklarade vad som skulle göras. Hon sa att man måste ta bort all angripen vävnad och lämna såret öppet. Det ska rengöras 2 ggr varje dag i ca 3 veckor. Hon sa att om ni inte vill det förstår jag. Jag sa att om hon tror att Kotten kan bli helt återställd vill jag försöka. Men jag vill absolut inte förlänga hennes lidande. Veterinären sa att vi skulle ta en röntgenbild och se hur det ser ut. Efter röntgen skulle hon kunna lämna besked om det var ide eller inte att låta Kotten gå igenom operationen. Vi väntade och väntade. Äntligen kom veterinären. Hon sa att det är väldigt illa men att om vi kännde att vi orkade med vården efter operationen ville hon försöka. Det fanns en chans att kotten kan bli helt återställd. Vi svarade att vi gör vad som krävs. Rädda vår lilla Kotte! Vi lämnade kvar  kotten där på kvällen. Det var både hemskt och undrabart. Det hemska var såklart oron. Det underbara var att vi äntligen hade en diagnos.  Det fanns en chans att Kotten skulle klara sig. Kotten skulle få dropp och stödmatas innan operationen. Det skulle öka hennes chanser. Hon skulle opereras tidigt på morgonen dagen efter. Vi hade sagt till veterinären att om hon hittar något som betyder att Kotten inte kommer att återhämta sig vill vi inte att hon ska få vakna ur narkosen. Veterinären skulle ringa oss om så var fallet. Onsdag morgon kom. Jag väntade och väntade. Ju längre tiden gick ju gladare blev jag.  Samtidigt blev oron nnästan outhärdlig. Jag sa till min dotter att -Näe nu ringer vi och frågar. Då ringde telefonen. Veterinären sa att allt hade gått bra. Man hade fått bort allt av bölden och kotten hade precis vaknat ur narkosen. Veterinären ville att hon skulle stanna ytterligare en natt. På torsdagen kom vi båda, mycket ivriga till veterinären. Det var en mycket tagen Kotte som fick följa med oss. Vi fick 5 olika mediciner samt salva som ska läggas i såret 2 ggr/dag efter att såret rengjorts. Vi har fortsatt att stödmata henne 4 ggr/dag  och har bytt wet bed i hennes bur 2 ggr/dag. Sakt men säkert har Kotten blivit starkare. I dag har hon ätit helt själv hela dagen. Hon har börjat öka i vikt. Och jag bara gråter och gråter.

Emma-U
0

Det är vad jag kallar att kämpa! Både ni och lille Kotten.

Jag håller alla tummar och tår jag har för att det ska fortsätta gå i rätt riktning - mot viktökning och läkning.

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Creation
0

Åh, så skönt att det blev bättre till slut! Det är så outhärdligt och hemskt när man ser sina älsklingar lida på något sätt. :( Sen väntan… vilken rädsla du måste ha känt, man vet ju inte vad som kan hända ens sötnos. Och så länge också! Tur att det gick bra, äntligen kan ni andas ut. Slut på lidande och oro.

Trevligt att få höra ett lyckligt (förhoppningsvis) slut på den först olyckliga historien. Det kan höja hoppet för en, om man själv genomgår något liknande. Tyvärr hör man ju så många olyckliga slut nuförtiden… jag är verkligen glad att det gått bra hittills! Nu får vi hoppas på vidare förbättring och det tror jag verkligen att det kommer bli. ^^

Jag beundrar att du hållit hoppet uppe och kämpat så länge! Fast vad gör man inte för att få sina älskade grisar att må bättre?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

dib_skinny
0

Wow, ni är så stolta marsvinsägare, ni gav inte upp! jag håller tummar att allt fortsätter vara bra!

tantnett
0

Vill tro att det värsta är över nu.

Håller tummarna att allt går väl.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

IreneM
0

Tack alla!

Ja, lilla Kotteknoen! JAg trodde aldrig jag skulle få hålla henne och gosa igen. Med lättnad och glädje kommer också den stora tröttheten.  JAg är så trött nu så jag knappt kan prata rent. För trött för att somna. Men vad gör det? Bara Kotten blir frisk
 igen blir jag glad! Dåär det värt allt vi gått igenom. Gråter Nu börjar jag att gråta igen….

CamillaS
0

Aww.. hoppas verkligen att det blir ett lyckligt slut på din historia, så som ni har kämpat med henne..

shintaida
0

#0 IreneM

Jag sitter också och gråter, nu när jag läst!!!

Vad ni kämpar! Blir så glad över att man VILL kämpa fast det är ett litet djur. Många gör ju inte så, bara för att de är smådjur.

Jag håller tummarna för er alla!

Håll ut!

Kram // Shintaida

Thea-Cazzy
0

Keep Going!!!! Bra kämpat! Hoppas att det fortsätter gå bra! :D

Blondi3
0

Hoppas det fortsätter att gå bra. Tänker på er!

IreneM
0

Tack! Skrattande

I dag väger hon 880 på morgonen. Hon äter bra. Vi har slutat med smärtstillande medicin. Hoppas hon klarar sig utan. Vad skönt att det är söndag så vi kan pyssla med henne hela dagen.Jag är ledig i morgon också och då ska Kotten på återbesök. Lite läskigt tycker jag. Men såret ser jätefint ut. Det var lite jobbigt för min dotter bara. Hon rengjorde och jag höll Kotten. Min dotter blev illamående och yr och fick lägga sig på golvet en stund.
Efter en smörgås och ett glas juice mådde hon bra igen. Det blev lite för mycket för henne tror jag.

Currymarsvin
0

Vad underbart att höra om djurägare som verkligen gör allt för sin lilla. Jag grät också när jag läste om Kotten. Hon har verkligen världens bästa familj och jag hoppas och tror att hon kommer att bli helt återställd.

Tänk om alla djurägare var som du!

FeliciaS
0

Åh vilken lyckosam men ledsam historia! Jag håller tummarna för Kotten :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

IreneM
0

Tack för alla uppmuntrande ord! Jag behöver verkligen höra dom. Vi kom precis hem från återbesöket hos veterinären. Dom tvättade såret och undersökte henne noga. Allt såg jättebra ut. Kotten var så snäll och duktig när veterinären undersökte henne. Jag var så orolig inför veterinärbesöket att jag knapps sov en blund på hela natten. Men tack och lov! Allt gick jättebra!

Creation
0

Åh, så skönt! Nu kan du äntligen andas ut.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[findusen]
0

vad skönt o höra! min ena kille gick igenom ungefär d samma i julas, men han mår prima nu. han fick dock dra ut en tand så den e han utan nu! blev så orolig nä'r ja kom ti den biten i din text där vetrinären undrade om att ifall ni skulle orka fortsätta…… som tur e gjorde ni ju d :)

måste bara fråga, e marsvinet försäkrat? mitt va inte det när allt detta skulle betalas, men nu e dom d, allihopa!

IreneM
0

Alla mina marsvin är försäkrade, tack och lov! Bara den här räkningen med operationen  gick på 5600 kr! Jag betalade 1200. Det var bara en av flera räkninger så jag har tjänat in min premie flera år framåt!  Det är lite pyssel. Kottens sår ska tvättas morgon och kväll. Jag räknar med att det kommer att ta tre veckor innan det har läkt. Bölden var väldigt nära tandroten på en tand. Veterinären sa att tanden inte var skadad så Kotten har kvar den. Men man ser att hon har ont och svårt att tugga. Hon går fortfarande på smärtstillande. Det är lite läskigt eftersom att det är jobbigt för njurarna.  Men veterinären sa att Kotten ska inte ha ont. Man måse prioritera det. Annars slutar hon att äta.  Vi ska ge henne smärtstillande i morgon också och sen ska vi prova igen och se om hon klarar sig utan. Slutar hon att äta är det bara att ge smärtstillande igen några dagar.

[findusen]
0

ojojoj d va ju tur du hade henne försäkrad! jo ja höll på hur länge som helst me stödmatning o medicinering osv…. men sen e han oxå kelnare än någonsin nu =) får hon baytril el liknande oxå el? va e d för smärtstillande?
skönt att hon mår bättre iaf… hoppas hon kan äta utan smärtstillande nu oxå bara…….. min phille va väldigt mkt lös i magen, hon har inte varit d?

IreneM
0

Hon ska äta baytril i 10 dagar. Hon får också metacam som är smärtstillande. Hon är lite lös i magen men verkar klara det bra. Hon var jättepigg i morse!  Kotten har också blivit jättegosig. Glad

Hur länge efter operationen höll ni på och tvätta såret? När ungefär slutade ni att stödmata?