Vägrar banta.
Mina marsvin vill hålla fast vid sin lite väl höga vikt och när jag sätter ned dem på golvet vägrar de att flytta sig utan kryper bara in under en handduk. De är hyfsat tama (båda har haft det dåligt förrut - djuraffär & dålig privatperson) men speciellt en av dem är lite blyg.
Jag försöker att inte ha dem lösa på helt nakna ytor utan fyller ut golvet med handdukar, små hus, kuddar och sådant. Sedan brukar jag också ligga på golvet och kela med dem.
De vägrar motionera! Jag vill ju att de ska komma i bikinin till sommaren (skämt, hahaha!) och de är faktist lite väl knubbiga men det vägrar de inse (speciellt Nattan).
Hur ska jag göra för att få dessa bantningsvägrande småknubbiga marsvin att röra på sig!?
De knorrar från golvet nu, sitter och kuttrar. Nattie menar att jag inte ska uppmuntra till anorexia och Snutte påpekar att jag aldrig ska kommentera en kvinnas vikt. ;)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Jag har lagt ut en påse (papp) med hö på golvet som dom får ha, så flyttar jag den då och då så dom måste gå tillbaka till den :P
skaffa ett till marsvin så kommer dom springa! Marsvin mår bättre ju fler dom är.

1# Tack för tipset! Ska prova det senare ikväll och se om dom gillar det.
2# Jag har varken tid eller plats, och så får jag inte. Jag har liksom redan två marsvin, två katter, tre foderkaniner, en häst och ska få en egen kanin. Sedan är jag ju bara 12 år och får inte bestämma själv ännu (längtar tills jag blir 18!). Jag hade ett till marsvin förrut på foder och de sprang inte för det? De blev bara rädda för henne (hon var ganska bestämd). Har provat med andra marsvin också.
www.frihetenskaniner.se

Idag provade jag att sätta dem på golvet och ställa ned buren några meter ifrån dem. Vilken fart det blev i grisarna efter ett tag! Ville till buren (mat, mat och åter mat), och då bärde jag tillbaka dem och så sprang de igen.
Sedan fick de smak för att springa och tog några golvrejs inan de fick hoppa in i buren igen. Motionerade i ca 2 timmar! :)
www.frihetenskaniner.se
okej..mina blev jättepigga…skumt..men marsvin MÅR bättre ju fler dom är i flocken.

Det är olika. Jag har försökt med Istapp, Mi, Lilli, Maja, unga marsvin, hanar under uppsikt och tja - det mesta. De blir bara rädda och vill till matte.
www.frihetenskaniner.se
men dom är flockdjur, det är bättre om dom är flera
men om man inte har tid eller plats för flera då? Man ska uju också ha tid för dem.

Mina trivs inte när det är många och så är det bara! Jag har ju förklarat att de blir rädda, skriker och försöker gömma sig. Jag har provat med ungefär 15-20 olika marsvin och det funkar bara inte!
Sedan har jag inte tid eller plats heller, och jag vill inte att de ska sitta ihopträngda i en bur tillsammans med tio andra marsvin när de inte ens gillar det.
GroaLover, förstå att mina marsvin inte gillar det! Du behöver inte tjata på om det mer bara för att dina marsvin blev piggare.
www.frihetenskaniner.se
Ciss, hur gick det med hö't å det? :) Det verkade gå bra för dig senare när du gjort så där med buren! :)
GroaLover, om dom redan är två så trivs dom, och du har vällans delvis rätt, vissa marsvin blir det mer fart på när det kommer fler, men vissa inte. Så är det ju bara, det enda man kan göra åt saken är väl att rycka på axlarna? Eller hur? :)
Helenal, om man inte har tid och plats för fler marsvin (om man redan har två eller några fler) ja då är det helt enkelt så, då får man hitta på andra lösningar :)
*fniss* Måste bara berätta att så där var mina marsvin till en början, sen nu när dom kommer ut så lägger jag ut en massa leksaker jag tidigare köpt åt dom, dom rejsar och utforskar, drar och biter, ja allt! Igår när dom var ute märkte dom att man kunde gå in i hyllans första planer *s* men dom glömde bort hur man tar sig ner (även om kanten bara är 5 cm högst
). Det enda jag gör nu är att skärma av sängen så att dom inte kan gå där under och gömma sig, för då sitter dom bara. Och istället för sängen så gör jag lite annorlunda och lägger ut mer hus, sovplatser, matskålar och pappåsar med hö eller utan :)
Så kan jag tillägga att när min kompis kom till mig med sina två marsvin blev det absolut ingen mer fart.. (Vi hade redan bekantat dom tidigare under dagen i nån timme, sen fick dom vara i samma hage i 2 - 3 timmar!) det enda dom gjorde var att sitta still och stirra på varandra, så alla marsvin reagerar olika :)
Jag sa bara det, marsvin blir gladare ju fler dom är, det är fakta
dom bor ju in stor flockar i det vilda, det skulle dom om dom fick här också, konstigt att det inte funkar med dina marsvin :/
Jo, det är sant. Men "tama" marsvin har värsta personligheterna ju, och är helt olika individer, dom måste ju som vissa människor, också tycka att det kan va skönt att inte va så många ibland? Eller? Det är de enda jag kan komma fram till när marsvinen inte blir gladare eller så när det kommer fler.
mina treåringar var jättesega innan vi köpte dom nyaste, nu är det popcornskutt, nånting som jag aldrig sett förr.
#15. Haha,
ja, vissa reagerar bra och rör på sig mer när det kommer nytt, men som sagt, vissa inte :)

_"Jag sa bara det, marsvin blir gladare ju fler dom är, det är fakta "
_All fakta stämmer inte! Marsvin blir inte gladare, alla blir inte det, det är inte sant det du säger. Hur många gånger ska jag behöva säga till dig att det är olika från marsvin till marsvin!
Bara för att dina marsivn blev glada och gjorde popcornskutt så behöver alla inte blir det. Marsvin är olika!
Vildhundar lever i flock men det gör inte tamhundar, i alla fall oftast inte. De trivs bra ändå.
Som sagt: du behöver inte tjata på om hur lyckliga dina marsvin blev och att det är sant att de blir gladare för där har du fel.
www.frihetenskaniner.se
skulle ALDRIG köpa ett ensamt flockdjur!

Vad jag har för motbevis? Mina marsvin, och två kompisars. Jag skulle heller aldrig köpa ett ensamt flockdjur och det har jag inte heller gjort.
Om någon annan har det problemet kan du skriva det i någon annan tråd.
Det är ju du som tar upp det igen. När jag skrev att mina marsvin inte blev piggare, så skrev du att det var sant och så vidare.
Du behöver inte skriva med versaler, jag tror att de flesta här inne förstår ändå? Du skriver att marsvin blir gladare ju fler dom är. Du säger också att du inte skriver något som inte stämmer. Det stämmer inte eftersom att mina marsvin och mina två kompisars marsvin inte blev det.
Du felformulerade kanske? Var det meningen att skriva att de flesta marsvin blev det?
Kan du lämna den här tråden nu? Jag behöver inte dina svar.
www.frihetenskaniner.se
"upp det igen, jag har bara sagt att dom flesta marsvin blir piggare och gladare, av flera kompisar, dom är flockdjur"
#18 Klart att de blir gladare ju fler de är, men man ska aldrig ta på sig mer ansvar för djur än man kan, det är viktigare att djuren mår bra. Jo visst mår de bra om de är många - men det tar mer tid från ägaren. Sedan så har människan "förmänskligat" så många arter - därmed marsvin - och i många generationer marsvin har de levt med en livskamrat. Om marsvinet är van vid det är det svårt för en "omställning" från det normala.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Det funkar helt enkelt inte med en till kompis till dem, de blir rädda och skriker högt. Så tja, det förslaget är uteslutet.
www.frihetenskaniner.se
Men ja du har sagt det, jag menar bara att 10 marsvin tycker så, det är inte bara mina marsvin som tycker så.

Allt blir inte bättre av att skaffa fler marsvin. om man har två lugna marsvin som trivs tillsammans är allt bra. man behöver inte skaffa ett tredje för att få fart på det två tidigare marsvinen. Att skaffa fler marsvin ska man bara göra om man har plats,tid och råd. Man ska inte skaffa sig ett marsvin att använda som träningsredskap åt de man redan har. Visst trivs marsvin i grupp men allt snack om att ju fler de är desto bättre mår dom är inte helt sant. jag skaffade nyligen en till hona som skulle dela bur med mina två tidigare men dom bokstavligen ratar henne och vill inte alls ha henne där. Marsvin är individer som alla är olika, vissa trivs många medan andra kanske bara orkar med en kompis.
Nu ett snabbt viktväktar program från mig och min flickvän. vi utgår från de marsvin vi har och hur vi håller dom trimmade.
1. Salladsboll ( Då måste de sträcka sig och kämpa lite)
2. Ihåliga trädgrenar ( att gömma mat i, så att de får leta lite)
3. Toarullar med små hål ( att gömma mat i, då måste de gnaga sig igenom för att komma åt det goda. OBS! endast under uppsyn)
4. Gömma mat i buren ( då får dom böka och nosa reda på krubbet)
5. Sätta godsaker i burgallret. ( då måste dom röra sig lite för att få i sig kalorier)
Hoppas de råden hjälper någon vart
jag brukar ha morotsstavar i gallret för att dom inte ska tro att maten växer ur fingrarna på mig :P
om dom är feta, skippa pelletsen och morötter.
Min kompis kom hit med sitt marsvin för någon månad sen på marsvinskalas då Betty Boop fyllde 4 :P Hon fann sig direkt i flocken. Hon sprang efter Betty hela tiden medans hon minsann inte tänkte låta Angel ha något att säga till om :P
Det här är nog tyvärr den bästa bilden jag har att komma med. Om ni undrar vad Semla har på sig så var den någon rosa tygbit med spets på som min kompis tyckte hon skulle ha så att hon var finklädd när hon var på kalas ^^
Jag började tänka lite nu, om man redan har två marsvin nu då, som inte vill röra på sig säger vi, för att dom blivit lite bekväma av sig. Om man då skaffar ett tredje, blir det inte samma i slutänden då att de också blir bekvämt så slutar man i alla fall där att dom är bekvämt lata?
Så jag skulle nog försöka aktivera mina två marsvin själv om dom blev för bekväma, för det blir ju ändå lika i slutänden om man köper fler som ska pigga upp? Aja, det var lite av mina spekulationer ^^,
hur ofta släpper du ut dom på golvet? Jag släpper ut dom iaf. 5 ggr/vecka, dom veckor jag är hemma
Minska sockerintaget, ge vitkål och ta bort pelletsen, och morötterna,sallad, gurka etc. bara havre i matskålen om dom ska ha kraftfoder
#29. Jag släpper ut mina nästan varje dag, nån dag kan jag missa :) men då när dom är ute får dom vara ute ca 2 timmar. Hehe, så när dom kommer in i buren brukar dom nästan direkt gå och lägga sig och vila :)
mina får vara 2 och 3 st i 2 omgångar i en dubbelt så stor inhängnad än deras bur och busa :) Nästan varje dag.
oxbow´s Cavy Cuisine innehåller: (dom jag kan översätta skriver jag på svenska, hjälp till och översätt :) )
Crude Protein (min) 14%
Crude Fat (min) 1.50%
Crude Fiber (max) 28%
Acid Detergent Fiber (min) 25%
Vätska (max)10%
kalcium (min)0.35"
Kalsium (max)0.85%
Fosfor (min) 0.25%
Salt (min) 0.25%
salt (max) 0.50%
Vitamin A IU/kg 20.000
Asksorbin syra(?) (C-vitamin) mg./kg. 400
Vitamin D, IU/kg. 880
Vitamin E, IU/kg. 140
Koppar, mg./kg. 20

Putt!

Är du säker på att de är feta? De kanske bara är praktfulla och välväxta? Är de feta så ta bort kraftfodret och tvinga dem till aktivitet när de är ute på golvet genom att t ex placera dem mitt på golvet så de får springa till sitt gömställe.

Om du skaffar en större bur så får den mer yta att springa på= mer motion. Och om du inte har plats eller pengar eller något annat så sätt dom på marken (helst stor yta) och har en liten inhägnad. Gå sedan bort ett tag och kom tillbaka efter 5min och kolla marsvinet fortfarande inte rört sig så lägg ut grönsaker och gömställen. Sen om det fortfarande inte rör sig vet jag inte vad du ska göra…