Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1114 ggr
Rafflan
0

Sammanföring av 2 marsvin!

Idag fick jag hem Sebastian.

Jag släppte ihop Winni (3 år) å Sebastian (3 mån å 2 veckor) på neutral mark, allt verkade gå bra, dom "pratade" lite lugnt med varndra osv. Jag provade sätta dom i en ny bur för båda. Men Winni jagar Sebbe å Sebbe bara spinger å piper. Tror att Winne "nöp" lilla Sebbe :(

Nu är dom i en hage av kompost galler å allt verkar lugnt igen :/

Hur mkt är normalt?
När går det för långt så jag bör sära på dom? 

Problen verkar uppstå på "trång yta" hur löser jag det?

paronskrutten
0

Låt dem hållas om dem inte blir väldigt stressade eller det blir blodigt. Annars kommer dem aldrig hålla sams om de inte får bråka klart först.

Helena

Rafflan
0

okey :(
sätter ihop dom igen i buren då. Allt e ju lugnt nå å då har jag dom bara i galler överdelen.

paronskrutten
0

Lycka till :)

Helena

Rafflan
0

Sån tur att Sebbe är ung å snabb, han hoppar över Winni när Winni jagar honom :D

När kan man vara säker på att man vågar lämna dom ensama ihop?

elinpelin96
0

#4 det kanske du ska göra nu så dom får göra upp om rangen nu så slipper dom bråka i all evighet liksom :) det kommer nog gå bra ;) Lycka till

Rafflan
0

#5 okey. Tack ;)

Ja just nu Sitter Sebbe på huset å Winni i andra änden av buren :/

paronskrutten
0

Jag skulle sitta och hålla ett öga på dem e :)tt tag, men jag tror det går bra :)

Helena

Rafflan
0

Nu har dom settat ihop i ca 4 h utan något allvarligt bråk. Lite små gnabb å pip lite då å då. Om ca 1 h ska jag på fest (en kompis fyller) vågar jag lämna dom ensama tillsammans då efter 4 h utan allvarlgit bråk eller bör jag sära på dom medans jag e borta?

Rafflan
0

putt

någon som vet?

Abico
0

Jag skulle nog ta isär dom medan jag är borta. Mina killar rök ju ihop igen efter att ha gått ihop ett par timmar.

Hanna 

FeliciaS
0

Det är naturligt beteende, varför skulle två marsvin som inte känner varann funka perfekt tillsammans redan första dagen? Jag hade låtit de gå i inhägnaden nybadade tillsammans ända tills de har lärt känna varann mer, dvs. 1-2 dagar. Sedan kan du sätta ihop dem i en stor bur med minst 2 hus. Att de jagar varann är ingenting farligt, men slagsmål däremot bör undvikas (att marsvinen skadas). Men det är naturligt beteende och det verkar bara som om Winni vill sätta Sebastian på plats och visa att han bestämmer. Låt de hållas, det kommer troligtvis gå över när de känner varann och har gjort upp om rangen. Tro inte att de blir bästa kompisar över en dag ;) Låt det ta sin lilla tid och försök inte få dem att acceptera varann mer genom att sätta de nära varann eller likn. Lycka till! ;)

#4 Ensamma kan du lämna de kortare stunder, de behöver ju ändå vänja sig vid varandra.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Rafflan
0

#10+11 Dom fick vara ensama över kvällen ihop i buren. Dom har inte gjort annat än att jaga varandra hittintills. Provade även att ha dom ihop på natten (jag sover ju i samma rum så hör ju om det blir rejält bråk). kl 6.00 vaknade jag av vana å då hörde jag att Winni fortfarande jagade Sebbe. Så jag särade på dom en stund så Sebbe fick äta å sova lite i lugn å ro ;)

Men hur lång tid kan det ta innan Winni slutar jaga Sebbe?

elinpelin96
0

Asså det kan väll ta sin tid , han kommer nog jaga honom tills sebbe förstår att det är winni som bestämmer! lycka till :)

Rafflan
0

#13 men finns det risk för ett rejält slagsmål även fast inget hänt ännu?

elinpelin96
0

#14 jaa det finns det ju men så länge inte det blir blodigt så går det ju bra att ha dom tillsammans .. :)

Blondi3
0

mina pojkar bråka med en hel del i början .. blev riktigt orolig i mellan åt men det löste det på egen hand :) hoppas det går bra med dina grisar :D

Rafflan
0

#15 mm tänker låta dom bo ihop på dagarna å beroende på hur mycket Winni jagar Sebbe så får vi se hur jag gör på nätterna ;)

elinpelin96
0

#17 jaa det tycker jag låter bra :)

Rafflan
0

#16 tack ^^

FeliciaS
0

#12 Det går inte att säga, olika marsvin tar olika lång tid på sig. Det finns ju risk för tjafs och småbråk med jämna mellanrum senare, om dominans.

Mvh Felicia

[findusen]
0

mina marsvin funkade ihop tills lillkillen ble 6 månader. dom har trotsåldrar osv o tar man sig bara igenom dom brukar d lugna sig sen :) d e lugnt nu, men nu e minstingen 6 månader o störig han oxå..men d går förhoppningsvis över ;) d beror ju väldigt mkt på individerna oxå..

Mossedal
0

Givetvis ska ju inga djur utsättas för onödig stress etc och risk för ALLVARLIGA slagsmål/skador… men jag blir fundersam då jag läser om (på flera trådar så det är inte bara denna) att marsvin delas på - sätts ihop - delas på - sätts ihop osv för att någon ska vila eller inte bråka osv.

Men kanske vi människor förlänger "strulet" om vi gör på detta vis? Observera att jag inte vet säkert om det ena sättet är bättre än det andra - jag funderar bara. Flockdjur har ju en tendens att vilja göra upp "klart", och så att säga får börja om från början då de träffas igen. Ett djur som ska visa underkastelse och jagas ska ju jagas till någon tröttnar och visar underkastelse. Om vi då särar på djuren så får de ju börja om när de vilat.

När jag släppt in bäbiskillar till våra andra hannar har jag - håll i hatten nu alla som är så jätteseriösa och tvättar marsvinen/sätter ihop på neutral mark osv - sätter jag in otvättad bäbis i hanburen (ej neutral mark). Så ragerar hannarna som de normala flockdjur med sunt beteende som de är…. de hälsar, piper och jagar runt. Yngst/svagast ger sig och så fortsätter livet sin gilla gång ;-)
Vi har gjort på detta sätt med flera kullar utan problem… i varje bur finns en ledarhanne (mycket ranghög), någon/några i medelrang och någon/några med låg rang. Vi har (peppar peppar) inte haft NÅGRA SOM HELST SKADOR.

Visst - jag skulle inte sätta ihop flera jämnåriga vuxna avelshannar i samma bur - för det är inte heller naturligt! Men sunda djur ska kunna umgås och göra upp själva om förutsättningarna är de rätta (inte alltför små ytor, inte alltför jämna i rang).

Så mitt råd kan inte bli annat än att ha is i magen ;-)))

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

FeliciaS
0

Mina 2 hanar fungerade tillsammans hela deras korta liv, dvs. 4 år. Lite småtjafs emellanåt men inget direkt allvarligt.

Mvh Felicia

[findusen]
0

#22 håller med dig. bättre o sätta ihop dom o gå ut ur rummet (nät man sett att d inte blir blodbad direkt) d blir bara värre för en sj o stå o titta på……..

Rafflan
0

Kan nu medela att dom just nu står inne i syrrans rum (min kompis som bor här är allergisk mot marsvin) å enligt henne ska dom bara har jagat varandra en gång igår så vitt hon hade hört. Så dom verkar funka bra ihop nu ;D

Så fort jag är helt hundra på att dom funkar bra ska Sebbe få träffa kaninen oxå ;)

Kan även tillägga att dom bor ihop hela dagarna å båda sover om nätterna ;)

Dock inte tillsammans :P

FeliciaS
0

#25 Så bra ;) Tänk på att Sebastian inte är lika van vid kaniner som Winni, så när de träffas måste det vara under ett vakande öga ^^,

Mvh Felicia

Rafflan
0

#26 Jepp, Sebbe ska ha ett hus att gömma sig i om han tycker kaninen är läskig ;)

Sen är det så klart under uppsikt till en början

paronskrutten
0

Men varför ska kaninen bo med dom? :/

Helena

Rafflan
0

Hon deppar just nu utan sin marsvins kompis :(

Mat vägrar, ligger bara å sover å rör sig knappt. Jag började blir riktigt orolig så jag satte först ihop alla i hagen å då började kaninen äta efter hon hälsat på sin gammla vän :D

Nu sitter Sebbe med kanineni en bur å allt verkar bra, han är inte rädd för henne å efter hon hälsat på honom la hon sig å sov brevid honom :D

paronskrutten
0

Ok, då förstår jag dig :)

Helena

Rafflan
0

Nu verkar allt bra, när jag hittat en stor bur (en 150) så ska dom få bo ihop ;D