Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: bilderfilmer
Läst 787 ggr
Creation
0

Nya bilder på mina små grabbar ;)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag fotade jag Cinnober och Dianthus vid fönstret, så att bilderna skulle bli ljusare. :) Jag tycker att fotona blev både ljusare och skarpare. :D Så kameran har troligtvis en svaghet för mörka bilder. :P Inte perfekta bilder än, men bättre. ;)

**Bilderna finns på min nyskapade bilddagbok: =)
**http://creativitydemon.bilddagboken.se/
Lösenord: marsvin
_Klicka på dagens datum eller albumet "Grisarna" för att se bilderna.
_
Förstås var jag lite rädd för att de skulle ramla ner från "fönsterbrädet" hela tiden O.O Men de satt ganska stilla och gick inte ända fram till kanten mer än ett par gånger. *puh* De var inte så dumma som man kan tro. ;) Dock höll jag en stadig hand för kanten ändå. Man vet aldrig vad för fnatt småpojkarna kan få! (det rimmade ju xD)

Jag tror inte jag ska ta fler fönsterbräde-bilder, jag blev för nervös av det, istället ska jag börja använda blixt. ^^' Det gjorde jag inte i början, för att inte skrämma dem för mycket. :*
Men nu kan jag väl göra det? ;)

Ni får se ett bildsmakprov på Dinno nu ^^

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

aliciia
0

vilken söting :)

Glader
0

söting

FeliciaS
0

Fast motljus var väl ändå inte något bra val i bakgrunden till svart marsvin? Har resulterat i överexponerad bakgrund och underexponerat marsvin ;)
Mitt tips är istället att du gör så att ljuset kommer mot marsvinet och att du står med ljuset i ryggen utan att skymma. Med ljust (ej vitt) tyg som bakgrund och botten.

Vad har du för kamera?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

#3 En usel PENTAX Optio 50L ;) Jo, bakgrunden var lite väl ljus, det vet jag. Planerna är ju att börja kika på lite kameror nu, trots att denna kamera äntligen lyder lite mer. x) Den är långt ifrån perfekt ändå ;/

idipidi
0

Jag tror faktiskt inte att din kamera är så kass. Kollade lite recensioner lite snabbt. Har du koll på hur man ställer in macro och när man ska använda det? Alltså på vilka avstånd. Sånt brukar stå i instruktionsboken. På min kompaktkamera ställer jag om till macroläge när jag fotar marsvin och supermacro om jag fotar nosar eller andra detaljer.

Ljus är superviktigt. Prova att ha fönsterljuset i ryggen istället utan att skugga med kroppen. Eller allra bäst, gå ut en dag när det är lite molnigt och sätt dem på en stol eller något.

Cinnober ser f.ö. ut att utvecklas fint i pälsen! :)

Denna kommentar har tagits bort.
Creation
0

#5 Det står absolut ingenting om macro eller supermacro i intruktionsboken, heller kan jag inte hitta någon sådan inställning på kameran, efter att ha klickat runt lite =/ Har min kamera ens det? Jag är inte så bra på kameror, så det kan bidra med en stor del till de dåliga bilderna. ^^'

Jag ska nog testa med att fota med ljuset bakom mig snart. :)
Hoppas att det funkar!

FeliciaS
0

#4 Okej, kameran är ju ett par år, vad jag kan se på internet. Tekniken utvecklas jättefort och du kan få en mycket bättre kamera för bara några tusenlappar. Dock tror jag att Ida har rätt i vad hon säger, den kameran är nog inte så kass ändå ;) Tryck ner utlösaren halvvägs för att kameran ska fokusera, tryck sedan av så blir skärpan som bäst.

Mvh Felicia

Creation
0

#8 Jag gör sådär med utlösaren varje gång ;) Så mycket kan jag i alla fall om kameror :P

idipidi
0

konstigt!

Jag hittade bland annat:

"Makrofokusområde: 6cm"

Men om det inte står något om det i instruktionsboken så har den nog inget macroläge. Då får du prova att flytta dig lite längre ifrån marsvinen.

Creation
0

Fem nya bilder finns att se på min bdb. :)
Lite bättre ljus, men… mja…
Av sexton bilder(batteriet till kameran tog slut), var de jag visar i dagens bdb-inlägg de bästa. =/

Min kamera är en riktig batterislukare -.-' Delvis anledningen till att jag vill ha en ny.

Skrotan
0

nej vilken söting han e:) vill bara gosa ner ansiktet i den pälsen^^

idipidi
0

Stor skillnad ju! Bra jobbat. :)

Creation
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag tog jag lite fler bilder på Dianthus :) Jag skulle ha tagit på Cinnober också, om han inte varit så jäkla på språnget hela tiden ^^' Hade ju fullt upp med att stoppa honom från att hoppa ner från kanten på stolen("studion"), så jag kunde inte ta en enda bild. Bäst att börja lära honom lite hyfs. ;P Hur man nu gör det. *s*

Men det blev däremot många fina bilder på Dianthus! :D Jag visar bara några av de bästa på bilddagboken, fastän det blev cirka femton bra bilder(av tjugo)! Bättre än i början i alla fall. ^^

Smakprov på en bild visar jag här ^^ Den absolut bästa! Så fin. <3

FeliciaS
0

#14 Jättefin bild på gulligt marsvin! Vad lång och fin pälsen har blivit :) Nu är det bara ljuset (lite för gult) som ser lite skumt ut, men det kan man lätt fixa i Elements.

Mvh Felicia

Skrotan
0

14# vilken skilnad på bilderna du atgit förut! den här var ju jätte fin:)

Creation
0

#15 Det beror nog på att det faktiskt var en gul handduk ;P

FeliciaS
0

#17 Oj, okej…, då är färgåtergivningen lite skum ;) Har du använt lampa i närheten? Eller blixt?

Mvh Felicia

Creation
0

#18 Nix. Det var i närheten av ett fönster och solen lyste in, så det reflekterades nog lite konstigt bara.

Hatasallad
0

Jag har lagt till dig som vän på bdb Oskyldig (sorry för OT)

Skrotan
0

inga fler bilder på gång?:)

tantnett
0

#14 Testa med dubbelhäftad teip under fötterna på dom så sitter dom nog stilla. HiHi! Nej det var ett skämt.

Att fota barn o djur är en utmaning, men den sista bilden på Dianthus visar verkligen att du är på rätt spår. Verkligen fin och en läcker gosse är han.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

FeliciaS
0

Bilden i Månadens marsvin var ju superfin Louise! :)

#22 Haha! :)

Mvh Felicia

CamillaS
0

Louise om du vill ha lite tips hur du fotar och så, så kika in på Djurfoto.ifokus och Foto.ifokus. Dom kan säkert komma med tips för att bli en bättre fotograf ^^ men dina bilder blir bättre och bättre. :)