Nya marsvin - många frågor!
Äntligen har jag blivit med marsvin! Och jag har haft turen att ha fått tag i jordens sötaste dessutom! Det är två jättefina flickor på fem veckor.
Jag är tokkär! Men tyvärr får jag inte se dem så mkt…. Fick hem dem igår kväll och de ligger bara i huset och trycker när jag är i närheten. Jag vet ju att det brukar vara så men hur många dagar brukar det röra sig om? Spelar det ngn roll om jag sitter utanför buren och pratar med dem? Det är tråkigt att prata med ngn man inte ser…. så jag skulle vilja ha ett sådant hus som har öppen framsida men fortfarande sidoväggar och tak så att de ändå känner sig trygga. Var köper man såna eller hur gör man dem själv? kan man bara ta en planka, vilken som helst, börja såga och sen spika ihop dem eller är det onyttigt för marsvinen att tugga på?
Sen undrar jag hur jag ska veta att de får i sig allt de behöver, alltså mat. Hur mkt hö ska man ge? Nu kastade jag allt hö som de fick igår kväll, alltså för ett dygn sedan och la in nytt. Är det så man måste göra, byta allt varje dygn? Och hur vet man att höet är fräscht?? Jag köpte en påse i mataffären och det var så tunna,korta strån och grönare än vad jag tror att det brukar vara. Kanske mindre torkat än annat hö? Bra eller dåligt?
Och grönsaker, hur mkt ska de ha? Mina verkar endast äta morot hittills. Om de får för lite får de väl c-vitaminbrist och får de för mkt så äter de inte hö, och då är det farligt?
Ja, som säkert märks är jag ganska förvirrad, och lite orolig för att göra fel….
Sen undrar jag hur ni sätter fast era vattenflaskor?! Jag har vattenskål nu för att jag inte vet hur jag ska få flaskan att sitta fast på buren. Det är bara galler uppepå och som i ett snedtak som hela det kan öppnas. Så flaskan måste sättas fast i en av burens sidor som är av plast men har avlånga hål, kan kanske kallas att buren har spjälor. Så här ser buren ut: http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/2863?sid=1f1586716925c6a53c8a428cc9b267d4
Och…. hur ofta man städa? Jag har ToaLätt som underlag och för min bur som är 101, 5 gånger 53 (tror jag det var) gick hela 10-liters-säcken åt. Låter det mkt? Jag har hört att det måste vara ett rejält lager så att botten täcks? Hur funkar det med rutinen? Jag tänker mig att man tar bort bajset varje dag, eller? Men då följer ju en massa ToaLätt med också så då är lagret snart för tunt… Vart de har kissat kan jag inte se? Någon som vet hur man ser det på Toa-Lätt som underlag?
Buren som är anpassad för kaniner har en kant av plast som sticker upp i ena hörnan ( är meningen att det ska sitta en sorts höhäck där). Jag har lagt Toa-Lätt och hö över men är orolig att de kan skada sig på denna ganska höga plastkant?
Jisses vilket långt meddelande och många frågor! Någon som orkar svara? På någon fråga i alla fall? Jag är förvirrad, jag behöver hjälp! 
Det hjälper mycket om du sitter och pratar med dom, du kan kela med dom om du vill också :)
Hö ska dom alltid ha fri tillgång till.
Bra grönsaker att ge är broccoli, persilja, vitkål, grönkål, och nu på sommaren är det bästa färskt gräs, maskrosor och annat gott utifrån :)
Du behöver inte plocka bajspluttar varje dag, men jag skulle nog byta ut toalätten mot kutterspån.
Hinner inte svara mer, men det var lite iaf^^
Helena
Du behöver inte byta ut höet från gårdagen hela tiden, först när det är nertrampat och/eller nerkissat kan du ta bort det eller enbart lägga på nytt hö över det gamla. Det gamla höet hinner inte bli dåligt om du städar 1-2ggr/v. Bottenmaterialet i kissiga hörnor kan du byta ut lite oftare än vid den vanliga städningen, men det är inget du behöver göra varje dag.
De grönsaker som nämnts i inlägg #1 är bra, och så kan man ge paprika och äpple ibland. De flesta kålsorter brukar gå bra. :) Persilja är mycket C-vitaminrikt, rekommenderar det! Pellets och havre kan vara bra att ge när de fortfarande växer, det brukar de tycka är gott också. Se över artiklarna om mat häromkring, de kan nog ge lite tips.
Hur mycket grönsaker de ska ha är lite svårt att säga. Två mål med grönsaker per dag ska de i alla fall ha, och kanske 3-4 olika grönsakssorter varje gång skulle jag säga. Du får själv avgöra hur mycket de faktiskt äter. Torrfoder kan de få cirka 1-2msk/marsvin av.
För att få dem att komma ut ur boet kan du väl lägga lite morotsbitar eller gurkbitar("godis") i handen och locka ut dem till maten? :) På så sätt får du dem lite vanare vid din lukt också. Ett bra sätt för att tämja dem.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Tack för att ni orkade svara på mitt lååååånga meddelande! 
Jo, jag har ju läst att de ska ha "fri tillgång" på hö, men hur mkt innebär det ungefär. Kan ju inte lägga in hela höpåsen i buren…. ;)

Här får du ett lååångt svar också ;-) men jag förtår att det kan vara svårt att veta hur man ska göra… det bästa är nog att testa sig fram och verkligen försöka på olika sätt tills man själv är nöjd…
Vattenflaska: upplever jag som bättre än skål. Du kan nog fästa flaskans tråd-ögla runt de där plast"spjälor" som din bur ha. Våra små dricker tyvärr nästan ingenting så de får extra mycket gurka på varma dagar för vätskeintaget.
Grönsaker: allmänt sägs det att minst 100g färsk mat per kg kroppsvikt och dygn är bra. Fördelat på två eller tre gånger. Samtidigt ska 80-90% av mates utgörs av hö. Det låter säkert väldigt teoretiskt - så vi har gjort så här:
Våra nytillskott är runt 6 månader nu. De kom till oss 7 veckor gamal. Vi visste ganska exakt vad de har fått för mat innan (kom från marsvinshjälpen). Vad de redan var vån alltså. Vet du inte det så ger bara en ny grönsak per dag i några dagar (plus några som de redan känner förståss) så att de vänjer sig långsamt.
I början (vintertid därför mycket grönsaker, inget grönt utifrån fanns) fick de bara centimeterstora bitar av morrot, brokkoli, fänkål, kålrot, kolrabi, stjälkselleri, paprika(röd/gul), 1/4 blad vitkål, romanosallad (mer vitaminer än vånlig sallad) och rätt så mycket bladpersilja. Mer sällan gurka, tomat, äppel, päron, melon(pyytesmå bitar), självodlat havregräs, färsk dill och solrosskott.
Vi ger färsk mat 3ggr dagen men 2ggr är ok om det passar bättre för er. 3-4 olika saker per gång får de hos oss, lite varierande vad som ges till olika måltider. I början var det c:a en handfull per gång, du ser ganska snart hur mycket de äter inom sådär en timme. Resterna ligger ofta kvar länge och de slänger jag ganska snart. Sedan har vi ökad mängden och var snart (inom någon månad) upp till druggd 100gram per marsvin och dag trots att de fortfarande inte väger ett kilo. I och med att de rör sig mycket (golv/ute) och att de även äter massor med hö bedömer jag att det är helt ok.
Pellets får de bara 1 matsked/marsvin (Oxbows Cavy cuisin) numera, men c:a 1/2 dl de första månader (av Oxbows "barnmat" Cavy Performance).
Numera (sommartider) får de lite mindre grönsaker men istället massor av gräs/örter utidrån flera gånger om dagen - om de inte är ute på gräsmattan (beroende på vädret). Efter en invänjningsperiod har vi nu inga begräsningar av gräs-mängden men man upptäcker snart hur mycket de orkar äta - jag plockar även här alltid bord resterna ganska snart.
Hö: Vi fyller på hö minst morgon och kväll, ibland även emellan om det har försvunnit mycket. Våra små uppskattar när höet kommer ny in i buren och ratar det som har legat för länge. Jag plocker dock bort nertrampat/kanske fuktigt hö 1ggr/dag -när jag även "städar" de värsta kiss/bajs ställen och fyller på med några handfyll spån (helstädning 1ggr/vecka). Plockar inte all bajs varje dag i spånet men självklart på alla fleece-ytor. Hömängden kan alltså variera lite. Jag började med tre-fyra handfull på två ställen i buren samt en handfull i vaje hus - men ökade snart. Våra små älskar att gömma sig i hö-högen och vi slössar nog lite med höet. Så som tips skulle jag säga: Tänk dig en hög där dina små får bra plats under. Testa hur mycket som de äter under dagen och öka sedan mängden efter behov. Ett tag la jag även lite hö mellan några kvistar som jag satte i en upp och nervänd blomkruka (se bild i fotoalbumet), så att just inte allt hö skulle hamna på golvet - men det var mindre populärt hos marvinen som mest åt/lekte med höhögen som samtidigt fanns i ett annat hörn.
Att höet är "grönare" behöver inte vara "fel" utan kan även breo på sort och att det är första skörden (= färskare men ändå torrt) Jag ger faktikst hellre sådant än bara "gulbrunt". Kan du köpa hö "lös" eller i bålar istället för ihoppressad i affärens påsar har du nog bättre koll på kvaliten.
Att få de tama: Här finns ju lite olika varianter. Visst kan man ta upp det från början (efter första dygnet) och sedan vänjer de sig efter ett tag att det hanteras.
Jag själv föredrar att ta det långsamt och helt i djurens egen takt: Vi lät de vara flera dager utan att ta upp de, ville inte jaga runt de för att få tag i. Men vi satt mycket, mycket framför buren, pratde, lekte där så att de kunde se/höra oss. Sträckte ofta in händerna med matbitar som vi sedan la på govet. Mat fördelar vi över hela buren så att de får springa runt och nosa/söka. Viss svischade de in i husen så fort vi rörde oss den första tiden men det tog bara några dagar innan de sträckte fram huvudenoch kom ut så fort vi närmade oss, kom med mat m.m. och började "ropa" efter mer :-) Sedan började vi klappa de lite försiktig och efter ett tag även att lyfta upp de förståss. Ett bra tips är att aldrig försöka ta i/klappa bakifrån. Låt de se/nosa på handen/fingret först och ha alltid lite grönsaker(gräs/maskros mm) som lockmedel. Gnid gärna handen i spånet först så får du lite "rätt" lukt på dig ;-)
Lycka till med dina marsvin, välkommen med fler frågor och visa gärna bilder av de små!
:-)
#4 Hej! Tack så jättemycket för ditt lååånga svar! =)
Ja, det verkar finnas delade meningar här om hur man bäst får dem tama. Nu har jag redan (idag) tagit ut dem "med tvång" så nu är väl den här skapa tillit-grejen körd kanske…
Foton kommer så fort jag o marsvinsflickorna lärt känna varandra lite mer!