Berättelsen om Isildur
Tänkte här skriva min syn på satängavel och berätta om mina egna erfarenheter. Det har gått ett par år sen det här hände men jag gråter fortfarande när jag läser artikeln. Det gör så fruktansvärt ont att minnas hur min älskade lilla pojke led. Den här artikeln har varit publicerad i marsvinsmagasinet och meningen är inte att på något sätt döma någon. Men jag hoppas att artikeln kan få någon att ändra sig angående den här typen av avel.
Här kommer artikeln!
När vi köpte vårt tredje marsvin Mary bestämde vi oss för att låna en hane och låta henne få bebisar. Jag ville bara vara med om det en gång och tänkte behålla alla bebisar. Vi satte ut en annons och fick svar från flera marsvinsägare att dom hade marsvinshannar att låna ut. Jag bestämde mig för en chocolate satin. Han var helt underbar. När vi hämtade honom sa uppfödaren att han ätit lite dåligt och gått ner i vikt senaste tiden. Hon trodde att han kunde ha problem med tänderna eftersom att det enligt henne var vanligt hos satänger. Jag visste då ingenting om satänger och trodde att det var så. Jag hade ju hoppats på att det skulle bli bättre men det blev bara värre med tiden. Tillslut fick vi åka in akut till veterinären. Där fick han smärtdämpande medicin och något som skulle öka aptiten. Jag fick med mig en påse med Critical Care något som han sen levde på under resten av sitt liv. Vi fick en tid att komma tillbaka för att söva honom så att man skulle kunna se vad som var problemet med hans tänder. Men den undersökningen visade ingenting. Man hade även tittat i svalget men inte hittat något fel. Jag tänkte att han kanske hade slagit sig på något sätt och hade fått en spricka i käken så det gjorde ont när han tuggade. En spricka kan vara liten men göra väldigt ont. Jag blev i det närmaste fanatisk i min skötsel av honom. Jag gick upp en halvtimme tidigare än vanligt varje morgon och hade honom i min säng och matade honom med en sked. Och han blev bättre! Uppfödaren var mycket hjälpsam och betalade alla veterinär kostnader och när jag sa att jag aldrig kommer att kunna lämna tillbaka honom nu fick jag honom med stamtavla och allt. Som jag kämpade! Men tyvärr räckte det inte. Efter att vi förstått att det inte skulle bli några bebisar började jag ana att det var något annat som var problemet. Jag skickade ett mail till en person som är mycket kunnig vad gäller marsvins sjukdomar. Jag frågade varför han inte åt hö. Han var 4 år och jag trodde att han hade många år kvar. Svaret jag fick av henne var att 4 år är mycket gammalt för satänger. Hon berättade om den här sjukdomen och att det drabbar satänger. Hon beskrev symptomen och då föll alla bitar på platts. Hängande huvud, svårt att tugga, hoppande gång osv. Då försvann allt hopp. Jag tänkte på hur jag tvingat honom att gå igenom alla undersökningar hos veterinären när det inte fanns något att göra. Han var så kelig och lugn för att han hade ont. Anledningen att han inte satt stilla när veterinären ville titta på hans tänder var att han hade en otrolig smärta. Jag ringde direkt till veterinären och bokade en tid för röntgen och eventuell avlivning. Jag visste ju att det var slut men klarade inte av att avliva honom utan att ha svart på vitt. Röntgenbilderna visade mycket riktigt förändringar på skelettet både på höftleder och käkar. Han fick först lugnande och sen sprutan. Han drog sitt sista andetag i mitt knä sen dog han. Jag trodde jag skulle dö också. Smärtan var outhärdlig. Min älskade lilla pojke var borta. (gråter) I dag 6 månader senare har jag fortfarande inte orkat skicka in papperen till försäkringsbolaget. Jag kan inte förstå hur ett land som Sverige med de djurskyddslagar vi har kan tillåta sådan avel. Detta är ju ingen hemlighet direkt. Alla som jag kommit i kontakt med efter detta även "min" uppfödare säger jamen han var ju 4 år det är väldigt gammal för en satin. Jag tycker att man skall avla på friska djur med bra psyke som lever länge. Denna utseendefixering som finns i vårt samhälle i dag borde begränsas till oss människor. Inte utsätta oskyldiga djur för fruktansvärda plågor bara för att dom ska se ut på ett visst sätt. Om jag kan på något sätt medverka till att satinavel förbjuds kommer jag att göra allt som står i min makt. Trotts att jag vet att många människor kommer att bli arga på mig. Kanske tom människor som jag tycker om. Hoppas att dom är djurvänner och förstår att detta inte är personligt. Jag är ju också bara en djurvän.
Irene Mikrut
Har du yterligare några erfarenheter av satin och satinavel, eller är det bara denna satin?
Vilken ledsam historia! Men vilken underbar marsvinsvän du måste varit, bättre kunde du ju inte gjort :) Jag håller med dig, det är fruktansvärt…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
# Tack! Det värmer att höra 
När jag fick Isildur hade jag ingen enfarenhet alls.Jag visste inte om att det fanns något som hette satängsjukan.
Efter min erfarenhet med Isildur har jag sökt massor med information och fått med erfarenheter från hela världen. I stora drag säger alla det samma. Att eftersom att sjukdomen inte går att bota är man ganska säker på att den är genetisk (man tror att sjukdomen är bunden till smma gen som ger den vackra pälsen). Man kan bevisa detta men kostnaden för att göra en genetisk test och få fram detta är så stor att ingen vill ta på sig den.
Här kommer en intressant länk som en av mina vänner i England skickat mig.
#4 Eftersom det är väldigt många oklarheter kring OD, så tycker jag att man inte bör dra allt för snabba slutsatser om vad själva orsaken är, vilket många tyvärr gör.
Som jag skrev i inledningen är detta inte ett påhopp på någon. Det är min syn på det hela och min åsikt. Jag baserar min åsikt på flera års studier i hela välsden som jag tagit del av. Jag har även vänner med liknande upplevelser. Jag tycker inte att mina slutsatser är förhastade. Men du har ju själklart rätt till din åsikt precis som jag. Varför startar inte ni som är för satängavel en egen tråd om era positiva erfarenheter? Det skulle vara givande att ta del av.
#6 Var förutom i finland, england och tyskland har man gjort undersökningar?
Varför ska man starta en positiv satinavel tråd?=S Finns väl inte något större behov av det än att starta liknande trådar om alla andra raser?
Vill du veta hur det varit med de satiner jag haft i min avel är du välkommen att maila/pm:a mig. Än så länge har jag i alla fall inte upplevet dem som osunda eller att de skulle ha andra problem som inte icke satiner skulle kunna få.
Men sen har jag ju också satingolden, vilket är en av de satinvarianter där man arbetat mycket med att få fram friska och sunda djur, det finns även en väldigt bred avlesbas hos dem.
(Sen heter det satinavel och inte satängavel…;))
Har du läst tråden jag skickade? Räcker det inte med att man gjort studier i tre olika länder och kommit fram till i stort sätt samma sak, tycker du?
Ja, du har kanske rätt? Varför starta en positiv satängaveltråd? Är alla satänger drabbade finns det ju intget att diskutera?
Du är lika övertygad i dina åsikter om satänger som jag är. Jag respekterar det. Jag vill gärna få dig att ändra uppfattning och antar utt du vill samma med mig. Men om du vill det får du komma med fakta och övertygande argument. Att påpeka andras "stavfel" är kanske inte bästa sättet att övertyga någon om att du har rätt. Särdkilt inte sen du inte har sett över din egen stavning
.
#8 Jag har oerhört svårt för att ta dig på allvar när du beter dig som du gör nu, tyvärr.
Därför känner jag också att jag inte vill ta denna diskutionen längre med dig heller. Använd iställt sökfunktionen så får du nog upp 2-3 trådar om Osteodystrofi.
Satäng är ju ett tyg. Använder man verkligen ordet satäng istället för satin när man pratar om marsvinsraser? Har nämligen aldrig hört eller läst det förut.
Måste alltid alla trådar som har med OD att göra spåra ur..alla har ju sina åsikter och ingen vill ju vika sig så vad är det att disskutera.

**Nej det gör man inte, det heter satin och ingenting annat.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#12 Okej, det var därför jag inte fattade riktigt vad det handlade om i början ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#9 Jag beter mig? Jag tycker att det är du som beter dig illa. JAg skriver och delar med mig om mina erfarenheter. JAg vill att detta ska vara en saklig tråd där det kommer fram viktig information. Att anmärka på någons stavning är inte sakligt och inte relevant i en diskusion.
Det är ju konstigt tycker jag att alla som är för satängavel aldrig har något intressant eller sakligt att komma med. Men har man inte det så återstår väl kanske inget annat än att kasta ur sig ovesäntligheter.
Satin heter satäng på svenska. Lägger man in satin i ett rättstavningprogram på svenska så rättar programmet det ordet. men det är ovesäntligt tycker jag. Jag skulle inte ha svårt att förstå att det handlade om marsvin och inte tyg om någon annan skrev så.
Jag tycker att detta är påhopp på min person. Men tydligen är det ok att bete sig såhär detta forum I alla fall för vissa. Mina inlägg blir ju däremot cencurerade så jag antar att mina åsikter och inlägg inte är av intresse för de flesta här.
Tråkigt. Jag hade sett fram emot en intressant diskussion där både jag och andra kunnat lära sig något. Men jag är som sagt tydligen inte välkommen här, så jag tackar för mig i det här forumet. Tack alla ni som har stöttat mig med vänliga ord! Jag behövde verkligen dom. Hejdå!
#14 Jag tycker faktiskt att det är väsentligt vad man använder för "rasnamn". Texten blir tyvärr väldigt svårläslig när det flera gånger dyker upp en "ras" jag inte känner till. Och jag tycker inte att det har nån betydelse om man kan klura ut vad det egentligen ska stå eller inte. Jag tycker att om man vill göra sej förstådd av så många som möjligt bör man ju använda orden rätt.
Man kan inte översätta ett namn på en ras hur man vill. Då skulle man t.ex. kunna skriva mager iställer för skinny.

**Det spelar faktiskt inte någon roll vad ditt rättstavningsprogram säger.
Rasen heter satin och inte satäng eller vad ditt rättstavningsprogram än säger.
Varför inte bara acceptera det?
Tror du att ditt rättstavningsprogram har rätt och vi här fel eller vad är det frågan om?
Sen måste jag säga att detta som du kallar "orelevanta stavfel" faktiskt bara handlat om en påpekning och det av ett fullständigt felaktigt namn på rasen som disskuteras.
Det är faktiskt folk som inte riktigt fattat vad du pratar om när du skriver satäng.
**Precis!:-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Ge er..Hon berättade om sitt marsvin som fick OD och hennes åsikter runt det och hur det gick till när han blev sjuk. Ingen kan säga att hon har fel om det för det var hennes marsvin och hon som gick igenom det med honom. Så det är klart hon får ha sina åsikter om OD precis som ni får ha era, men man kan inte tvinga på någon annan sin åsikt.