Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1227 ggr
Mossedal
0

Temperaturer för marsvin

Jag vet att denna information finns här någonstans (och har läst den hundra ggr) men hur varmt/kallt vill marsvinen ha det?

Är marsvin så mycket känsligare än kaniner? Vi har ju jättefina stora boxar till kaninerna i ladugården… kan man endast ha marsvinen där sommartid alltså, eller kan de bo där året om (inte med kaninerna!!! utan i "egna" jätteburar)?

Vill iofs helst ha marsvinen inne för sällskapets skull - men rent hypotetiskt… kan de bo i en isolerad men ej uppvärmd ladugård året om? De skulle kunna få så grymt goa wounderlands ute i ladugården ;-)

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

FeliciaS
0

Kaniner lever ju vilt här i Sverige, men marsvin lever vilt i Sydamerika. Det är två olika djur som lever i helt olika klimat. Okej, det är inte någon direkt hetta i Anderna men varmare än våra vintrar, sena höstar och tidiga vårar. Om de vandes vid att bo utomhus i en uppvärmd ladugård skulle de nog kunna bo där (beror på hur kallt det blir). Oavsett vad skulle jag aldrig låta mina marsvin bo under ca 16 grader (dock har jag f.t. en hona med kronisk luftrörskatarr så det skulle inte funka därav). Men de är ju känsligare för värme än kyla, så visst borde det funka.

Men som du säger, visst vill man ha de inomhus så man kan mysa med dem :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

lomsen
0

mina bor i en del av snickarboden året om men vi har en värmepump där så det håller ca 14 grader jämt och de är många tillsammans, det är dragfritt och de har massor med halm på spån och våtrumsmatta och hela väggar runt om.. de mår prima. Hannarna bor i källaren i gallerburar med ca 14-18 grader året om, fast på hyllplan ej på golvet! Detta pga av andra djur och platsbrist inne i huset. Om någon mår dåligt får de dock bo inne för skötselns skull!

(bilderna har tyärr försvunit ur datorn!)

idipidi
0

Marsvin är mycket känsligare än kaniner men inte alls så känsliga som många här verkar tro. Jag vet uppfödare som har jättefina, runda, välskötta marsvin i utrymmen där det ofta går ner mot 5 grader vintertid. 

Många uppfödare pratar om 10-15 grader som en ganska ideal temperatur. 

Men då gäller det att ha fri tillgång på foder och mycket hö som de kan krypa in i.